Historie modelu SEAT Ibiza zahrnuje rovněž účast v motoristickém sportu. Legendární model španělské značky se účastnil závodů, ponejvíce však soutěží, prakticky od okamžiku, kdy byl poprvé představen. SEAT získal se soutěžním vozem Ibiza Kit Car tři tituly mistra světa v rallye v dvoulitrové třídě, což byl výkon, který by se nikdo neodvážil předvídat v roce 1985, kdy bylo založeno oddělení SEAT Sport jako závodní divize značky SEAT. Ibiza byla navíc přirozenou volbou mnoha začínajících závodních jezdců díky různým propagačním programům organizovaným během dlouhé historie tohoto modelu a trvale ovlivnila podobu soutěží španělského mistrovství.

První generace (1985-1988): Ibiza Copa na asfaltu a Ibiza Bimotor na šotolině

SEAT Sport přišel na scénu hned po modelu SEAT Ibiza. Rok po představení legendárního modelu byla založena závodní divize značky, která okamžitě vyvinula dvě závodní verze úplně nového vozu – byly to Copa SEAT Ibiza pro silniční soutěže španělského mistrovství v rallye a působivá Ibiza Bimotor, která překvapila každého na šotolině.

Copa SEAT Ibiza měl obrovský vliv na španělské mistrovství a několik nadějných závodníků získalo za volantem tohoto vozu důležité zkušenosti. Cenově dostupná verze třídy B byla vytvořena pro řidiče, kteří získávali také podporu a peněžní ceny jako pobídky k účasti. Copa byla nasazována v letech 1985 až 1988.

První SEAT Ibiza posloužil rovněž jako základ zajímavého prototypu pro šotolinové soutěže ve španělském mistrovství. Geniálním řešením, jak konkurovat mnohem výkonnějším vozům, bylo uložení jednoho motoru vpředu a jednoho motoru vzadu pro pohon obou náprav. Každý z motorů 1,5 litru dával nejvyšší výkon 140 koní, dohromady tedy 280 koní. Josep María Serviá získal díky této nápadité alternativě několik vítězství v různých soutěžích proti mnohem silnějším konkurentům.

seats-ibiza-bimotor

Druhá generace (1994-1999): Na světovém vrcholu

SEAT Ibiza se vrátil na soutěžní scénu v roce 1994. Druhá generace úspěšného modelu, konkrétně verze 2.0 GTI, posloužila jako základ nové soutěžní verze pro šotolinové soutěže španělského mistrovství v rallye, která se stala nejpoužívanějším soutěžním vozem v mistrovství, jehož popularita dramaticky vzrostla díky propagačním aktivitám značky SEAT.

Přečtěte si také:  SEAT už chystá facelift Arony. Moc změn nejspíš nepřinese

O rok později, v roce 1995, využil SEAT své zkušenosti ze soutěží ke vstupu do mistrovství světa v rallye. Ibiza se zúčastnila několika soutěží v dvoulitrové třídě a dosáhla v nich velmi slibných výsledků. Německý jezdec Erwin Weber obsadil třetí místo v Rallye Portugalsko. Rozhodnutí bojovat o titul v dvoulitrové třídě v roce 1996 padlo poté, co Weber a Toni Rius získali v řecké Rallye Acropolis první a druhé místo.

SEAT vyvinul pro tuto ambiciózní výzvu soutěžní vůz Ibiza Kit Car a postavil se s ním na start Rallye Monte Carlo s jasným cílem – získat titul mistra světa. Španělský tým s mezinárodní sestavou jezdců se během sezony 1996 zúčastnil osmi soutěží. Tým získal titul v závěrečném podniku, v Rallye Velká Británie, po jednom vítězství, které vybojoval Jesús Paras v Portugalsku, a několika umístěních na stupních vítězů pro Ibizu v různých soutěžích kalendáře mistrovství světa. Byl to neslýchaný úspěch v historii španělského motoristického sportu – španělská značka byla poprvé korunována světovým šampiónem.

Tento úspěch značku SEAT ještě více povzbudil, aby zintenzivnila své angažmá v motoristickém sportu a v následujícím roce se tým opět zúčastnil mistrovství světa s cílem zopakovat vítězství v dvoulitrové třídě. Technické oddělení vyvinulo soutěžní vůz Ibiza Kit Car EVO 2, který dominoval sezoně osmi vítězstvími a druhým titulem mistra světa ve své třídě. Tým dosahoval tak vynikajících výsledků, že bylo rozhodnuto o účasti v nejvyšší kategorii WRC od následující sezony, avšak tentokrát s vozem SEAT Cordoba, větším bratrem Ibizy.

Navzdory vyčerpávajícímu boji v konkurenci ostatních vozů ve světových soutěžích pokračovala vítězná série Ibizy Kit Car v dvoulitrové třídě. SEAT Sport své úsilí ještě zvýšil a v roce 1998 vyhrál třetí mistrovský titul v řadě ve dvoulitrové třídě, přestože zároveň probíhal vývoj soutěžního vozu pro nejvyšší kategorii WRC. Byl to trojnásobný úspěch, který byl jen o několik let dřív sotva představitelný. Geniální Bimotor ukázal cestu na světový vrchol během úžasného desetiletí.

Účast v mistrovství světa neomezovala podporu propagačních aktivit, které se dokonce dočkaly dalšího rozšíření. Copa SEAT Ibiza byl vylepšen přechodem na výchozí model 1.8 Turbo 20V, který se kromě šotolinových soutěží ve španělském mistrovství účastnil rovněž asfaltových soutěží.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2021: Martin Macík ve vibrujícím Karlovi po 2. etapě znovu v TOP 5

seat-ibiza-kit-car

Přestože se závodní strategie značky SEAT začala obracet k okruhovým závodům a jiným modelům, zejména Leonu, s nímž španělská značka dosáhla milníku prvního vozu se vznětovým motorem, který vyhrál závody a tituly v mistrovství světa cestovních vozů, vzniklo několik závodních verzí třetí a čtvrté generace Ibizy. V roce 2002 byla homologována verze pro skupinu N na základě třetí generace, která se prodávala převážně v Nizozemí, kde byla nasazována především na okruzích ve 24hodinových závodech.

V roce 2011 vstoupila na scénu Ibiza SC Trophy, která vycházela z verze CUPRA čtvrté generace. Byl to okruhový vůz, který využíval přednosti sériově vyráběného modelu. Jeho příprava ke startu v závodech vyžadovala jen minimální úpravy nastavení. Ibiza SC Trophy s výkonem 180 koní, sedmistupňovou převodovkou DSG a samosvorným diferenciálem vynikala ve španělském vytrvalostním mistrovství a italském vytrvalostním mistrovství cestovních vozů. Z technického hlediska byly zapotřebí pouze úpravy klikové skříně kvůli vyšším odstředivým sílám v důsledku použití hladkých pneumatik a speciální třecí kotouče v převodovce. Karoserie byla navíc odlehčena a vyztužena oddělením SEAT Sport pro ještě vyšší jízdní výkony, zatímco vyšší úroveň bezpečnosti zajistily vnitřní výztuhy přivařené ke karoserii.

P.S. A zítra se podíváme na koncepty! 😉