vymol-dira_v_silnici

A je to potvrzené soudem. Stav českých silnic je děsivý, evidence oprav je minimální a proinvestované finance skoro zbytečné

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Nejvyšší kontrolní úřad, ČTK - Foto: Pavel Srp - 25. 11. 2024


Stav silnic v Česku je tak špatný, že je terčem mnoha vtipů. A je také noční můrou řidičů anebo pojišťoven, které musí poškození aut po projetí výtlukem řešit. Od politiků napříč politickými stranami přitom posloucháme, jak jsou silnice opravovány a kolik se do toho investuje. Jsou ale ty opravy a vynaložené peníze k něčemu? Jak se ukázalo, moc ne.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) totiž zjistil, že stát v letech 2018 až 2023 investoval do oprav a údržby silnic první třídy 62,5 miliardy korun. Přesto byla téměř třetina z nich stále v nevyhovujícím a havarijním stavu. NKÚ navíc také zjistil neúčelné vynakládání peněz na opravy. „Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před trvalou opravou sedmkrát vyplnit provizorně. Kontroloři odhalili také nedostatečnou evidenci potřebných oprav. Závěry kontroly ČTK poskytla mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Tvrzení NKÚ o třetině silnic v nevyhovujícím stavu není pravdivé, uvedlo ŘSD. Opravovat krátce před koncem životnosti vozovek je podle něj hospodárné. Ministerstvo dopravy odmítlo výtky NKÚ vůči postupu vytváření evidence silnic,“ uvedla ČTK.

Na silnicích ve stupni „nevyhovující a havarijní“ se vyskytují vady jako jsou výtluky, trhliny, vyjeté koleje nebo prohlubně. Kontroloři zjistili, že při opravách vad postupovalo ŘSD v některých případech nehospodárně. Například výtluk na silnici v Bílině nechalo opravit sedmkrát za sebou provizorně, vždy v zimě. Až osmá oprava, provedená po téměř 4,5 letech v červnu roku 2023, byla již trvalá. Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vozovky vydržela méně než jeden měsíc.

Proraženou pneumatiku od neoznačeného výmolu často zaplatí stát. Ale rozhodně to není pravidlem

Peníze vyhozené oknem, ŘSD ale nesouhlasí

Jak kontroloři odhalili, ani stavebně technický stav silnic I. třídy nebyl řádně zmapován. Hlavní prohlídky stavu silnic totiž ŘSD provádělo v rozporu s právním předpisem, když nesledovalo celé těleso komunikace, neevidovalo a nesledovalo všechna odvodňovací zařízení, dopravní značení atd. Nález NKÚ dokládá následující příklad: U vybraných úseků silnic v roce 2018 bylo ve stupni „nevyhovující a havarijní“ evidováno celkem 25 kilometrů silnic I. třídy. O tři roky později už to bylo 1 298 kilometrů silnic I. třídy. Podle kontrolorů neprovádělo ŘSD v roce 2018 hlavní prohlídky správně a objektivně, protože nárůst o více než 5 000 % mezi roky 2018 a 2021 není věrohodný.

A to byl jen začátek. NKÚ totiž také zjistil naprosto nehospodárný způsob zadávání veřejné zakázky ze strany ŘSD. „Předpokládaná hodnota zakázky, stanovená podle platného cenového normativu, se měla pohybovat okolo 23,9 mil. Kč. ŘSD dostalo nabídku od jediného účastníka – tedy bez další konkurence – s cenou převyšující tento cenový normativ o 48 %. Přestože ŘSD na výběr dodavatele a uzavření rámcové dohody nemuselo spěchat, protože podobné opravy se neprovádějí v zimě, uzavřelo s tímto jediným uchazečem rámcovou dohodu v říjnu 2019. S pracemi, za které ŘSD nakonec zaplatilo 42,8 mil. Kč, se začalo až v dubnu 2020,“ popisuje NKÚ.

Kontrola k tomu všemu ukázala, že ministerstvo dopravy neplní už 17 let, tedy od roku 2007, neplní zákonnou povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací. Vlastníci a uživatelé pozemních komunikací a příslušné správní úřady nemohou plně využívat informace o uzavírkách, objížďkách, omezeních provozu apod. na všech kategoriích pozemních komunikací. Tuto skutečnost přitom NKÚ kritizoval už dříve.

„Tvrzení NKÚ o třetině nevyhovující a havarijní síti silnic první třídy v ČR je hrubá nepravda,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Makročísla uvedená v kontrolním protokolu nedefinují bezpečnost a provozuschopnost komunikace,“ dodal. U výmolu v Bílině ŘSD uznalo dílčí pochybení na své straně. Poukázalo ale na to, že ročně na silnicích první třídy opravuje různými technologickými postupy víc než 10 000 bodových závad. „V tomto kontextu je závěr NKÚ ohledně nehospodárně provedené opravy jednoho výmolu silně zavádějící,“ dodal Rýdl.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru