test-seat-leon-sportstourer-15-etsi-dsg-vamos-fr-2025-18

Tišší zabijáci dvouspojkové převodovky? Těchto 5 chyb může zkrátit její životnost

Autor: Petr Pilný - Zdroj: ProfiAuto - Ilustrační foto: Pavel Srp - 19. 5. 2025


Dvouspojkové převodovky kombinují výhody manuálního a automatického řazení a postupně nahrazují převodovky s hydrodynamickým měničem. Jejich hlavní předností je rychlé a plynulé řazení bez ztráty výkonu motoru. Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady ve srovnání s manuální převodovkou, které souvisejí s technologickou náročností a použitými materiály. Vozidla s tímto typem převodovky bývají zpravidla o přibližně v průměru o 40 až 50 tisíc dražší než ta s manuálem.

Na trhu je běžné, že každý výrobce nabízí vlastní typ dvouspojkové převodovky. Mezi nejrozšířenější patří převodovky DSG (Volkswagen) a S-tronic (Audi), přestože jde o stejný typ převodovky. Dvouspojkové převodovky ale nabízí například i Ford, značky z koncernu Stellantis nebo prémioví výrobci jako Mercedes-Benz nebo i BMW a MINI. Klíčovým faktorem spolehlivosti dvouspojkových převodovek je ovšem napříč všemi výrobci pravidelný servis.

Cena servisu dvouspojkových převodovek se liší dle značky vozu. Základní kontrola oleje a diagnostika vychází přibližně na 6 až 10 tisíc Kč. Výměna suché spojky stojí okolo 40 až 50 tisíc korun, výměna mechatroniky pak i přes 40 tisíc korun. I v tomto případě zpravidla platí, že čím dražší auto, tím vyšší náklady na opravu.

Životnost moderních automatů už není tak dlouhá, jak bývala, říkají mechanici

Při koupi ojetého vozu s dvouspojkovou převodovkou je důležité zkontrolovat stav spojek i dvouhmotového setrvačníku. Důležitá je také servisní historie. Paradoxně může být výhodnější ojetina s vyšším nájezdem a vyměněnými spojkami než auto s menším nájezdem, ale se zcela původní převodovkou. U převodovek DSG se problémy s mechatronikou často objevují mezi 150 až 200 tisíci kilometry.

Dvouspojkové převodovky fungují tak, že využívají dvě samostatné spojky, z nichž každá obsluhuje několik převodových stupňů. V případě koncernu Volkswagen je důležité vědět, že typ DQ200 je se suchými spojkami a snese menší zátěž, zatímco DQ250 je s mokrými spojkami (v olejové lázni) a snese větší zátěž. první spojka přitom řadí 1., 3., 5. rychlostní stupen a zpátečku, zatímco ta druhá 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Řazení probíhá prakticky bez přerušení výkonu, protože nový převod je připraven k zařazení ještě před samotnou změnou.

Pět zásad pro delší životnost převodovky DSG

A co byste měli nebo naopak neměli dělat, aby vám dvouspojková převodovka v autě vydržela co nejdéle? Základem je dodržet minimálně těchto 5 bodů.

  • Pravidelně měňte olej: u mokré spojky každých maximálně každých 60 tisíc kilometrů, km, u suché maximálně každých 120 tisíc kilometrů
  • Vyvarujte se pomalého popojíždění v kolonách, nechte si raději větší mezeru a rozjíždějte se plynule
  • Nevyřazujte do neutrálu při každém zastavení
  • Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují
  • Nezatěžujte běžný vůz až příliš sportovní jízdou, zejména převodovka DQ200 je na takové zacházení hodně citlivá

TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla (aktuálně se slevou 200 Kč): více zde


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru