Toyota se chystá výrazně změnit tempo, v jakém obměňuje své klíčové modely. Zatímco dříve přicházela úplně nová generace obvykle po čtyřech až pěti letech a v minulé dekádě se tento cyklus protáhl zhruba na sedm let, nyní se podle informací z Nikkei Asia mluví o průměrné životnosti kolem devíti let.
Na první pohled to vypadá jako risk. V automobilovém světě se léta traduje, že zákazník chce „nový model“ co nejčastěji. Toyota však vychází z jiné situace. O mnoho jejích vozů je dlouhodobě takový zájem, že výrobce nestíhá dodávat. Typickým příkladem je Land Cruiser, u něhož se čekací lhůty táhnou měsíce až roky. V takovém prostředí není tlak na rychlou generační obměnu tak silný.
Přečtěte si také:
Delší cyklus už je vidět i na konkrétních autech. U nové Camry šlo spíše o velmi hlubokou modernizaci než o úplně jinou generaci. Podobně model RAV4 se drží v aktuální podobě zhruba sedm let, aniž by o něj přestal být zájem.
Cílem je, aby se prodejní křivka uklidnila, aby zákazník nemusel řešit, že auto objednal a během čekání se objeví úplně nový model. Delší životní cyklus má přinést stabilnější nabídku i lepší možnost plánovat výrobu a dodávky.
Software místo neustálých plechů
Tak razantní prodloužení životnosti modelů by nedávalo smysl, pokud by auta během devíti let zastarala. Toyota proto počítá s tím, že větší část vývoje přesune do oblasti softwaru. Místo častých změn karoserie a podvozku budou hrát hlavní roli aktualizace řídicích systémů a digitálních funkcí.
Smrdí to? I takhle zní otázky v testovacích laboratořích Toyoty
Trend takzvaného softwarově definovaného vozu se prosazuje napříč celým odvětvím. Výrobce může po uvedení auta na trh přidávat nové funkce pomocí aktualizací. Nejde jen o kosmetické úpravy uživatelského rozhraní. Do hry vstupují i výkonnostní vylepšení, rozšířené asistenční systémy, nové bezpečnostní funkce nebo prvky infotainmentu. Část výbavy může být navíc dostupná formou předplatného.
Takový přístup pomáhá i hodnotě vozů v čase. Auto, které dostává nové funkce, nevypadá po letech na trhu zastarale. To by mělo zpomalit pokles ceny na sekundárním trhu a podpořit již tak silnou pověst Toyoty, pokud jde o zůstatkovou hodnotu vozů.
Do celé skládačky zapadá také snaha uvolnit kapacity pro elektrifikaci. Méně časté zásahy do platformy znamenají, že vývojové týmy mohou více energie věnovat pohonům a technologiím spojeným s přechodem na elektromobilitu a hybridní systémy.
Přečtěte si také:
Peníze, slevy a nespokojení dealeři
Prodloužení životního cyklu ale neznamená jen technické změny. Toyota podle Nikkei zvažuje i úpravu cenové politiky. Dosud platilo, že velkoobchodní ceny pro dealery postupně klesají s tím, jak model stárne, a v závěru životního cyklu se přidávají vyšší slevy pro koncové zákazníky.
Nově chce automobilka nastavovat velkoobchodní ceny pružněji, podle toho, jak si konkrétní model vede na trhu. Neměly by tedy automaticky klesat jen proto, že auto má „odslouženo“ několik let. Toyota zároveň ujišťuje, že průměrná cena pro dealery má zůstat v průběhu devítiletého období stabilní.
Ne všichni s tím však souhlasí. Část z přibližně 230 nezávislých dealerů v Japonsku vyjadřuje obavy, že nová cenotvorba sníží jejich marže a zkomplikuje plánování akčních nabídek. Automobilka tak bude muset vysvětlit, jak chce skloubit delší životní cyklus, stabilnější ceny a spokojené prodejce.
200 000 km? Teprve začínáme. Toyota otevřela klub pro skutečné silniční maratonce
Toyota není sama
Při bližším pohledu není přístup Toyoty tak výjimečný, jak by se mohlo zdát. Sama automobilka má v historii modely, které vydržely na trhu velmi dlouho. Široce zmiňovaný je například 4Runner, jehož generace se v minulosti měnily velmi zřídka, přesto se auto prodávalo slušně.
Podobnou strategii využívají i další firmy. Koncern Stellantis nechává modely jako Dodge Charger nebo Chrysler Pacifica na trhu dlouhé roky bez zásadních změn platformy. Tesla zase od uvedení Modelu S a Modelu X neprovedla kompletní generační výměnu, přesto je oba vozy průběžně modernizuje hlavně softwarem a dílčími úpravami.
Přečtěte si také:
Toyota tedy spíše dohání trend, v němž hardware stárne pomaleji a hlavní dynamika se přesouvá do digitální oblasti. Pokud se podaří udržet kvalitu, spolehlivost a včasné aktualizace, může být devítiletý cyklus pro mnoho zákazníků přijatelný kompromis. Auta nebudou každé tři roky vypadat úplně nově, ale mohou zůstat aktuální po většinu své životnosti.
Zda se tento přístup osvědčí, ukáže až praxe. Jisté ale je, že Toyota tím dává najevo, že „novost“ vozu už nebude definovat jen datum uvedení na trh, ale i to, jak chytře s ním výrobce pracuje po celou dobu jeho života.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










