Škoda Octavia čtvrté generace patří na špičku své třídy mimo jiné i v oblasti aerodynamiky. Zjistěte, jak toho automobilka docílila.
Čísla 0,24 a 0,26 vám možná na první pohled moc neřeknou. Jsou to ale hodnoty součinitele odporu vzduchu Cd pro vozy Škoda Octavia a Octavia Combi. A to takové hodnoty, které vůz řadí na špičku nejen svého segmentu.
Škoda Octavia čtvrté generace. Boj o každý gram CO2 je náročný. Ukrajuje se třeba i na kolech
Výtečná aerodynamika nové generace modelu Octavia v obou karosářských provedeních je výsledkem dlouhého vývoje a ladění. A také intenzivní spolupráce týmu aerodynamiky s mnoha dalšími oblastmi technického vývoje. Celý mix sestává z mnoha kroků, s nimiž se můžete seznámit prostřednictvím následujících řádků.
Vývoj aerodynamiky nového vozu začíná studiemi, které umožní navrhnout opatření pro vylepšení aerodynamiky modelu. Hlavní práce z počátku tedy probíhají ve virtuálním prostředí simulačních programů za pomoci metody výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational fluid dynamics). S využitím počítače vývojáři simulují chování vozu při obtékání vzduchu. „Touto metodou odvádíme asi 80 % naší práce a díky její přesnosti na základě výsledků simulací činíme důležitá rozhodnutí,“ říká Pavla Polická, která na vývoji aerodynamiky pracuje.
„Simulace ve virtuálním prostředí činí asi 80 % naší práce,“ říká Pavla Polická, koordinátorka aerodynamiky G1, G3.
Z těchto simulací například vyplynula možnost využití aktivního aerodynamického prvku, takzvaných žaluzií chlazení. Octavia je první model značky Škoda, u kterého je toto řešení nasazeno ve všech provedeních ve standardní výbavě. „Jde o velmi náročné řešení, které jsme od počátku vyvíjeli ve spolupráci s motoráři,“ říká za tým Aerodynamiky Vojtěch Hudeček. Čtveřice lamel umí uzavřít přístup vzduchu ke spodní části chladiče a zlepšit tak obtékání vzduchu. „Řešení snižuje emise, ale také šetří peníze zákazníkům,“ dodává.
„Využití aktivního aerodynamického prvku, takzvaných žaluzií chlazení, snižuje emise a šetří peníze zákazníkům,“ říká Vojtěch Hudeček, vývojový inženýr vnější aerodynamiky.
Další z aerodynamických novinek, která se ukázala být užitečná už při prvních simulacích, je takzvaná AirCurtain. Kolo je u auta hodně rušivý aerodynamický prvek, u AirCurtain dochází k tomu, že vzduch procházející nárazníkem vytváří jakousi aerodynamickou clonu okolo kola.
Poměrně brzy, ještě ve fázi, kdy probíhá i řada dalších simulací, nastupují měření na modelech aut v měřítku 1:1. V té době se na designu může ještě řada věcí měnit, model se tedy vyrábí frézováním z pěny. Ovšem pod povrchem se už ukrývá mnoho techniky, kompletně nastrojen je například motorový prostor, který aerodynamiku vozu ovlivňuje opravdu výrazně.
Aerodynamické dění v zádi vozu neovlivňuje jen samotné řešení této části. Vše souvisí se vším, takže se některé jevy z přídě mohou negativně projevit právě až vzadu. „Na modelech Octavia liftback a kombi se sice podílely dva různé týmy, musely ale spolupracovat, tak aby jejich požadavky v některé části karoserie nepoškodily druhou karosářskou variantu,“ shodují se Vojtěchové Jakubec a Hudeček, kteří týmy vedli. Výsledek spolupráce je zřejmý, obě karosářské varianty jsou aerodynamicky excelentní. U kombi například výsledku hodně pomohl velký spojler na pátých dveřích.
Velkou alchymií jsou kola. „Ve spolupráci s designovým týmem jsme docílili toho, že jsou aerodynamická a zároveň i krásná,“ chválí Jakubec. Škoda AUTO používá při vývoji kol kromě CFD simulací také unikátní technické řešení, díky kterému lze v aerodynamickém tunelu rychle otestovat různé tvary kol vyrobené 3D tiskem. Aerodynamické vlastnosti vozu totiž ovlivňuje každý design kol i každá velikost trochu jinak. Norma WLTP pak vyžaduje kvůli vykazování emisí testování všech variant.
„Ve spolupráci s designovým týmem jsme docílili toho, že kola jsou aerodynamická a zároveň i krásná,“ říká Vojtěch Jakubec, specialista výpočtů a zkoušek vnější aerodynamiky.
V jedné z posledních fází vývoje aerodynamiky se již pracuje s kompletními prototypy automobilů. V aerodynamickém tunelu se za pomoci kontrastní barvy ověřuje například i to, jak po karoserii při jízdě stéká voda. Je totiž mimo jiné potřeba zajistit dobrý výhled řidiče bočním okénkem do zpětných zrcátek.
Závěrečnou fází prací aerodynamického týmu jsou pak měření finálních prototypů ve větrném tunelu za účelem homologace všech jednotlivých verzí. Škoda AUTO k tomuto účelu využívá tunely koncernových značek Volkswagen a Audi i tunel univerzity ve Stuttgartu.