bmw-m2-bez-predniho-znaku

Auta bez loga na kapotě? Bankrot klíčového dodavatele znamená „bezejmenná“ auta

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: topspeed.sk, focus.de, autoviny.sk - Foto: Pavel Srp - 10. 11. 2025


Automobilky spoléhají na hladce fungující dodavatelské řetězce. Stačí však jedno slabé místo a stroj se zadrhne. Přesně to teď opět hrozí v Německu. Tam totiž společnost Plastic Manufacturing, významný dodavatel plastových a chromovaných dílů pro několik značek, vyhlásila insolvenci. Firma se specializuje na komponenty, které jsou pro identitu auta stejně důležité jako jeho technika: masky chladiče, loga, kryty zrcátek a některé prvky interiéru. A bez těch se auto nedostane z výroby k zákazníkovi.

Pod podnik Plastic Manufacturing spadají tři hlavní provozy. Největší z nich je v Diepersdorfu u Norimberku s přibližně 830 zaměstnanci, další stojí v Oberlungwitzu v Sasku s asi 95 zaměstnanci a ten třetí je v Lüdenscheidu v Severním Porýní-Vestfálsku s přibližně 120 zaměstnanci. Předběžný insolvenční správce Volker Böhm uvedl, že mzdy jsou na příští dva měsíce pokryty z insolvencí vypláceného příspěvku, což dává čas na stabilizaci výroby a prověření možností restrukturalizace.

Proč je to problém pro velké značky

Zákazníky Plastic Manufacturing jsou mimo jiné značky Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, MINI a také další značky z koncernu Volkswagen. Když vypadne dodávka dílů s logem nebo výrazným designovým prvkem, nestačí díl nahradit „něčím podobným“. Každý komponent musí projít schvalováním, testy kvality i bezpečnosti a musí splňovat přísné standardy vzhledu. Zpoždění proto může rychle přerůst v odstávky linek, případně v hromadění k zákazníkům nedodatelných aut, která bude čekat na dokončení.

Správce nyní jedná s automobilkami i subdodavateli. Na stole leží dvě reálné cesty: dočasná finanční infuze a udržení výroby u stávající firmy, nebo urychlená certifikace alternativních dodavatelů. Druhá varianta by však znamenala týdny až měsíce zpoždění. A právě zde se ukazuje slabina donedávna obdivované strategie just-in-time, která minimalizuje zásoby, ale zvyšuje citlivost na výpadky u jediné klíčové položky.

Autoprůmysl se bojí dalších problémů s chybějícími čipy. Nová krize je na spadnutí

K insolvenčnímu návrhu Plastic Manufacturing vedl souběh tlaků, které v Evropě pociťuje celý automotive sektor. Prodeje aut v posledních měsících v Evropě oslabují, zároveň však rostou náklady na suroviny i energie. S klesajícími tržbami a rostoucími výdaji se tenčí marže, což středně velké dodavatele staví do nekomfortní finanční pozice. Obraz odvětví dokresluje i čerstvé oznámení stuttgartského Mahle o zrušení zhruba tisícovky pracovních míst, zejména v nepřímých útvarech, vývoji a administrativě.

Co bude dál? To ukážou nejbližší týdny. Pokud se výrobě Plastic Manufacturing podaří udržet základní provoz a současně vyjednat podporu odběratelů, automobilky mohou kritické díly dál odebírat a vyhnout se dopadům na produkci. V opačném případě je čeká nákladná improvizace i riziko, že z linek budou sjíždět vozy, kterým na první pohled „něco“ chybí. V prémiovém segmentu, kde značka a detail rozhodují, by to byla hodně nepříjemná záležitost.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru