Je to skoro k nevíře, ale bodový systém, tak, jako ho známe, je tu s námi už od roku 2006. Za tu dobu se ale vyvíjí doprava i chování řidičů. Už minulá vláda ohlásila změny bodového systému, dokonce je připravila, nechala schválit policií, BESIPem a dalšími odborníky, ale pak přišel koronavirus a následně i volby. A s tím i konec změn, především pak zjednodušení, celého systému.
Začátkem roku ohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), že všechny už připravené změny, chce ještě projít, zpřesnit a vše upravit. Kdy by ale schvalovací proces měl proběhnout, nevěděl. Proto jsme se na to, jaké jsou plány s bodovým systém, zeptali ministerstva dopravy znovu.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta nám toho moc neprozradil, ale upřesnil alespoň očekávaný termín. „Návrh zákona nyní zpracováváme. Poté ho čeká projednání v mezirezortním připomínkovém řízení a v souladu s Plánem legislativních prací vlády bude v září tohoto roku předložen vládě. Předpokládáme, že navrhované změny nabydou účinnosti 1. ledna 2024.“
Sám ministr dopravy Martin Kupka pak k bodovému systému v jednom ze svých rozhovorů řekl: „Chtěl bych přispět k tomu, aby ten systém byl co nejjednodušší. Čím je jednodušší legislativa, tím je větší efekt z hlediska porozumění a dodržování. Aby v tom byla logika, která lidem bude zřejmá, a aby věděli, že v případě nejvážnějších přestupků, které mají často za následek úmrtí nebo vážné poškození zdraví, tomu bude odpovídat bodová sankce. Rozdělení by odpovídalo stupňům dva, čtyři a šest bodů tak, aby v případě šestibodových sankcí u nejvážnějších přestupků platilo pravidlo dvakrát a dost.“