Dívali jste se někdy na auto a všimli si, že z předního nárazníku před předními koly kouká nějaký plast? Báli jste se, že jste si nárazník někde poškodili a je to něco zlomeného? Už nemusíte, protože tento plast tam je u většiny dnešních aut z výroby.
Konstrukce auta je opravdu komplexní věda. V dnešní době je to hlavně soubor řídicích jednotek, čidel a kabelů, ale pořád je potřeba myslet i na další věci. Každá součást moderního auta je výsledkem tisíců hodin výzkumu, vývoje, inženýrství a testování – ať už toho v počítači nebo na silnici. S neustále se zpřísňujícími předpisy – bezpečnostními, kybernetickými, ale také emisními – si automobilky musí poradit.
A právě emise teď ovlivňují design aut asi nejvíc. Pokud je totiž na exteriéru moderního auta něco, co tam zdánlivě nepatří, pak to tam je právě pravděpodobně kvůli optimalizaci proudění vzduchu. A to ať už snížení aerodynamického odporu nebo eliminaci nepříjemného pískání – znáte to, když jedete s nasazenými příčníky na střeše?

A právě k tomu je i kus plastu před předními koly. Ten totiž odvádí proudící vzduch od široké a ploché pneumatiky a tím dochází ke snížení aerodynamického odporu a zároveň ke zvýšení účinnosti proudění vzduchu kolem auta. Pomáhají také zabránit nežádoucímu nadzvedávání přední části auta při vyšších rychlostech, což následně přispívá k jeho lepší ovladatelnosti a vyšší stabilitě. U některých aut jsou navíc tyto aerodynamické prvky navrženy tak, aby směrovaly vzduch na brzdy a pomáhaly tak jejich chlazení.
Existují ale i další podobné plastové nástavce, které pomáhají usměrnit proudění vzduchu, například Volkswagen Golf GTI má plastové nástavce na předních blatnících, jiná auta mají podobně drobné plastové nástavce za zadními koly anebo nejnovější Subaru Forester je má na C-sloupku za skly.