Vzhledem k tomu, že čím dál více modelů aut je možné pořídit si jen a pouze se samočinným řazením, stávají se automaty stále běžnějšími i v našich zeměpisných šířkách. Nicméně, když je člověk zkušeným šoférem, ani automat by mu neměl dělat problémy. Ne každý se však může chlubit dlouhou praxí za volantem a právě tito řidiči by měli vědět, jaké nejčastější chyby mohou dělat při jízdě s autem se samočinnou převodovkou.
Jak je z názvu zařízení patrné, automatická převodovka funguje prakticky samostatně bez nutnosti větších zásahů ze strany řidiče. Ovšem i šoféři s minimálními zkušenostmi mohou takové zařízení poslat díky špatnému užívání do věčných lovišť. V následujícím textu rozebereme pět nejběžnějších chyb, kterých se majitelé automatů dopouštějí.
1. Zařazování neutrální rychlosti během jízdy
Zařadit neutrál během jízdy není zrovna nejlepším způsobem, jak pečovat o svou automatickou převodovku. Některé typy to jsou schopné ustát tzv. bez ztráty kytičky, jelikož mají proti takovémuto jednání speciální ochranu. Tudíž vlastně ani není možné se do takové situace dostat. Ovšem hlavně u starších typů automatů tyto protektivní prvky nejsou, což může znamenat problém.
Obecně se má během jízdy vpřed zařadit správný režim, konkrétně „D“ a dále pak nad převodovkou ani nepřemýšlet. Je sice pravda, že během jízdy na neutrál je možné uspořit trochu paliva. To je však možné i u modernějších automatů, aniž by bylo nutné vyřazovat. Není tedy žádný důvod dávat během jízdy neutrál, pokud nemá řidič v plánu převodovku zničit.
2. Parkování v kopci jen s převodovkou
Mnoho nezkušených řidičů má tendence během parkování používat u automatické převodovky vždy jen polohu „P“. V případě, že se parkuje na rovince, nejde o vyloženě destruktivní jednání. Tohoto se motorista dopouští až ve chvíli, kdy chce zaparkovat pomocí polohy „P“ v kopci.
Vytáčíte motor ve svém autě často k omezovači? Může vám hrozit problém
Vzhledem k tomu, že západka v této poloze má velikost malé propisky, je velice bláhové se domnívat, že by dokázala udržet vůz, jehož hmotnost často čítá i přes dvě tuny. Kdo chce zastavovat v kopci s automatem, měl by využít parkovací brzdu. Moderní automobily s elektronickou ruční brzdou to ovšem už dělají samy.
Také není příliš inteligentní zařazovat polohu „P“ během jízdy. Stejně jako v případě neutrálu, tak ani zde moderní technologie neumožňují udělat takovou hloupost za jízdy. Nicméně ne každý má moderní vůz. Majitelé dříve vyrobených automatů by se těmto praktikám měli vyhýbat dvojnásob, jinak je čeká pěkně mastná oprava převodovky.
3. Zapomínání na výměnu oleje
Je pravda, že výměna oleje není vyloženě záležitostí řidiče ale servisu. Nicméně by na takovou samozřejmost měl majitel vozidla určitě pamatovat. Když totiž převodovka není dostatečně mazaná, může se začít zadrhávat a degradovat. V konečném důsledku to pak bude znamenat její definitivní zničení.
Někteří výrobci aut ani v tomto ohledu nevydává žádná doporučení. Prostě očekávají, že po překročení 180 000 km jsou vozidla s automatem určena k vyřazení. Není tedy podle nich důvod olej v automatu měnit. To je sice pravda, ovšem jen z části. Hodně vozidel s automatickou převodovkou je schopno běžného fungování i po překročení tohoto limitu docela dlouho.
Problémy jsou hlavně u zánovních automatů koupených z druhé ruky nebo z bazaru. Je vhodné mít servisní plán daného vozidla. Jeho absence by měla znamenat zdvižený varovný prst. V případě, že má vůz už něco najeto, je lepší dát převodovce nový olej takřka vždy.
Víte, jak se značí olej? Všechna čísla i písmena mají svůj důvod
Obecně odborníci na tuto problematiku radí měnit olej preventivně již po 60 000 najetých kilometrech. Samozřejmě, že u každého modelu je to trochu jinak, ale 60 000 km je zlatý střed. Výměna oleje není zase tak drahá, aby se vyplatilo ji ignorovat.
4. Vyprošťování auta
V případě, že vůz nejde nastartovat, není zrovna ideální se snažit ho roztáhnout. U moderních aut to ani nejde, ale u řady starších modelů to možné je.
Vůz by měl být vyprošťován či tažen ve chvíli, kdy je převodovka na neutrálu. Ideální je pak situace, kdy motor běží. Zdá se to jako maličkost, ale motor během svého chodu potřebuje olej. A mazat se potřebuje i převodovka, třebaže je zařazena na neutrálu. Nedodržení tohoto postupu může mít za následek likvidaci převodovky.
Komplikace mohou nastat i během vybití baterie. Samozřejmě, že vůz nastartovat bez baterie nejde. Je sice mnoho modelů, kde je možné zařadit na neutrál i po vybití baterie, nicméně ty jsou expedovány hlavně na americký trh a u nás jich zase tolik nejezdí. Moderní auta jsou na tom v tomto ohledu špatně, protože bez elektrické energie je prostě přeřadit na automatu nemožné. Pohybovat autem, když je automat v poloze „P“, by znamenala takřka stoprocentní, i když nechtěnou likvidaci převodovky.
Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost
5. Nevyužívání potenciálu automatické převodovky na plno
Mnoho méně zkušených řidičů si stěžuje, že s automatem se nedá efektivně předjíždět, jelikož jim to v podstatě nedovoluje. To je samozřejmě pravda, ovšem jen do jisté míry. Moderní vozidla jsou dnes vyráběna tak, aby jejich spotřeba paliva byla co nejnižší. A příliš velká a častá akcelerace tomu moc nepřispívá. Není však nutné se kvůli tomu vzdát předjíždění.
Musí se však vydat autu patřičný pokyn, a sice rychlým sešlápnutím plynu až na podlahu. Ne každý o tom ví. Hlavně novopečení majitelé automatů, co si ještě nestihli kompletně přečíst manuál k vozidlu, nemají o této možnosti často ani tušení.
Jsou zde však i jiné funkce, co se moc často nevyužívají. Automatické systémy se dají přepínat do mnoha režimů. To je užitečné třeba při nutnosti tahání přívěsu nebo v zimních měsících, kdy vozovka dosti často klouže. Se správným režimem může být jízda i v takovýchto podmínkách plynulejší a hlavně bezpečnější.
Pánko písal článok na základe informácií o automatických prevodovkách z minulého storočia ?
ZF prevodovky v BMW radia v eko režime neutrál už viac ako 10 rokov…
Přesně tak a dsg od škodovky to také umí !! Absolutně článek k ničemu
No myslím že před deseti lety BMW převodovku ZF nepoužívali
Určite áno
Ale ZF je s hydroměničem, ne dvojspojka…
Soryjako, ale napsat do zasvěceně se tvářícího článku „neřadit neutrál za jízdy“ a nevysvětlit proč, svědčí o nekompetentnosti autora
Problém není v tom zařadit neutrál ale řadit zpět rychlostní stupeň! To se dějí divy
A jaké? Některé automaty to běžně zvládají a na první pohled se nic neděje
Auto neni za korunu je velmi uzitecne si opakovane procist manual nejlepe i kdyz sedite uvnitr a vse je nejak pohromade v aute je ruznych ovladacu o kterych my starsi jsme nemeli pozuchy vymeny medii si psat povesit do motor prostoru ta vymena oleje v motoru po 60000km je nonsenc melo by byt 30000 max nebo 1 rok
Osobne menim olej max do 18000 km
🤔🤪🤩😜
Celou dobu čtete článek o převodovce, tudíž se bavíme o výměně oleje v ní a ne v motoru. 👏👏👏
Panebože, to jsou kraviny. Pokud si někdo kupuje automat, tak už snad ví, jak se používá. A ten, kdo zasahuje do jízdních režimů způsobem, který je zde popsán, je debil. Jediný problém, který je třeba vysvětlit lidem, kteří si kupují první automat, je nemožnost používat současně pedál brzdy a plynu, což dělají řidiči manuálů, kteří chtějí mít plnou kontrolu nad trakcí vozidla. U automatu ale jde o dost drsnou chybu, která může skončit i rozbitou hlavou a čelním sklem v tom lepším případě…
No, to bohužel, vetsina z nich jsou uzivatele a o tom co ji setri/ničí nemají sebemenší tušení. Za me treba lidem nejde vysvetlit aby pri parkovani dali nejprv ruční brzdu a pak P.