Test Volkswagen ID.7 Pro | elektromobil (2024)

Proč ani elektromobily nejsou zcela bezemisní? Protože brzdí!

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, southampton.ac.uk - Foto: Pavel Srp - 16. 4. 2025


Elektromobily jsou spoustou lidí označovány za „čisté“, ale není to tak úplně a zcela. Záleží totiž na tom, co se do jejich celkové emisní stopy počítá, kde vzniká elektřina, jak se budou elektromobily recyklovat, ale i to, jak s nimi budou jejich řidič brzdit. Nový výzkum totiž naznačuje, že brzdový prach, který se uvolňuje jak u spalovacích aut, tak i u elektromobilů, je tak toxický, že je škodlivější než vdechování výfukových plynů z naftových motorů.

U elektromobilů je sice výhoda, že pro brzdění využívají i rekuperaci a tím pádem značně zpomalují, ale jsou naopak těžší než spalovací auta, takže brzdy také značně zatěžují. Otěrem brzdových destiček o brzdové kotouče se také vytváří prach, který jednoduše poznáme i jako tmavou špínu na kolech, pokud je nějakou dobu nemyjeme.

Toxiny z brzdových destiček: Špinavé tajemství brzdné síly

Vědci z University of Southampton ve Velké Británii zkoumali vliv částicových emisí z různých typů brzdových destiček na zdraví plic. Některé typy brzdových destiček mají nízký obsah kovů, zatímco některé jiné mohou být polokovové, organické bez azbestu anebo třeba i hybridní keramické. A všechny tyto typy vědci vyzkoušeli.

Měření emisí se nově zaměřilo na neregulované škodliviny osobních vozidel v reálném provozu

Výsledky byly překvapivé. Obvykle si označení „organický“ spojujeme s něčím „zdravějším“, ale v testech způsobovaly brzdové destičky bez azbestu největší záněty. Byly pro lidské plíce vyhodnoceny jako ještě toxičtější než emise z naftových motorů.

Podle autorů studie jsou právě tyto destičky nejběžnější, protože jsou levné, tiché a mají poměrně nízkou míru opotřebení. Byly vyvinuty jako náhrada starších destiček, které obsahovaly azbest, přičemž je v jejich konstrukci využito měděných vláken, která zlepšují tepelnou vodivost, tedy funkci, již dříve zajišťoval právě azbest. Ten se přestal používat kvůli jeho spojení s plicními chorobami, nicméně jeho náhrada v podobě měděných vláken a jejich prachu prý také způsobuje nemoci jako je rakovina, astma a některé další.

Regulace přichází – ale pomalu

Kalifornie a Washington v USA na to již zareagovaly. Přijaly zákony, jež přistupují ke snížení obsahu mědi v brzdových destičkách. Důvodem ale bylo spíše to, aby se tento měděný prach nesplachoval do vody a ochránilo to vodní život, nikoliv kvůli ochraně našich plic.

Prach z brzdových destiček bude řešit i chystaná emisní norma Euro 7, která vstoupí v platnost v roce 2026. Platit to ale bude pro nově homologované vozy, nebude to zpětně na již vyrobená a provozovaná auta. Stejně tak by měly být zachytávány také prachové částice z pneumatik.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru