toyota-Hilux

Mohly by sloužit k zábavě, ale stvořeny byly hlavně pro těžkou práci. Každý den pomáhají nespočtu malých podnikatelů a farmářů i velkým firmám dosáhnout jejich cílů. Absolvují tisíce kilometrů v těch nejobtížnějších podmínkách, často fungují prakticky nepřetržitě, jen s krátkou přestávkou na výměnu řidiče. Seznamte se s pěti automobily, které tohle všechno zvládají důstojně a bez zaváhání.

K užitkovým vozům disponujícím alespoň čtyřmi místy patří nejen velké dodávky, ale i automobily typu pick-up. Zde je pět z nich, které v loňském roce patřily k nejoblíbenějším.

Toyota Hilux

Toyota Hilux je pick-up, který si za pět desetiletí vydobyl renomé velmi odolného, takřka nezničitelného auta se skvělými terénními vlastnostmi. Tento model si vybírají jak profesionálové, kteří potřebují solidní pracovní nástroj do obtížného terénu, tak milovníci off-roadu. Hilux 8. generace se prodává od poloviny roku 2016. Dostal nový rám, o 20 procent tužší konstrukci a vylepšené schopnosti při jízdě v terénu. Lze jej vybavit elektronickými systémy, které usnadňují off-roadovou jízdu. Jeho užitečná hmotnost se zvýšila na minimálně 1 000 kg. Vůz má větší, objemnější nákladní korbu s vyztuženou konstrukcí a vyššími bočnicemi. Nabízí možnost tahat ještě přívěsy až do hmotnosti 3,5 tuny.

Model přitahuje praktičností, odolností vůči obtížným podmínkám, i vysokým komfortem a bohatou výbavou, která zahrnuje i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense. Hilux disponuje volitelným pohonem všech čtyř kol i volbu silničních nebo terénních převodů. Zadní diferenciál s omezeným prokluzem je uzpůsoben k přenášení většího točivého momentu. Verzi 4×4 si lze objednat s doplňkovou výbavou, která usnadňuje jízdu v terénu: systémem aktivní kontroly trakce, funkcí asistenta pro sjíždění a vyjíždění příkrých svahů. Pick-up Toyoty, považovaný za neobyčejně odolný a spolehlivý, pohání motor D-4D 2.4 s nejnižší spotřebou pohonných hmot ve své třídě, splňující normu Euro 6. Jednotka vybavená turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a intercoolerem generuje výkon 150 koní.

Hilux poskytuje komfort osobního vozu a možnosti nákladního auta. Z auta výhradně pracovního charakteru se během padesáti let jeho existence stal bohatě vybaveným vozem určeným pro práci ve všední den a pro rodinu o víkendu. Na výběr jsou tři druhy kabin: Single, Double a Extra Cab. Krátký si lze objednat s pohonem 4×2, verze Extra Cab a Double Cab mají výhradně pohon všech čtyř kol a manuální nebo automatickou převodovku. Součástí výbavy je multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem, zadní kamerou a navigací.

Existuje řada speciálních verzí, například varianta Hunter určená pro myslivce, či verze upravovaná islandskou firmou Arctic Trucks se zvýšenou karoserií a blatníky rozšířenými tak, aby se pod ně vešla silná kola s pneumatikami, které dojedou doslova kamkoli.

Aktuálně je na trhu také limitovaná edice Adventure, která vznikla k 50. výročí tohoto legendárního modelu. Oproti nejvyšší výbavě nabízí navíc speciální design přední mřížky, zadního nárazníku a dekoru předního nárazníku, speciální oranžový metalický lak, čalounění sedadel v provedení perforované kůže, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a černé čalounění střechy a černé dekory v interiéru vozu.

Ford Ranger

Mezi nejlepší užitkové vozy patří americký pick-up Ford Ranger. Donedávna byl v nabídce s dieselovými motory 2.2 TDCi o výkonech 130 a 160 koní, a s jednotkou 3.2 TDCi o výkonu 200 koní. Nově přibyl dvoulitrový naftový motor EcoBlue Bi-turbo o výkonu 213 koní s desetistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici jsou i slabší verze s výkonem 130 nebo 170 koní.

Po posledních změnách se do jeho standardní výbavy dostal systém rozpoznávání chodců a inteligentní tempomat. Dostupný je i parkovací asistent. Ford Ranger se vyrábí ve variantách s jednoduchou, prodlouženou a dvojitou kabinou. Standardně je vybaven pohonem všech čtyř kol. Nabízí moderní výbavu, jako je komunikační a zábavní systém SYNC 3 a zabudovaný modem FordPass Connect. Ve standardu má rovněž systém aktivní podpory brzdění s funkcí rozpoznávání chodců, pomáhající zabránit kolizím nebo zmírnit jejich důsledky, a inteligentní omezovač rychlosti.

Dostupný je také systém podpory parkování a dokonce i systém podpory zvedání zadní kapoty. Hloubka brodění činí 800 mm, světlá výška vozu 230 mm. Úhel nájezdu je 29 stupňů, úhel sjezdu 21 stupňů. Terénní schopnosti doprovází možnost tažení přívěsu o maximální hmotnosti 3 500 kg a nosnost až 1 252 kg nákladu.

Ford Transit

Ford Transit je schopen naložit dvě tuny a brzy se objeví s hybridní soustavou vycházející z naftového motoru. V nabídce pohonných jednotek se nachází i modernizovaný dvoulitrový dieselový motor EcoBlue se silnější variantou s výkonem 185 koní a desetistupňovou automatickou převodovkou, dostupnou ve verzích s pohonem zadních kol. Dostupné jsou také verze o výkonech 105, 130 a 170 koní.

Na palubě je parkovací asistent a systém udržující vůz v jízdním pruhu. Nejnovější verze modelu umožňuje volbu jízdních režimů: eco, kluzká vozovka a bláto/koleje (v případě vozů s pohonem všech čtyř kol) nebo režim tažení přívěsu. Poslední mód zajistí plynulé zvyšování výkonu při tažení rozměrných přívěsů nebo lodí, kdy hmotnost přívěsu překračuje hmotnost samotného automobilu.

Palubní modem umožňuje využívat řadu funkcí dostupných v mobilní aplikaci, díky čemuž je provoz efektivnější a levnější, jak z pohledu řidičů, tak z hlediska operátorů vozových parků. Patří sem komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 ovládaný hlasovými pokyny nebo skrz osmipalcovou dotykovou obrazovku. Systém Ford MyKey umožní šéfovi vozového parku naprogramovat klíček, a omezit tak maximální rychlost jízdy a hlasitost audiosystému, nebo trvale zapnout fungování systémů zvyšujících aktivní bezpečnost.

Inteligentní omezovač rychlosti spojuje funkce systémů rozpoznávání dopravních značek s adaptabilním tempomatem, díky nimž se řidič vyhne překročení maximální rychlosti. Vpředu i vzadu jsou umístěny širokoúhlé kamery. Ta zadní je tak vysoko, aby zjednodušila i couvání s otevřenými dveřmi. Po stranách jsou umístěna další parkovací čidla. Vůz umí parkovat automaticky jak příčně, tak podélně. Rozpoznává rovněž příčný pohyb vozidel.

Ford_Transit_03

Fiat Ducato

Fiat Ducato je čelní model škály Fiat Professional. Od roku 1981 se jeho výbava stále vylepšovala. Dočkal se šesti generací a více než 2,6 milionů prodaných aut. Nabízí více než 2000 možných konfigurací, osm variant objemu nákladního prostoru od 8 do 17 m3. Ducato má verze Furgon k přepravě zboží, Kombi a Panorama, k převozu osob a podvozek umožňující přestavbu. Pohání ho dieselové motory Euro 6 MultiJet II o výkonech od 115 do 180 koní nebo motor na zemní plyn (CNG) o objemu 3 litrů a výkonu 136 koní.

fiat_ducato

Fiat Dobló

Fiat Dobló se prodává v 29 zemích na území Evropy, Blízkého východu a Afriky. Nabízí tři verze výbavy: Pop, Easy a Lounge, dvě výšky střechy, dva rozvory náprav a dvě konfigurace sedadel – pět ve standardu nebo sedm na objednávku, a také pět druhů interiérů a sedm motorových verzí.

Pod kapotou mohou být jak benzínové jednotky 1.4 o výkonu 95 koní, 1.4 T-JET o výkonu 120 koní tak turbodiesely 1.6 MultiJet o výkonu 90 koní (rovněž s automatickou převodovkou Dualogic), 1.6 MultiJet o výkonu 105 koní a 2.0 MultiJet o výkonu 135 koní, ale i dvoupalivový motor napájený benzínem nebo methanem: 1.4 T-JET Natural Power o výkonu 120 koní.

Dodávková verze Dobló Cargo má přepravní prostor o ploše až 5,4 m2 a nosnost více než jednu tunu, přičemž vnitřní délka dosahuje 3,4 m. Přední sedadlo pasažéra lze vyměnit za stolek. Sedadla ve druhé i třetí řadě se dají zcela vyjmout, a vytvořit tak nákladní prostor. Do úložného prostoru verze s krátkým rozvorem náprav se vejde 790 litrů a 1050 l ve verzi s dlouhým rozvorem. Po složení zadních sedadel roste objem na 3200 a 4000 l. Přepážka mezi kabinou a úložným prostorem snese zatížení až 70 kg.

Součástí výbavy je mimo jiné multimediální systém Uconnect s pětipalcovým barevným dotykovým displejem, který lze na přání vybavit palubním navigačním systémem a digitálním rádiem (DAB). Zajímavostí tohoto vozu, který se původně vyráběl jako dodávka, je nezávislé zavěšení zadní nápravy, zlepšující jízdní vlastnosti automobilu.

fiat-doblo-combi