Inspekce silniční dopravy (INSID) se na českých silnicích pohybuje jen pár měsíců, ale už za tu dobu stihla vyvolat bouřlivé reakce. Na sociálních sítích i v některých médiích se objevují příspěvky na téma, že INSID toho vlastně moc nedělá, že například za celé léto, tedy od počátku své působnosti, změřil emise jen u 14 aut. Vypadá to jako extrémně nízké číslo, ale jak už to tak bývá, každá mince má dvě strany.
„INSID je novým specializovaným úřadem, který od července 2025 nastavuje nový systém silničních kontrol. Emise v něm mají své místo, ale nikdy nebyly a nebudou jediným cílem. Naším hlavním posláním je posilovat bezpečnost a férové podmínky pro podnikání v silniční dopravě – tedy kontrola technického stavu, režimu řidičů, přetížení nebo bezpečného upevnění nákladu. Za první dva měsíce fungování inspektoři zkontrolovali 2732 vozidel, zjistili 784 přestupků, uložili 542 pokut v objemu 1 071 200 Kč a 293 kaucí v celkové výši 8 162 500 Kč,“ vysvětluje ministerstvo dopravy.
Přečtěte si také:
Nehledě na to, že až začátkem září resort dopravy a INSID oznámili, že do flotily pořizují mobilní vozy na kompletní STK, tedy také na detailní kontrolu emisí. A tyto kontroly začnou až teď během podzimu. „Mobilní STK prověří vozidlo v terénu prakticky stejně důkladně jako kamenná stanice. Odhalí například nefunkční brzdy, vůle v zavěšení náprav nebo manipulace s emisními systémy. Mnohdy závady, které nejsou bez potřebných technologií zjistitelné. Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně mohou zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV). U nákladních vozidel a autobusů přitom platí roční technická prohlídka. Při nájezdech v řádu stovek tisíc kilometrů ročně se ale stav vozidla může rychle změnit. Proto jsou namátkové kontroly v provozu nezbytné,“ vysvětlil Pavel Bergman, ředitel kontrolní sekce INSID. Platí, že inspektoři na silnicích opravdu nejsou primárně pro měření emisí, ale pro celkové technické kontroly především nákladních aut a autobusů.
Emisní kobru rozbolely zuby. 14 aut za celé léto. To má emisní stanice v Mladé Boleslavi změřeno do svačiny!😂 https://t.co/tYhtAm9Eb4
— Libor Fleischhans (@LiborFleis) September 23, 2025
Inspektoři navíc od začátku své působnosti upozorňují, že k emisním měřením cíleně vybírají vozidla, která na sebe upozorní – typicky zvýšenou kouřivostí. „Nejde jen o vlastní měření emisí, ale také o odhalování technických zásahů – například instalací tzv. emulátorů, které vyřazují části emisních systémů z provozu, což má zásadní vliv na životní prostředí. Tato zjištění v uvedených číslech zahrnuta nejsou. Nižší počty kontrol byly ovlivněny startem INSID, nastavovali jsme nové procesy, proškolovali inspektory a stále se odlaďuje koordinace s dalšími institucemi,“ vysvětlil resort dopravy.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned