dacia-vyrobila-8_milionu-aut-dacia_bigster

Dacia slaví 8 milionů vyrobených vozů. Jubilantem je ten nejlepší model, který nabízí

Autor: Petr Pilný - Zdroj a foto: Dacia - 23. 5. 2025


Ve čtvrtek 24. dubna 2025 oslavila Dacia jubileum ve svých továrnách. Výrobní linku v rumunském závodě Mioveni opustilo osmimilionté vozidlo, kterým se stala Dacia Bigster v barvě Blue Indigo.

Výrobní závod Mioveni, který je považován za kolébku značky Dacia, byl slavnostně otevřen 20. srpna 1968 při uvedení modelu Dacia 1100 (šlo o model vyráběný na základě licence Renault R8). Od té doby prošel závod mnoha modernizacemi a vývojovými etapami a dnes se tu vyrábí nejoblíbenější modely značky.

Počátky sériové výroby v závodě byly spojené s modelem Dacia 1300/1310, jenž byl vyráběn na základě licence Renault 12. Tento model a jeho odvozené verze (např. 1310 Sport, 1320, 1325, Pick-Up) tvořily po dobu více než třiceti let základ výrobního portfolia automobilky. Celkově bylo mezi lety 1969 až 2006 vyrobeno téměř 2,3 milionu vozů, z čehož 319 tisíc kusů připadlo na užitkové varianty.

V roce 1995 představila Dacia nový model Nova, první vůz zcela navržený rumunským vývojovým týmem. Na jeho základech vznikly v následujících letech modely SupeRNova (2000) a Solenza (2003), které představovaly přechod ke zcela nové konstrukční filozofii značky.

továrna Dacia v Mioveni
Továrna Dacia v Mioveni

Renault přináší globální perspektivu

Zásadní proměnou prošla značka v roce 1999, kdy závod v Mioveni převzala skupina Renault. Výsledkem bylo v roce 2004 uvedení modelu Logan. Tím byla zahájena nová etapa mezinárodní expanze značky Dacia.

Nejvýznamnějším modelem z hlediska objemu výroby je Dacia Duster, jehož výroba začala v roce 2010. Během tří generací už vzniklo více než 2,6 milionu kusů, čímž se stal nejúspěšnějším modelem v historii značky.

Nejnovějším přírůstkem do portfolia značky je Dacia Bigster, první SUV Dacie v segmentu C. Ještě před začátkem oficiálních dodávek bylo v Evropě registrováno více než 13 tisíc předobjednávek, z toho asi 1600 na domácím trhu v Rumunsku. Model Bigster potvrzuje ambice značky proniknout do vyšších segmentů trhu, přičemž zachovává hodnoty, na nichž Dacia staví – praktičnost, robustnost a dostupnost.

Globální přítomnost a exportní úspěchy

Dnes Dacia působí ve 44 zemích na čtyřech kontinentech, přičemž více než 70 % prodeje směřuje do západní Evropy. Výrobní závod v Mioveni, s denní kapacitou přes 1350 vozidel, je klíčovým pilířem tohoto úspěchu. A to jak z hlediska objemu, tak i kvality a exportních schopností. Až 90 % produkce je určeno pro zahraniční trhy.

Výrobní závod v Mioveni

Otevření1968
Velikost355 000 m²
Výroba1 357 vozů/den (1 vůz každých 55 vteřin)
Počet zaměstnanců6 850
Export90 %
ModelyDacia 1100, Dacia 1300/1310, Dacia Estafette,
Dacia Nova/SupeRNova, Dacia Solenza,
Dacia Logan, Dacia Sandero/Sandero Stepway,
Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Bigster

Výrobní milníky

RokVyrobených vozů
19851 000 000
19982 000 000
20145 000 000
20258 000 000

Top 5 modelových řad podle objemu výroby

ModelObdobí výrobyPočet vyrobených kusů
Duster2010 – 20252 620 000
Dacia 1300/1310 (a odvozené modely*)1969 – 20062 280 000
Logan (a odvozené modely**)2004 – 20251 700 000
Sandero/Sandero Stepway2008 – 2025880 000
Jogger2021 – 2025250 000

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru