Apelujeme na řidiče, při najíždění na dálnici se pořádně rozjeďte, kontrolujte zrcátka a nechtějte uhýbání od ostatních

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o silničním provozu, Besip - Foto: Besip - 28. 10. 2024


Internet je plný rad všeho druhu, ale ne vždy se dají považovat za správné. Především různé diskuze, třeba na sociálních sítích, jsou plné zaručených tipů, jak řídit, jak neřídit, jak používat připojovací pruhy nebo jak je rozhodně nepoužívat. Pojďme si právě v tomto tématu udělat jasno.

Hlavně klid, zpětná zrcátka a rychlost

Stále ještě existují v Česku místa, kde se na dálnici připojujete ze stopky, tedy ze zastavení. Naštěstí jich pro jejich nebezpečnost ubývá. Spíše už se setkáváme s místy, kde mají řidiči připojující se na dálnici k dispozici minimálně několik desítek metrů dlouhý připojovací pruh. A mám pro vás jedno malé tajemství, které se ho týká. Je to skoro k nevíře, ale můžete jej využít v plné délce!

To je totiž pro řadu řidičů v Česku obrovský problém. A přitom jde o jedno ze základních pravidel. Takže jednou pro vždy, ne, nikdy se nepřipojujte do průběžného pruhu hned na začátku toho připojovacího. Naberte dostatečnou rychlost, nebojte se opravdu šlápnout na plyn, neustále kontrolujte zpětná zrcátka a jakmile se uvolní místo, zařaďte se plynule do dálničního provozu. „Většina řidičů se snaží zařadit do průběžného pruhu co nejdříve. Někdy ještě přes plnou čáru, kterou každý průběžný pruh začíná. Chybou a nebezpečím je zařazovat se pomalejší rychlostí, než jedou auta v průběžném pruhu. Tím pak musí ostatní brzdit a tvoří se kolony a nehody,“ doplňuje Besip.

Právě při připojování je rychlost vaším přítelem, v připojovacím pruhu tak nikdy nezastavujte. Při následném zařazení na dálnici byste ohrozili všechny, včetně sebe. „Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen řidič jedoucí v průběžném pruhu,“ radí Besip.

Ani ve městě byste neměli jezdit v levém nebo prostředním pruhu. Může to být stejný přestupek jako na dálnici

Podjíždění ano, krajnice nikdy

A připomínáme, že v rámci připojovacího pruhu můžete předjet, respektive podjet, ty, kteří jedou v pravém jízdním pruhu na dálnici. Jde o jedinou situaci, kdy nejde o přísně trestaný přestupek, nebojte se tedy šlápnout na plyn. Ale pozor, zařazení do dálničního provozu dobře spočítejte, neměli byste se při nájezdu dostat až do odstavného pruhu.

Odstavný pruh je zpevněná krajnice a dle zákona „na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti.“ Jak vidíte, ani slovo o připojování na dálnici. K připojení vždy použijte výhradně jen připojovací pruh.

A co solidarita?

Často se setkáváme se situací, kdy řidiči jedoucí po dálnici uvolňují průběžný pruh těm, kteří se připojují. Jakkoliv jde o součást nepsané řidičské slušnosti a etikety, vždy si jako ten, kdo se připojuje uvědomte, že na ni nemáte žádný zákonný nárok! Nevynucujte si uhýbání při najíždění do průběžného pruhu v situaci, kdy tam jede auto. Buď přidejte a předjeďte ho nebo naopak mírně zvolněte a zařaďte se za něj.

A ti, kteří rádi připojujícím se uhýbají zase musí pamatovat na to, že tak mohou učinit jen v případě, kdy v levém pruhu nikoho nedonutí zpomalit, neohrozí jej. Snadno se totiž takovým pokusem o solidaritu a ohleduplnost dostanete do pořádného průšvihu.

Nezapomínejme také, že v řadě zemí, třeba hned v sousedním Německu, je takové uhýbání těm, kteří se připojují, často zakázáno dopravním značením! Platí, že připojování je problém a starost těch, kteří se připojují. Ne těch ostatních.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru