Dnes má CVT převodovka u mnoha řidičů špatnou pověst. Je vhodná hlavně pro klidnější řidiče a nehodí se pro ostrou jízdu. Při akceleraci totiž vytočí motor a nechá jej vytočený po celou dobu, než řidič plynový pedál opět uvolní. Mají ji i auta, u kterých byste to pravděpodobně netipovali.
CVT (continuously variable transmission, tedy převodovka s plynule měnitelným převodem) funguje na principu variátoru. Namísto pevných převodových stupňů využívá soustavu řemenů a kuželů, které neustále mění převod, podle potřeby a v reálném čase. Papírově geniální řešení, v praxi ale jen pro někoho…
Do svých aut ji nakonec instalovali výrobci aut od Nizozemska po Japonsko, od malých městských aut až po luxusní kupé. A některé modely, ve kterých se objevila, vás pravděpodobně překvapí.
Acura Integra
Integra byla vždy vnímána jako sportovní kompaktní vůz. Manuální převodovka byla samozřejmostí a CVT působilo spíše jako kompromis pro americké zákazníky, kteří nechtěli řadit. Kvůli tomu se o této variantě téměř nepsalo.
Audi A4 (2002)
Audi uvedlo svůj systém převodovky CVT pod názvem Multitronic, název si mimochodem vypůjčilo z epizody Star Treku z 60. let. Zpočátku se tvářilo, že jde o vrchol techniky: žádné cukání při řazení, hladký rozjezd, optimální využití výkonu. Problém byl v tom, že převodovka byla nabízena pouze pro verze s pohonem předních kol, a hlavně že spolehlivost neodpovídala cenovce auta. Poruchy byly natolik časté, že se Audi nevyhnulo hromadné žalobě v USA. Výsledek? Povinnost vyměnit každou Multitronic převodovku, která selhala do deseti let od koupě. Od té doby Audi raději přešlo na jiné technologie.
Audi A6 (1997)
Další obětí Multitronicu byla i Audi A6, generace C5 (1997-2006). U větších a těžších modelů se slabiny převodovky projevovaly ještě výrazněji. I tady následovaly právní spory a ne zrovna pozitivní reputace.
DAF 600 (1959)
Malý nizozemský DAF 600 se do historie zapsal jako první sériově vyráběný osobní vůz s CVT, které dal výrobce jméno „Variomatic“. Převodovka měla dokonce přepínatelnou funkci motorové brzdy, což byla v 50. letech technická rarita. DAF sice vyráběl hlavně nákladní vozy, ale na poli osobních aut se tímto kouskem stal průkopníkem.
Automat šetří palivo, nohy i místo. Kdy má ještě smysl manuál?
Dodge Caliber
Caliber je ukázkovým příkladem předkrizové éry Chrysleru: ne zrovna prémiové zpracování, podprůměrná spotřeba a dynamika, která neodpovídala papírovým hodnotám. CVT v tomto případě působilo spíše jako nouzové řešení než technologický tah na branku.
Ford Maverick (hybrid)
Maverick je aktuálně jediný pick-up na trhu, který sází na CVT. V hybridní verzi jde o jediné nabízené řešení. Zatím je to bez větších problémů, což je u CVT a tím spíš u pick-upu spíše rarita.
Honda Civic HX (1996)
Honda se k CVT dostala v polovině 90. let. Civic HX nabídl tuto převodovku jako alternativu k manuálu a čtyřstupňovému automatu. Zajímavé je, že CVT v té době dokázalo nabídnout lepší dynamiku než klasický automat, i když spotřeba nebyla nižší než u manuálu. Přesto šlo o důležitý experiment, který ukázal, že CVT má potenciál i mimo malá městská auta.
Chevrolet Malibu
Malibu nikdy nebylo autem pro nadšence. A s CVT se jeho image nijak nezlepšila. Přestože šlo o praktický sedan pro každodenní používání, postrádal jakýkoli prvek, který by vyvolal emoce. Tady ta převodovka vlastně ničemu nevadila…
Jeep Compass
Představa CVT v terénním voze zní zvláštně, přesto ji první generace Jeepu Compass dostala. Auto sdílelo platformu s modelem Caliber. I tento Jeep dostal převodovku CVT a stejně tak se jí v dalších generacích opět zbavil.
Jeep Patriot
A převodovku CVT dostal i další Jeep, terénněji zaměřený Patriot. Přesto se tomuto modelu podařilo získat označení „Trail Rated“, což znamená, že je to auto vhodné do terénu. Bylo to spíš marketingové vítězství než technický zázrak.
Tišší zabijáci dvouspojkové převodovky? Těchto 5 chyb může zkrátit její životnost
Lexus LC 500h
Hybridní verze luxusního kupé LC patří mezi nejdražší vozy s převodovkou CVT na trhu. Zatímco běžný Lexus LC 500 nabízí osmiválec a emotivní zvuk, LC 500h kombinuje benzinový šestiválec s elektromotorem a převodovkou s plynulým převodem. Technicky jde o zajímavý koncept, ale pro puristy je to svatokrádež.
MINI Cooper (2002)
Po znovuzrození značky v rukou BMW se MINI Cooper stal miláčkem. Je to svižné, hravé auto s typickým britským šarmem. Ale kdo si nechtěl užívat manuální řazení, mohl sáhnout po verzi s automatem, ale to bylo CVT. A tam pak nadšení trochu opadlo. Převodovka ubrala na sportovním pocitu, a přestože fungovala hezky v městském provozu, jízda s ní postrádala tu „mechanickou radost“, kterou si s MINI většina lidí spojuje.
Subaru Justy
První Subaru s CVT a paradoxně s lepší akcelerací, než jakou měla verze s manuálem. Tento malý hatchback tak odstartoval cestu značky k téměř plošnému nasazení CVT napříč modely.
Subaru WRX (VA generace)
O CVT v aktuální generaci Subaru WRX (to ale už v EU dostupné není) se napsalo hodně, ale japonská automobilka už podobný krok udělala dříve. Stejně jako u MINI, i zde nadšenci do řízení drtivě preferovali manuál. To znamenalo, že verze s CVT skončily převážně u řidičů, kteří hledali praktičtější každodenní auto, ale zároveň se ochudili o část sportovního zážitku, pro který vlastne Subaru WRX existuje.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek