Asociace autobazarů (APPAA) zveřejnila výsledky šetření, které realizovala v průběhu měsíce ledna a února letošního roku. Podle něj jezdí na českých silnicích 18 % vozidel, která nesplňují současné bezpečnostní nároky.
Podle zjištěných údajů naprostá většina takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce nebo v malých autodílnách. Průměrné stáří vozidel se navíc opět zvýšilo a aktuálně činí 14,73 roku, což je nejhorší číslo od roku 1995 (14,10 roku). Do České republiky proudí stále starší a starší vozy ze zahraničí. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo do ČR dovezeno přes 20 000 vozidel, přičemž téměř polovina byla starších deseti let.
Jak se takové vozy vůbec dostávají na český trh? V jakém jsou technickém stavu a kdo takové vozy prodává? „Nejvíce takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA a vysvětluje: „Prodávající totiž spoléhají nejenom na to, že nabídnou atraktivní cenu, ale především na to, že na ulici nemá zájemce o vozidlo v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav vozidla.“
Největší riziko podle Přikryla hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného vozu. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal. Přikryl proto důrazně doporučuje kupovat ojeté vozy ve velkých autobazarech, které disponují kvalitním technickým zázemím, vozy důkladně prověřují a nabízejí na vůz garance a záruky.
„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z velkého pražského autobazaru. Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům. „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh,“ podotýká Přikryl. Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“
Policejní statistiky přitom říkají, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod. Navíc čeští řidiči jsou pravidelně na špici Evropské unie v počtu mrtvých na 1 miliardu tzv. „vozokilometrů“. Nehody způsobené špatným technickým stavem k tomu velkou mírou přispívají.