Před rokem se právě v desáté etapě Africa Eco Race lámal chléb. Byla tak náročná, že ji letos pořadatelé raději o něco zjednodušili. I tak ji letos kromě třech automobilů nikdo nedokázal zdolat pod sedm hodin. Tomáši Tomečkovi těžké etapy sedí, žádný kamion na něj nestačil.
V cíli etapy už ale Tomeček vypadal opravdu unaveně a z vítězství v etapě se radoval zdrženlivě. „Beru ho jako odměnu za útrapy, se kterými letos musíme bojovat,“ prohlásil pouze, a dodal: „Pořadatelé oproti loňsku vynechali některé hodně těžké pasáže, ale stejně to zase byla nejtěžší etapa. Anebo jsem už unavený a nejsem objektivní.“
Únava je zcela na místě. Předchozí noc se Tomeček moc nevyspal. Ani jeho mechanici. Z bivaku na večer vyráželi pomoci s opravou kloubové hřídele oranžového balai, které uvázlo v dunách. „Požádal nás o to Manfred Kroiss, šéf dispečinku PC Course,“ vrací se k události Tomeček. „Petr Foltýn s balai zůstal asi 130 kilometrů od cíle etapy, z bivaku to bylo dohromady nějakých 200 kilometrů.“ Pro dopravu přicházelo v úvahu bílé balai i asistenční Tatra, ale protože bylo třeba dostat se co nejdřív tam i zpátky, padla volba na mnohem rychlejší závodní Tatru. V tu dobu už připravenou na další den. „Když jsme s Pavlem Kletenským přijeli na místo, Petr už měl opravu skoro hotovou. Byl tam ale pořád hodně zapadlý,“ líčí dále šéf týmu Tom Racing. „Tak jsme mu pomohli a zpátky pak potmě traverzovali přes duny. Do bivaku jsme dorazili ráno kolem třetí hodiny.“
Tomáš Tomeček provozuje v rámci letošní Africa Eco Race čtyři Tatry. Hlavní pozornost je zaměřena na závodní vůz, ale stejnou péči vyžaduje také doprovodná Tatra a obě balai, které jsou k ruce pořadatelům. Bez nich by se závod ani nemohl konat. „Žijeme tím závodem se vším všudy, závodíme, s baléčkama pomáháme na trati. Sponzory ale baléčka nezajímají. To je moje starost,“ krčí rameny Tomeček. Sponzory by tedy mohla potěšit už druhá letošní vyhraná etapa. „Druhá? Já jsem vyhrál i etapu v Maroku?“ diví se český pilot. „Ani jsem si to asi neuvědomil. Ale hlavní je dojet do Dakaru. Se všemi Tatrami a s radostí!“
V závodě se zatím drží devět kamionů. Aspoň tolik jich evidují celkové výsledky. Ginaf s číslem 407 pilotovaný Coenem den Hartighem jsme přitom už nějakou dobu na tratích speciálů neviděli. Ve výsledcích ale stále figuruje, jen mu naskakují další penalizace. Všechny penalizace a přidělené časy se schvalují až po etapě a připisují se zpožděním. Proto se občas stane, že Tomeček etapu na rozdíl od některých soupeřů normálně dokončí, po etapě se posune před ně, ale později oni jej později zase přeskočí. Záleží na výši jejich penalizace a obrovské Tomečkově ztrátě, kterou nabral po technických potížích v páté etapě.
Jako na houpačce se musí cítit rychlý Igor Bouwens s kamionem Iveco pocházejícím z dílen Teamu de Rooy. V osmé etapě nedojel a ve výsledcích nějakou dobu vůbec nebyl. Před startem do deváté sekce se v nich objevil s přiděleným časem a penalizací, a následně zajel dokonce druhý čas ve smíšené kategorii automobilů a kamionů. V desáté pro změnu dojel, ale dost vzadu.
Nejrychlejším českým či slovenským závodníkem na motocyklu je po Benkových problémech s motorem Ján Zaťko. Konečně si vyšlápl na Erika Rahma, hlavního soka v boji o vítězství v kategorii nad 450 ccm. Na trati mu zejména díky dobré navigaci pořádně naložil a celkově si vyjel náskok 26 minut. Ještě v bivaku si ale myslel, že se jedná o údaj ve vteřinách, a že tedy bude muset v následující etapě jet hlava nehlava. Lukáš Kvapil zažívá divoké časy. V deváté etapě mu motorku přejela bugina, v desáté přestal jít motor a Lukáše do bivaku přivezli místní lidé v pickupu. Na opravě se intenzivně pracuje, Dakar je blízko a to už se nevzdává.
O 11. etapě Africa Eco Race jezdci říkají, že nemá ani 220 kilometrů a vede pořád rovně. Přesto se na ní loni de Rooy rozhodl ještě zaútočit na celkové stupně vítězů mezi auty a kamiony. Dvě kratší dunová pole ale byla na nějaký posun málo.
10. etapa Africa Eco Race 2019: Amodjar – Akjoujt, 11. ledna 2019
Celková délka: 520 km
Přejezd: Amodjar – Ain Attaya 48 km
Etapa: Ain Attaya – Akjoujt 472 km
Přejezd: 0 km, cíl v bivaku
Výsledky 10. etapy (472 km):
- Kamiony: 1. Tomeček (ČR/Tatra) 7:09:30, 2. Essers (Bel./Man) +4:03, 3. Levickij (Rus./GAZ) +11:27, 4. Jacinto (Por./MAN) +15:03, 5. Van Velsen (Niz./Ginaf) +49:35, 6. Elfrink (Niz./Mercedes) +51:03, 7. Bouwens (Bel./Iveco) +1:22:43, 8. Škljajev (Rus./Gaz) +4:00:22, 9. Den Hartigh (Niz./Ginaf) +4:37:30.
- Moto: 1. Arredondo (Gua/KTM) 7:03:23, 2. Botturi (It./Yamaha) +2:59, 3. Ullevalseter (Nor./KTM) +4:52, … 6. Benko +14:57, 12. Zaťko (oba SR/KTM) +1:41:26, 35. Kvapil (ČR/Husqvarna) +11:43:37.
- Auta: 1. Fromont (Fr./Tarek) 6:45:23, 2. Gerard +10:36, 3. Strugo (oba Fr./Optimus) +11:56.
Výsledky po 10. etapě:
- Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 46:05:43, 2. Essers (Bel./MAN) +2:01:17, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +6:29:49, 4. Bouwens (Bel./Iveco) +7:25:41, 5. Van Velsen (Niz./Ginaf) +8:50:08, 6. Tomeček (ČR/Tatra) +17:06:27, 7. Levickij +22:32:44, 8. Škljajev (oba Rus./Gaz) +29:42:35, 9. Den Hartigh (Niz./Ginaf) +63:49:41.
- Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 44:13:56, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +7:08, 3. Agazzi (It./Honda) +2:11:42, … 9. Zaťko +10:32:22, 14. Benko (oba SR/KTM) +15:16:03, 26. Kvapil (ČR/Husqvarna) +33:44:34.
- Auta: 1. Strugo 42:54:00, 2. Gerard (oba Fr./Optimus) +1:27:43, 3. Fromont (Fr./Tarek) +1:51:43.