Čeští řidiči si za povinné ručení letos opět připlatili. Jen během prvního pololetí 2025 stoupla jeho cena v průměru o více než 3 %. Roční sazba se tak pohybuje kolem 4400 korun. Ačkoliv nejde o dramatický nárůst, trend je dlouhodobě jasný: povinné ručení u nás zdražuje každý rok.
Zajímavý je ovšem pohled za hranice. Na Slovensku či v Maďarsku vychází povinné ručení levněji, a ještě výrazněji je to vidět v Litvě, kde vyjde v přepočtu jen asi na třetinu české ceny. Naopak v Polsku si řidiči připlatí o něco více než u nás a rakouští motoristé zaplatí částky, které mohou českým řidičům připadat skoro neuvěřitelné. Běžně je to totiž přes dvacet tisíc korun ročně.
Přečtěte si také:
Proč takové rozdíly? Podle analýzy Klik.cz hraje roli hned několik faktorů. U nás má velký vliv například počet nasbíraných bodů do karty řidiče – kdo jezdí dlouhodobě bez přestupků, může se dostat na výrazně nižší sazby. Naopak řidiči s častými prohřešky platí podstatně více. Do výsledné částky se promítá i rozsah sjednaného krytí, výše limitů nebo připojištění, třeba proti střetu se zvěří či poškození skel. Každá pojišťovna navíc používá vlastní cenovou politiku, proto se vyplatí nabídky mezi sebou porovnávat.
Ovšem Rakousko je zvláštním případem. Tamní cena povinného ručení zahrnuje i ekologickou daň, která se vypočítává z hmotnosti, výkonu a emisí vozidla. A co je podstatné, platí se znovu při každém pojištění. Zhruba polovinu z dvacetitisícové sumy tak tvoří právě tyto daně. I kdyby se ovšem odečetly, pořád by rakouský řidič za povinné ručení zaplatil kolem 10 tisíc korun, tedy více než dvojnásobek české průměrné ceny. Důvodem jsou dražší servisní služby, vyšší hodnota vozů i jiné nastavení trhu.
Jsou ženy opravdu horší řidičky? Nejnovější data ukázala pravdu
Český trh se přitom vyvíjí dlouhodobě poměrně stabilně. Už několik let rostou sazby povinného ručení přibližně o 8 až 9 % ročně. Letos je zatím tempo o něco pomalejší, ale růst se zastavit nechystá. Naopak v sousedním Polsku a na Slovensku proběhla v loňském roce prudká, až 20% korekce cen, protože pojistné neodpovídalo skutečným nákladům na likvidaci škod. Letos už ale tamní ceny stagnují, stejně jako třeba v Maďarsku a Litvě, kde se navíc díky silné konkurenci pojišťoven daří tlačit provize dolů.
Pro české řidiče z toho plyne jediné: povinné ručení tu sice není nejlevnější v Evropě, ale zároveň není ani zdaleka nejdražší. Pokud si někdo dá práci a nabídky si porovná, může i v rámci rostoucího trendu najít variantu, která jeho rozpočet nezatíží tolik.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek