To, o čem řada odborníků mluvila už na začátku ruské násilné okupace Ukrajiny, se právě teď děje. Ruský automobilový trh má obrovské problémy a lépe rozhodně jen tak nebude. Prodeje se propadají, což má za následek nižší výrobu.
Velké problémy má například tradiční ruský výrobce nákladních aut Kamaz. Od začátku srpna dokonce zkrátí pracovní týden pouze na čtyři dny, protože dle svých slov má problémy s chováním dovozců i s vysokými úrokovými sazbami. S odkazem na sdělení společnosti o tom informovala agentura Reuters. Podle ní je prodej vozů Kamaz klíčovým ukazatelem ekonomické aktivity v Rusku, a to jak v oblasti stavebnictví, tak v samotném obchodě. Vše dokonce došlo tak daleko, že Kamaz má ve svých skladech více než 30 tisíc hotových aut a nikdo je nechce. A to i přesto, že firma srazila ceny hluboko pod tržní hodnotu.
Zástupci firmy také upozornili na to, že ruský trh s nákladními vozy nad 14 tun se v první polovině letošního roku propadl o 60 %. „Příčinou je podle ní i krátkozrakost dovozců, kteří navzdory všem prognózám o poklesu trhu dovážejí enormní množství vozů. Kamaz a další producenty ale podle firmy poškozuje i ruská centrální banka, která jim kvůli vysokým úrokovým sazbám znemožňuje nakupovat na úvěr nová zařízení,“ uvedla ČTK.
Nejen Kamaz, ale i další
Nicméně Kamaz není jediná forma, která pociťuje úpadek ruské ekonomiky. Potíže oznámil i největší ruský výrobce automobilů AvtoVAZ a rovněž automobilka Gorky Automobile Plant. AvtoVAZ také zkracuje pracovní týden na čtyři dny a už začátkem léta upozorňoval, že pokles ruského trhu s auty bude velký. Poukázal v této souvislosti na vysoké úrokové sazby ruské centrální banky, které podle firmy podkopávají poptávku po úvěrech na automobily a zvyšují výrobní náklady.
„Navíc se do Ruska velké množství automobilů dováží a dovážené značky provádějí politiku cenového dumpingu,“ uvedla jen před pár dny automobilka, která zaměstnává přes 30 tisíc lidí. V letošním prvním pololetí firmě podle údajů organizace Autostat klesl prodej o 25 % na 155 481 vozů.