Apelujeme na řidiče, při najíždění na dálnici se pořádně rozjeďte, kontrolujte zrcátka a nechtějte uhýbání od ostatních

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o silničním provozu, Besip - Foto: Besip - 28. 10. 2024


Internet je plný rad všeho druhu, ale ne vždy se dají považovat za správné. Především různé diskuze, třeba na sociálních sítích, jsou plné zaručených tipů, jak řídit, jak neřídit, jak používat připojovací pruhy nebo jak je rozhodně nepoužívat. Pojďme si právě v tomto tématu udělat jasno.

Hlavně klid, zpětná zrcátka a rychlost

Stále ještě existují v Česku místa, kde se na dálnici připojujete ze stopky, tedy ze zastavení. Naštěstí jich pro jejich nebezpečnost ubývá. Spíše už se setkáváme s místy, kde mají řidiči připojující se na dálnici k dispozici minimálně několik desítek metrů dlouhý připojovací pruh. A mám pro vás jedno malé tajemství, které se ho týká. Je to skoro k nevíře, ale můžete jej využít v plné délce!

To je totiž pro řadu řidičů v Česku obrovský problém. A přitom jde o jedno ze základních pravidel. Takže jednou pro vždy, ne, nikdy se nepřipojujte do průběžného pruhu hned na začátku toho připojovacího. Naberte dostatečnou rychlost, nebojte se opravdu šlápnout na plyn, neustále kontrolujte zpětná zrcátka a jakmile se uvolní místo, zařaďte se plynule do dálničního provozu. „Většina řidičů se snaží zařadit do průběžného pruhu co nejdříve. Někdy ještě přes plnou čáru, kterou každý průběžný pruh začíná. Chybou a nebezpečím je zařazovat se pomalejší rychlostí, než jedou auta v průběžném pruhu. Tím pak musí ostatní brzdit a tvoří se kolony a nehody,“ doplňuje Besip.

Právě při připojování je rychlost vaším přítelem, v připojovacím pruhu tak nikdy nezastavujte. Při následném zařazení na dálnici byste ohrozili všechny, včetně sebe. „Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen řidič jedoucí v průběžném pruhu,“ radí Besip.

Ani ve městě byste neměli jezdit v levém nebo prostředním pruhu. Může to být stejný přestupek jako na dálnici

Podjíždění ano, krajnice nikdy

A připomínáme, že v rámci připojovacího pruhu můžete předjet, respektive podjet, ty, kteří jedou v pravém jízdním pruhu na dálnici. Jde o jedinou situaci, kdy nejde o přísně trestaný přestupek, nebojte se tedy šlápnout na plyn. Ale pozor, zařazení do dálničního provozu dobře spočítejte, neměli byste se při nájezdu dostat až do odstavného pruhu.

Odstavný pruh je zpevněná krajnice a dle zákona „na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti.“ Jak vidíte, ani slovo o připojování na dálnici. K připojení vždy použijte výhradně jen připojovací pruh.

A co solidarita?

Často se setkáváme se situací, kdy řidiči jedoucí po dálnici uvolňují průběžný pruh těm, kteří se připojují. Jakkoliv jde o součást nepsané řidičské slušnosti a etikety, vždy si jako ten, kdo se připojuje uvědomte, že na ni nemáte žádný zákonný nárok! Nevynucujte si uhýbání při najíždění do průběžného pruhu v situaci, kdy tam jede auto. Buď přidejte a předjeďte ho nebo naopak mírně zvolněte a zařaďte se za něj.

A ti, kteří rádi připojujícím se uhýbají zase musí pamatovat na to, že tak mohou učinit jen v případě, kdy v levém pruhu nikoho nedonutí zpomalit, neohrozí jej. Snadno se totiž takovým pokusem o solidaritu a ohleduplnost dostanete do pořádného průšvihu.

Nezapomínejme také, že v řadě zemí, třeba hned v sousedním Německu, je takové uhýbání těm, kteří se připojují, často zakázáno dopravním značením! Platí, že připojování je problém a starost těch, kteří se připojují. Ne těch ostatních.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

9 názorů na “Apelujeme na řidiče, při najíždění na dálnici se pořádně rozjeďte, kontrolujte zrcátka a nechtějte uhýbání od ostatních”

  1. Denně najíždím na D0… Přede mnou auto, najedeme do připojovacího pruhu, kouknu do levého zrcátka, zrychluji a auto přede mnou brzdí! Dupnu na brzdu, hlasitě nadávám! Pani si nedokázala vybrat, mezera pro zařazení kamiónu jí nestačila, tak zastavila a čekala. Z místa jsem se stihnul zařadit, bez nutnosti brzdění ostatních….a paní stále stála v připojovacím pruhu… Proč takoví můžou na silnici?!

  2. Jak se mám pořadně rozjet, když je velmi často připojovací pruh krátký a najíždím do něj z ostré zatáčky?
    Velmi často najíždějící na dálnici, hlavně blízko Prahy, to tam prostě střelí. Koukne do zrcátka, je tam díra, tak to tam pošle. Ale neuvědomují si, že mají třeba poloviční rychlost oproti vozidlu jedoucímu v průběžném pruhu. A pak se fest brzdí, až je z dálnice parkoviště. Příkladem je ťřeba nájezd od Brandýsa, nebo Staré Boleslavi na D10.

    1. „Příkladem je ťřeba nájezd od Brandýsa, nebo Staré Boleslavi na D10.“
      Když se holt nové kilometry dálnic vytvoří pohým „přejmenováním“ motorovek na dálnice, sotva to může dopadnout lépe. Ještě hůř je na tom odpočívadlo s letadlem u Bakova, které „pro jistotu“ nemá ŽÁDNÝ odbočovací ani připojovací pruh. Stačí plácnout omezení rychlosti a máme vyřešeno, že.
      Ovšem těžko se rozjíždí i v případě, kdy před Vámi jede nějakej…., co se rozjede tak na 70 a jakmile skončí plná, se hrabe do průběžnýho. Mezitím připojovací pruh končí i Vám a bohužel (hlavně ve městech) nepokračuje odstavným pruhem, ale končí obrubníkem a svodidly.

  3. Vazeni diskutujici, prostudujte si rozdil v pojmech omezit a ohrozit, jez definuje hned druhy paragraf zakona. A potom tyto nabyte znalosti aplikujte na vetu rovnez ze zakona „pri zarazovani vozidla z pripojivaciho do prubezneho pruhu, nesmi ridic OHROZIT ridice , jedouci v prubeznem pruhu“. Toto by samozrejme minimalne kazdy drzitel r.o. mel znat. A vazeny pane autore, patrne chybi v clanku naprosto explicitne vyrcene vysvstlenj vyse uvedeneho, a sice.: pokud se pripojuji do prubezneho pruhu a nejsem schopen vyvinout z jakehokoliv duvodu rychlost ostatnich vozidel, musim se k ni alespon co nejvice priblizit (tedy co to jde slapnout na plyn), nicmene pokud budu ostatnim prekazet, budou troubit, ukazovat ruzne symboly na prstech apod. Tak je to.naprosto v poradku a dle zakona. Nesmi jim ovsem vzniknout zadne nebezpeci.

  4. Většina se snaží zařadit co nejdříve proto, že se velmi často stává, že člověk dojede nakonec připojovacího pruhu ale nemůže se připojit kvůli autu jedoucimu v průběžném pruhu. A tedy je nucen buď vjet do odstavneho pruhu nebo zastavit a počkat a pak najet na dálnici z 0kmh. Tedy čím dříve se člověk zaradi tim lépe a vyhne se najizdeni z 0kmh z konce pripojovaciho pruhu.

  5. když jede souvislá kolona, zvl. ráno do města do práce, kdy všichni se derou jak mohou, musí se najíždějící vecpat do menší mezery, poruší předepsaný odstup mezi vozidly a donutí kolonu za sebou přibrzdit , což znamená omezení a možná i ohrožení, zvl. za malé viditelnosti, jinak to nejde,
    právně je problém někdy neřešitelný
    už se mi stalo, že jsem se mezi hustou řadu světel v noci bezpečně nevecpal a raději jsem zastavil na začátku odstavného pruhu, pak jsem dlouho čekal na mezeru
    jsem pro rozumné uhýbání, i kdyby to bylo proti zákonu
    dá se též vytvořit větší mezera přibrzděním, což se také nebude líbit hnidopichům, neboť na to prý „není nárok“
    psát proti ohleduplnosti, i když právně správně,
    není dobré
    sobců jezdí víc, než dost, važme si vstřícnosti
    Jiří

  6. S autorem ve všem souhlasím, ale pořád si to protiřečí, že máme jezdit v pravém pruhu. Jestliže budou všichni řidiči v pravém pruhu, jak se zařadím z připojovacího pruhu, když ten dálniční bude obsazen řidiči dbající zákona? Děkuji uvědomělým řidičům, kteří uhnou do levého pruhu a basta.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru