Nepřiměřená rychlost se v Česku dlouhodobě řadí mezi hlavní příčiny nehod. Jen loni stála za více než 8 tisíci nehodami, přičemž řada z nich skončila tragicky. Přesto patří česká sankce za překročení rychlosti k těm vůbec nejmírnějším v Evropě. Zatímco dopravní policie i část odborné veřejnosti argumentuje tím, že nízké pokuty nemotivují řidiče k opatrnější jízdě, politici tvrdí, že stávající nastavení je dostatečné.
Systém je jednoduchý. Překročení rychlosti o 10 km/h a více, ať už v obci, nebo mimo ni, znamená v Česku pokutu v rozmezí 1500 až 5000 korun. Pokud řidič jede rychleji o více než 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec, pokuta je 7000 až 25 000 korun, ale k tomu i zákaz řízení. Při překročení rychlosti se navíc do karty řidiče připisují také body.
Přečtěte si také:
Jak to řeší jinde a co z toho plyne
Když české pokuty zasadíme do evropského kontextu, zjistíme značné rozdíly. Některé evropské země využívají progresivní výši pokut podle příjmu řidiče. Například ve Finsku se výše pokuty odvíjí od denního příjmu. Při průměrné mzdě okolo 103 tisíc korun měsíčně by sankce startovala na čtrnácti denních mzdách, tedy přibližně 47 tisících korunách. Ve Švýcarsku, kde průměrný příjem přesahuje 170 tisíc korun měsíčně, může pokuta dosáhnout až šedesátinásobku denního příjmu, tedy více než 340 tisíc korun. Vysoké částky nejsou výjimkou ani ve Francii, Itálii, Chorvatsku nebo Řecku. Naopak v Německu jsou pokuty za překročení rychlosti srovnatelné s těmi českými.
Dopravní experti upozorňují na to, že české pokuty neodpovídají tomu, jak vážný problém rychlá jízda představuje. Připomínají, že na silnicích se více než polovina řidičů necítí bezpečně a že výše pokut nereflektuje průměrné domácí příjmy. Za rozumný krok považují alespoň pravidelnou valorizaci pokut o inflaci, aby se jejich reálná hodnota v čase nevytrácela.
Politická rozhodnutí však směřují jinam. Argumentuje se tím, že kombinace současných částek a bodového systému je dostatečná. Změny navíc proběhly nedávno, když nový zákon o silničním provozu v řadě případů pokuty až zdvojnásobil. Přestože odborníci navrhují další zpřísnění, aktuální stanoviska počítají spíše s vyčkáváním na vyhodnocení účinnosti nových pravidel.
Na stole se pravidelně objevuje i nápad navázat pokuty na příjem řidiče po severském vzoru. Tato varianta ale naráží na dvě překážky. Tou první je administrativa spojená s ověřováním příjmů a nastavováním výše sankce v konkrétních případech. Tou druhou je přesvědčení části politického spektra, že stejný prohřešek má znamenat stejný trest bez ohledu na majetkové poměry. Zaznívá i názor, že při současných mzdách a důchodech jsou částky v Česku přiměřené a není důvod je navyšovat.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned