„Small on the outside. Big on the inside“ – zvenku malý, uvnitř velký. Tak zněl slogan, s nímž Volkswagen před 50 lety nabízel svůj nejnovější produkt té doby: Polo. Když tento extrémně kompaktní dvoudveřový vůz přišel na začátku května 1975 na trh, nikdo neočekával, že by mohl být bestsellerem – a přesto se jím stal, v Německu i zahraničí, po pět desetiletí, v šesti generacích, s několika prestižními oceněními, s více než 20 miliony prodanými vozy a jako průkopník v segmentu malých vozů. V České republice si zákazníci, v rámci oslav 50. narozenin modelu, mohou Polo objednat za akční cenu od 350 000 Kč.
Polo ztělesňuje cenově dostupnou vstupní mobilitu. První nové vozy Polo nabízené v showroomech vzešly z nové rodiny modelů Volkswagen, které ovládly silnice na začátku 70. let. Hranatý malý vůz následoval na jaře 1975 modely Passat (1973) a Golf (1974) reprezentující tehdy stále ještě mladou generaci vodou chlazených modelů, které nahradily legendární Volkswagen Brouk. I dnes je celkový koncept modelu Polo, který se osvědčil již v šesti generacích, stále populární. Mezi pilíře jeho úspěchu patří mimo jiné férový poměr cena/výkon, vysoká užitná hodnota, v segmentu malých vozů průkopnická technika a samozřejmě atraktivní design. Polo se díky tomu stalo bestsellerem. Polo kromě toho již po desetiletí úspěšně utváří segment malých vozů. Mezi prestižní ocenění od německých i zahraničních motoristických médií patří především tituly Auto roku 2010 (Car of the Year 2010), Světové auto roku 2010 (World Car of the Year 2010) a Světový městský vůz 2018 (World Urban Car 2018).
Trendsetter a sériový vítěz. To, co v roce 1975 začalo jako jednoduchý dvoudveřový automobil, bylo po dobu pěti desetiletí v mnoha aspektech zdokonalováno a rozvíjeno. Výsledkem je celkem šest generací, které přinesly Polo ve verzích hatchback, kupé, sportovní G40 nebo GTI, pestrobarevný Harlekin, kombi, sedan s označením Derby, CrossPolo s atraktivním offroadovým vzhledem, mimořádně hospodárné Polo BlueMotion a samozřejmě extrémně dynamické Polo R WRC, které v letech 2013 až 2016 získalo čtyři tituly mistra světa v mistrovství světa v rallye (WRC – World Rally Championship).
Demokratizace inovací. S každou další generací nabízelo Polo ještě více prostoru a komfortu, hospodárnější motory a inovativní bezpečnostní funkce. Postupně byly zaváděny nové prvky výbavy, jakými jsou přední a boční airbagy, posilovač řízení, předpínače bezpečnostních pásů a ABS. Polo díky tomu zůstalo úspěšným modelem. Další významný krok následoval s modulární platformou MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč, která stanovila nová měřítka z hlediska konektivity, bezpečnosti a jízdní dynamiky. Polo je díky platformě MQB ještě digitálnější a inovativnější. Tento malý vůz se tak může v současnosti pochlubit asistenčními systémy a komfortními prvky, které jsou jinak dostupné pouze pro automobily z vyšších segmentů. Polo je i nadále velmi oblíbené na celém světě a v roce 2025 projde další modernizací. Dokonalým příkladem je Polo GTI umožňující nyní ještě dynamičtější jízdu díky elektronicky řízenému stabilizačnímu systému ESC (Electronic Stability Control), který lze deaktivovat, sportovním pneumatikám a nově nastavenému odpružení a řízení.
Globální výroba a celosvětový úspěch. Sériová výroba modelu Polo I byla zahájena v březnu 1975 v hlavním výrobním závodě značky Volkswagen ve Wolfsburgu, kde bylo do roku 1981 vyrobeno 1,1 milionu vozů. S rostoucím významem tohoto modelu byla výroba rozšiřována do dalších lokalit po celém světě včetně Španělska, Argentiny, Jižní Afriky, Slovinska, Číny, Brazílie a Indie. Polo je s více než 20 miliony vyrobenými vozy jedním z nejúspěšnějších malých vozů na světě.
Přehled jednotlivých generací modelu Polo
Volkswagen Polo I
První Polo, představené v březnu 1975 v Ženevě, bylo dvoudveřovým vozem s jednoduchou výbavou v porovnání s modelem Audi 50, který byl souběžně nabízen značkou Audi a od něhož nový model značky Volkswagen převzal technický základ. Polo, nabízené zpočátku s motorem o výkonu 29 kW/40 koní, ohromilo vynikajícím poměrem cena/výkon (základní verze byla nabízena již od 7500 DM) a vysokou užitnou hodnotou. První Polo s délkou 3,50 metru poskytovalo prostor čtyřem osobám a jejich zavazadlům. První generace byla vyráběna do roku 1978, v modernizované verzi pak do roku 1981. Celkem vzniklo více než 1,1 milionu vozidel, mezi něž patřila také v letech 1977 až 1981 vyráběná verze „Derby“ se stupňovitou zádí, v níž se ukrýval objemný zavazadlový prostor.
Volkswagen Polo II
V září 1981 představil Volkswagen druhou generaci modelu Polo – se zcela nově navrženou karoserií, jejíž délka se zvětšila na 3,66 metru. Polo se strmě zakončenou zádí mělo charakter dvoudveřového malého kombi s velkorysou nabídkou vnitřního prostoru. Jen o rok později následovalo kupé se splývavou zádí vybavené výkonnějšími zážehovými motory. V limitované edici bylo v roce 1987 uvedeno na trh Polo Coupé GT40 jako dosud nejvýkonnější varianta s výkonem 85 kW/115 koní. Rovněž v roce 1987 debutoval nejmenší vznětový motor v modelové řadě Polo, který v mimořádně hospodárné variantě poskytoval nejvyšší výkon 33 kW/45 koní. Polo II vydrželo ve výrobě celkem 13 let, během nichž bylo prodáno více než 2,7 milionu exemplářů.
Volkswagen Polo III
V roce 1994 následovala třetí generace, která byla komplexně přepracována. Polo III mělo novou karoserii, nový podvozek a motory – a poprvé bylo nabízeno také v pětidveřové verzi. Větší vnější rozměry přinesly ještě více prostoru uvnitř vozu, do jehož výbavy byly zařazeny moderní bezpečnostní systémy od airbagů přes předpínače bezpečnostních pásů až po ABS. V roce 1995 byla na trh uvedena jedna z nejvíce kuriózních variant modelu Polo: Polo Harlekin, jehož čtyři barvy bylo možné modulárně kombinovat. Od roku 1997 mohli zákazníci objednávat Polo i ve verzi Variant. V roce 1998 debutovala limitovaná speciální edice: Polo GTI s výkonem 92 kW/125 koní poprvé neslo označení se třemi magickými písmeny. Celkem bylo vyrobeno 3,5 milionu vozů Polo III.
Volkswagen Polo IV
Čtvrtá generace modelu Polo, která byla uvedena na trh v roce 2001, měla nový design se čtyřmi velkými světlomety s čirými skly. Karoserie byla o 15 centimetrů delší a o 5 centimetrů širší než u předchůdce. Polo IV nabízelo při sklopených zadních sedadlech zavazadlový prostor o objemu 1030 litrů. Vyšší výkon poskytovaly nové motory, mezi něž patřily také tříválce a výkonné přeplňované jednotky pro model Polo GTI. Sériová výbava zahrnovala bezpečnostní prvky, jakými byly čelní a boční airbagy, posilovač řízení a ABS. V roce 2006 následovalo Polo GTI (nyní s výkonem 110 kW/150 koní), CrossPolo v robustním offroadovém stylu a Polo BlueMotion (s emisemi CO2 pouhých 99 g/km). Montážní haly opustilo celkem 4,1 milionu vozů čtvrté generace modelu Polo.
Volkswagen Polo V
Pátá generace modelu Polo oslavila světovou premiéru v březnu 2009 a s téměř čtyřmetrovou karoserií byla oproti svému předchůdci delší. Design byl charakterizován čistými liniemi. Modelovou řadu doplnilo pět nových motorů. V prosinci 2009 byla na trh uvedena verze Polo BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů. Součástí modelové řady bylo znovu i sportovní Polo GTI a poprvé si zákazníci mohli objednat speciální edici Polo R WRC Street s motorem TSI o výkonu 162 kW/220 koní. Do té doby nejrychlejší sériově vyráběné Polo přineslo na silnice atmosféru světových automobilových soutěží WRC (World Rally Championship). Volkswagen v letech 2009 až 2017 prodal celkem 6,3 milionu vozů Polo V.
Volkswagen Polo VI
Šestá generace modelu Polo byla představena v roce 2017 na základě modulární platformy MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč. Její výbava díky tomu zahrnovala řadu na přání dodávaných systémů a funkcí z vyšších automobilových segmentů. Mezi ně patřilo automatické nouzové brzdění (Front Assist) s funkcí City Emergency Braking System a systémem sledování chodců, systém pro změnu jízdního pruhu s monitorováním mrtvého úhlu a adaptivní tempomat (ACC). Díky konstrukci využívající modulární platformu vyrostlo Polo do délky o 81 milimetrů a nyní nabízí zavazadlový prostor o objemu 351 litrů.
V roce 2021 bylo Polo komplexně modernizováno ještě ostřejším designem karoserie a novými prvky výbavy dodávanými na přání, jakými jsou světlomety IQ.LIGHT LED Matrix a asistenční funkce včetně systému IQ.DRIVE Travel Assist. Digitalizovaná přístrojová deska nabízí displeje s úhlopříčkou až 25 centimetrů a velký počet digitálních funkcí, například bezdrátové nabíjení a App Connect.
Hned v létě 2021 následovalo nové Polo GTI s přeplňovaným dvoulitrovým zážehovým motorem, který nyní dosahuje nejvyššího výkonu 152 kW/207 koní a poskytuje vysoký točivý moment. V roce 2023 debutovala limitovaná speciální edice Polo GTI Edition 25 s exkluzivní výbavou k 25. výročí modelu Polo GTI. Volkswagen doposud vyrobil celkem více než 2,5 milionu vozů Polo VI.