Alfa Romeo Giulia GTA se stala sběratelským vozem ve všech ohledech. Celkem 500 očíslovaných vozidel modelu, který se mezinárodnímu tisku představil loni v květnu, našlo svůj domov u zákazníků po celém světě, ve větším počtu v Číně, Japonsku a Austrálii, což znamená, že projekt GTA byl mimořádně úspěšný na mezinárodní úrovni.
Příběh autentické vášně, projekt se silným emocionálním prvkem, vozidlo nejen pro nadšence značky, ale také sportovních vozidel obecně. Když se Alfa Romeo rozhodla vzdát hold svým fanouškům v rámci oslav svého 110. výročí, myšlenky se okamžitě obrátily směrem k Giulii GTA z roku 1965, jednomu z nejvíce ikonických a nejúspěšnějších vozidel v historii značky.
Projekt inspirovaný modelem Giulia GTA z roku 1965
Tým Autodelta Racing vyvinul model GTA 1965 v Baloccu. Tehdy tým mechaniků pracoval přesčas na projektu, který z ikonického vozu udělal opravdové okruhové vozidlo. Stejně tak tým, který přivedl k životu současnou Giulii GTA, pracoval na projektu netradičním způsobem, a to s cílem oživit nezapomenutelnou kapitolu slavné historie Alfy Romeo. Inženýři a mechanici pracovali na projektu s kódovým označením „Monstrum“ na stejných místech, kde vznikala Giulia v roce 1965. Na počest tohoto ducha nyní GTA hrdě nese stejný historický odznak Autodelta. Giulia GTA vznikla v roce 1965 v pětisetkusové sérii, což bylo nutné pro typové schválení ve třídě Group 2 Turismo. Stejný počet exkluzivních vozidel nyní zamířil ke skutečným nadšencům.
Spříznění mezi oběma modely zde ovšem nekončí, naopak, prolínalo se celým projektem. Pokud jde o alleggerimento (odlehčení), v obou případech se týmy zaměřili na specifický design zahrnující kliky, okna a ráfky kol. Posledně jmenovaný prvek byl pro Giulii GTA v roce 1965 vyroben z magnéziové slitiny, jeho současný protějšek se pyšní specifickým designem a centrální maticí, tedy řešením inspirovaným světem formule 1, které je mezi silničními sedany zcela jedinečné. Za zmínku stojí i použití lehkých materiálů (Peraluman 25 u modelu GTA v roce 1965, rozsáhlé použití uhlíkových vláken v současném modelu).
Další příbuznost, tentokrát z hlediska aerodynamiky, spočívá v přidání přívodů vzduchu u obou modelů. Tato oblast byla v roce 1965 teprve v plenkách, nyní ovšem Giulia GTA mohla těžit ze spolupráce se společností Sauber Engineering, která má 50leté zkušenosti v motoristickém sportu a aktivně navrhuje, vyrábí prototypy i skutečné aerodynamické díly, mimo jiné i díky vlastnímu aerodynamickému tunelu, který je jedním z nemodernějších v celé Evropě.
Poslední spřízněnost mezi oběma modely představuje podpora poskytovaná profesionály v oblasti výkonu: zatímco Teodoro Zeccoli a Andrea de Adamich získali své největší úspěchy právě za volantem Giulie GTA; dvojice jezdců týmu Alfa Romeo Racing ORLEN F1 – Antonio Giovinazzi a Kimi Räikkönen, sehráli aktivní roli při testování a poskytla neocenitelnou zpětnou vazbu, zejména co se týče aerodynamických komponent a ovladatelnosti.
Tento soulad umožnil zachovat specifický rys, který byl vždy charakteristickým znakem designu Alfy Romeo, a který lze jednoduše pojmenovat „funkční krása“. Jedinečný design, jehož základem je zdařilá kombinace formy a funkce. Styl vozu musí skutečně odpovídat zastřešujícímu principu krásy, aby odolal plynutí času, ale současně si musí zachovávat funkčnost ve prospěch aerodynamické a mechanické účinnosti. Tato zásada je v nové Giulia GTA dokonale ztělesněna.