Jak poslech hudby, stres i psychická podpora ovlivňují bezpečnost v MHD. Výzkum v Brně odhalil víc, než se čekalo. V brněnském dopravním podniku už několik let systematicky pracují na tom, aby bylo cestování městskou hromadnou dopravou nejen pohodlné, ale hlavně bezpečné. A podle nových zjištění to skutečně přináší výsledky. Nehodovost jejich vozidel dlouhodobě klesá, přestože provoz v Brně houstne a podmínky nejsou zrovna jednoduché.
Tentokrát se Dopravní podnik města Brna (DPMB) rozhodl jít ještě hlouběji a zkoumat nejen technické, ale i lidské faktory za dopravními nehodami. Ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu se zaměřil například na to, jak řidiče ovlivňuje hudba, mluvené slovo, únava nebo stres.
Když nehoda není jen o brzdách
Výzkum probíhal pět měsíců a zahrnoval široké spektrum metod: od rozhovorů se samotnými řidiči přes analýzy nehod až po sledování provozu v terénu. Cílem bylo pochopit, co přesně stojí za nehodami a co se dá udělat pro to, aby k nim docházelo ještě méně často.
Získaná data ukazují, že preventivní opatření, pravidelné školení i psychologická podpora mají na bezpečnost skutečně pozitivní vliv. Nejde přitom jen o velké havárie. I drobné nehody mohou totiž pro řidiče být psychicky náročné. Z rozhovorů vyplynulo, že mnozí z nich zažívají po nehodě stud, obavy a nejistotu, přestože ji třeba sami nezavinili.
Posloucháte v autě rádi hudbu? Poradíme, jak si to nejvíc užít
DPMB proto zvažuje, že po každé nehodě bude řidič automaticky kontaktován psycholožkou. Cílem není kontrola, ale podpora. Může jít o prevenci vážnějších psychických potíží, které by jinak mohly být přehlédnuty.
Hudba pomáhá, mluvené slovo rozptyluje
Jednou z otázek výzkumu bylo, jak na řidiče během jízdy působí poslech hudby nebo podcastů. A odpověď? Hudba, pokud není přehnaně hlasitá nebo rychlá, může řidiči pomoci udržet pozornost a snižovat únavu. Naopak mluvené slovo (jako jsou třeba zprávy nebo audioknihy) se může stát rušivým faktorem. Vyžaduje soustředění, a to se za volantem ne vždy vyplácí.
Výsledky sdílel brněnský dopravní podnik přímo s řidiči a zdůraznil, že cílem není něco plošně zakazovat, ale nabídnout informace, díky nimž si každý může najít svůj optimální způsob, jak se během směny udržet v bdělém stavu.
Studie také upozornila na to, že největší riziko nehody přichází v prvních dvou letech praxe. Nezkušení řidiči často chybují při odhadování brzdné dráhy nebo rozměrů vozidla. Zažívají také častěji stres z provozu a komunikace s ostatními účastníky silničního provozu. DPMB proto plánuje, že školení zaměří ještě více na konkrétní příklady z praxe, které nováčkům pomohou lépe se připravit na reálné situace.
Bezpečnost se neřeší jen na silnici
Závěry výzkumu potvrzují, že brněnský dopravní podnik se na bezpečnost dívá komplexně. Nejde jen o technický stav vozidel, ale i o psychickou pohodu lidí, kteří sedí za volantem každý den. Tento přístup se vyplácí. Nehod je méně, přestože provoz je náročnější než kdy dřív. A to je dobrá zpráva nejen pro řidiče, ale hlavně pro cestující.