test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-V8

16V, W12, V8, VR6, I4: Co tyto zkratky znamenají?

Autor: Pavel Srp - 28. 4. 2018


Při označování motorů aut – třeba v inzerátech, na sociálních sítích anebo u nás v technických údajích v testech – se můžete setkat s mnoha zkratkami. A co některé z nich znamenají?

Tím hlavním, co se uvádí nejčastěji, je typ motoru. Tady hodně záleží na jeho konstrukci, zda jde o řadový a nebo vidlicový, případně může jít o „kombinaci“ obojího, ale také na počtu válců.

Nejčastější jsou řadové motory

Nejčastější jsou dnes motory řadové, tedy ty s válci uspořádanými v jedné přímce. Tyto motory se nejčastěji označují jako „I“ (z amerického inline) nebo „R“ (z německého Reihe). Číslo za písmenem pak prozrazuje počet válců. V zásadě všechny motory se čtyřmi a méně válci jsou dnes v automobilech řadové. Řadové víceválcové motory šlo až donedávna najít zejména ve vozech značky BMW, to používá řadové šestiválce prakticky od pradávna. Nově na ně však přešel také Mercedes-Benz.

Šestiválce jsou ale častěji spíše vidlicové, tedy s dvěma bloky motoru a řadami válců po třech, které jsou spojeny dole jednou klikou. Tvar válců tvoří písmeno „V“. Úhel sevření válců se napříč automobilkami liší. Podle toho, jaký úhel oba bloky svírají, se dá motor optimalizovat z hlediska kompaktnosti, jeho vibrací, ale také třeba z pohledu finanční náročnosti ho vyrobit. Vidlicové motory se dnes používají od šestiválců (V6), přes osmiválce (V8), ale i desetiválce (V10) až po aristokratické dvanáctiválce (V12).

Jenže mezi řadovým a vidlicovým motorem existuje také jedna specialita, kterou používá hlavně koncern Volkswagen, a tím je konfigurace „VR“. Ta, jak ostatně písmenka napovídají, kombinuje řadové i vidlicové uspořádání. Jde o agregát, který má válce v jednom bloku na střídačku, jejich sevření je tedy zcela minimální (15°). Setkat se můžete s motory VR5 a VR6.

A německý koncern Volkswagen má i další specialitu, kterými jsou motory W8 (Volkswagen Passat), W12 (Audi A8, Volkswagen Phaeton a modely Bentley) a W16 (Bugatti Veyron a Chirón). Opět jde o jakési hybridy mezi jednotlivými kategoriemi. Ono „W“ totiž značí motor, který kombinuje dvě jednotky s uspořádáním VR. Důvod? jistá kompaktnost takto velkého motoru. Například v případě šestilitrového W12 z Audi A8 odpovídala v zásadě velikost motoru klasickému V8.

Specialitou jsou také například motory, které používá Porsche a nebo Subaru. Jde o tzv. boxery, které své jméno dostaly podle toho, jak se pohybují písty. V zásadě jsou to sice vidlicové motory, ale rozevření válců je téměř 180°, takže se písty pohybují proti sobě. Výhodou takového uspořádání je možnost uložení motoru níže a snížit tak těžiště auta.

„V“ před a nebo za číslem?

Předchozí řádky platí pro případ, že je písmenko před číslem, pokud je písmenko – mluvíme o „V“ – za číslem, pak jde o označení počtu ventilů. Například u čtyřválcových motorů se lze nejčastěji setkat s označením 8V, 16V, případně (například u starších motorů 1,8 Turbo koncernu Voilkswagen) také s 20V. To znamená celkový součet ventilů. Pokud bychom vzali v úvahu řadový čtyřválec s 16V, pak jde vždy o čtyřventilovou techniku na každý válec.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru