Volkswagen letos slaví 40. výročí modelu Golf, kterého se za celou dobu jeho existence vyrobilo už více než 30 milionů kusů. Sama automobilka Golfa označuje jako „bestseller“, „průkopník trendů“ a „ikona“ a nemyslím si, že se příliš plete…
Ti z vás, kteří ho doma máte s těmito slovy jistě budete souhlasit, vždyť první generace Golfu je po modelu Beetle a Transporter snad nejznámějším a nejoblíbenějším modelem. Právě jako nástupce modelu Beetle spatřil světlo světa v roce 1974 a byla to na tehdejší dobu revoluce. Pohon předních kol, motor vpředu, malá hranatá karoserie a přesto poměrně dost místa. Již od prvních dní měl Golf našlápnuto ke skvělým prodejním výsledkům.
Krásné kulatiny se společně s automobilkou rozhodl oslavit i dvorní úpravce koncernových vozů, společnost ABT. Tady si rádi hrají především s úpravami motorů a jejich práce například na nejsilnějším z Golfů, modelu Golf R rozhodně stojí za připomenutí. Ale klasický jedničkový Golf je přeci jen o něčem jiném… A když slavit, tak stylově. Úpravou prošla první generace Volkswagenu Golf GTI, tedy toho nejlepšího, co šlo tehdy pořídit. V prvé řadě technici auto rozšířili bodykitem o 7 palců a namontovali nový sportovněji laděný podvozek.
Pak už si hráli jen s motorem. Ten sice zůstal původní, tedy čtyřválec o objemu 1,6 litru, ale výkon povyrostl ze sériových 110 koní na 120 kW/163 koní. Uznejte sami, že je to na muší váhu malého Golfu více než dost. ABT si totiž půjčil několik motorových i výfukových kompononetů z legendy světa rallye Audi Quattro. Nechybí nová kliková křídel nebo písty, ale také třeba široká kola z lehkých slitin obutá do pneumatik 205/60 R13. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, aktuální Golf GTI je jen o 0,3 sekundy rychlejší…