Evropský trh s novými auty má za sebou nepříliš optimistický červen 2025. Prodeje meziročně klesly o 4,4 %, což znamená přibližně 1,25 milionu nově registrovaných vozů. Největší pokles se projevil v Itálii, Belgii a Německu. V Rumunsku dokonce registrace spadly na polovinu. Celkové výsledky za první půlrok potvrzují stagnaci – v porovnání s prvním pololetím roku 2024 se prodalo o téměř 18 tisíc aut méně.
Podle analytika Felipeho Munoze z JATO Dynamics stojí za tímto vývojem kombinace vysokých cen, ekonomické nejistoty a napjatých vztahů s obchodními partnery mimo EU. Od roku 2019 se západní Evropa propadla o více než 2,5 milionu registrovaných aut ročně. Trh se tak mění rychleji, než si mnozí uvědomují.
Čínské značky přepisují pravidla
Čínské automobilky, které byly ještě před pár lety vnímány jako okrajoví hráči, dnes zažívají prudký růst. Jen za první pololetí 2025 získaly v Evropě 5,1% tržní podíl – téměř dvojnásobek oproti loňsku. Trend je jasný, čínské značky zrychlují. Největší hvězdou je BYD, jehož agresivní cenová politika mu zajistila pozici jednoho z nejprodávanějších hráčů na trhu, přestože v České republice jeho čísla zatím nijak vysoká nejsou. Plug-in hybrid Seal U se však v Evropě stal bestsellerem po boku Volkswagenu Tiguan. Jen za prvních šest měsíců roku prodal BYD přes 70 tisíc vozů, což je meziroční růst o neuvěřitelných 311 %.
Jaecoo a Omoda se zaměřují na SUV a hybridy. Model Jaecoo 7 se v červnu dostal mezi deset nejprodávanějších plug-in hybridů v Evropě. Leapmotor boduje s kompaktními vozy T03 a C10, zatímco Xpeng cílí na prémiový segment a největší zájem je o jeho SUV G6.
Mezi nejprodávanějšími jednotlivými modely se zatím ty čínské ještě neobjevují. Evropskému trhu kraluje Renault Clio, který v červnu předběhl i dosud vedoucí Teslu Model Y. K nejrychleji rostoucím vozům patří Peugeot 208, BMW X1, Ford Puma či nový Fiat 600. Slibné pozice si budují i novinky jako Renault 5, Jaecoo 7 nebo Volkswagen Tayron.
Na druhé straně barikády: Tesla a Stellantis
Útlum ovšem zažívají Tesla i koncern Stellantis (navzdory růstu modelů Peugeot 208 a Fiat 600). Stellantis klesl z 16,7 % na 15,3 % tržního podílu a registrace má nejnižší od svého vzniku. Důvodem je pomalejší obměna modelů a dražší elektromobily ve srovnání se spalovacími vozy.
Tesla přišla o třetinu prodejů a poprvé ji v Evropě předstihl čínský koncern SAIC (MG). Model Y sice zůstává nejprodávanějším elektromobilem, ale jeho růst se zastavil a konkurence, zejména od automobilek BYD a Volkswagenu, nabírá na síle.
Elektromobily lámou rekordy
Přes všeobecný pokles trhu přináší segment elektromobilů pozitivní zprávy. V první polovině roku 2025 se poprvé podařilo překročit hranici jednoho milionu registrovaných elektromobilů. Konkrétně jich bylo 1 193 397, což znamená meziroční růst o 25 %. V červnu se prodalo přes 240 tisíc kusů, i když tempo růstu mírně zpomalilo.
TIP: Desítky aut ihned k dispozici na operák
Vyberte si značku a typ auta, nájezd i délku smlouvy podle sebe. Operativní leasing je dostupnější než kdy dřív.
Najděte si to své ideální auto na operák
Podíl čistě elektrických aut (bateriových elektromobilů) na evropském trhu už dosáhl 17,4 %. Největší skok zaznamenalo Dánsko, následované Norskem a Belgií. Naopak Slovensko, Chorvatsko a Rumunsko za průměrem zaostávají.
Registrace automobilů v Evropě podle značek:
Pořadí | Značka | Červen 2025 (ks) | Změna vs. červen 2024 | H1 2025 (ks) | Změna vs. H1 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla | 34 722 | -23 % | 109 262 | -33 % |
2 | Volkswagen | 22 842 | +11 % | 135 427 | +78 % |
3 | BMW | 18 280 | +17 % | 94 658 | +15 % |
4 | Škoda | 16 239 | +187 % | 71 789 | +147 % |
5 | Audi | 13 828 | +43 % | 74 561 | +53 % |
6 | Renault | 12 892 | +25 % | 64 402 | +58 % |
7 | Mercedes-Benz | 10 096 | +19 % | 55 428 | +5 % |
8 | Volvo | 9 649 | -28 % | 49 219 | -32 % |
9 | Hyundai | 9 229 | +35 % | 46 380 | +33 % |
10 | BYD | 9 153 | +132 % | 41 270 | +143 % |
11 | Kia | 8 865 | +61 % | 55 915 | +60 % |
12 | Ford | 8 222 | +304 % | 35 239 | +223 % |
13 | Polestar | 6 927 | +83 % | 22 744 | +79 % |
14 | MG | 6 615 | -51 % | 24 744 | -45 % |
15 | Cupra | 6 156 | +37 % | 37 372 | +109 % |
16 | Peugeot | 5 777 | -16 % | 43 679 | -2 % |
17 | MINI | 5 459 | +46 % | 27 617 | +240 % |
18 | Opel/Vauxhall | 4 680 | +6 % | 28 095 | +24 % |
19 | Citroën | 4 580 | +83 % | 33 557 | +185 % |
20 | Dacia | 3 309 | +131 % | 18 939 | +72 % |
21 | Toyota | 3 242 | +33 % | 19 432 | +33 % |
22 | Fiat | 3 032 | -25 % | 14 577 | -37 % |
23 | Porsche | 2 710 | +261 % | 18 192 | +318 % |
24 | Xpeng | 1 719 | +328 % | 8 346 | +273 % |
25 | Leapmotor | 1 539 | – | – | – |