Když v březnu v Ženevě představila švédská automobilka Koenigsegg Automotive AB nový hypersportovní model Koenigsegg Jesko, způsobilo to rozruch. Vždyť auto vypadá supermoderně a takovou má i techniku. Všech 125 aut bylo prodáno během jediného dne a to je základní cena tři miliony euro.

Název je poměrně netradiční, ale vysvětlení není složité. Jesko je totiž švédské jméno a a jmenuje se tak otec zakladatele automobilky Christiana von Koenigsegga. A byl to právě on, kdo stál u úplného začátku této továrny na supersporty.

Tohle auto je, jak už jsme u Koenigseggu, zvyklí, opět speciální. Tím zásadním je hlavně motor, respektive jeho konstrukce. Pohání ho pětilitrový osmiválec s přeplňováním dvojicí turbodmychadel, jehož výkon je až 1200 koní při spalování benzinu a až 1600 koní při provozu na etanol (E85). Točivý moment vrcholí 1500 Nm, ovšem až v 5100 ot./minutu. A důvod? Obě turbodmychadla jsou totiž opravdu velká a než se pořádně natlakují, chvíli to trvá. Už ve 2700 ot./min je ale k dispozici velmi dostatečných minimálně 1000 Nm, které vydrží až do 6170 ot./min. Maximální otáčky motoru jsou až 8500.

Zajímavostí je speciální plochý klikový hřídel s úhlem zalomení 180 stupňů. Jeden ojniční čep tu mají společné hned dva válce najednou (1-2 a 7-8 na jedné straně a 3-4 a 5-6 na druhé straně). Koenigsegg tvrdí, že díky hmotnosti jen 12,5 kg je to nejlehčí klikový hřídel u osmiválce na světě.

Je libo klíč k autu vyrobený z diamantů a zlata? Koenigsegg vám takový dá

Obyčejné nejsou ale ani další věci auta, vždyť třeba jen 90 kg (kompletně včetně mokrých spojek, setrvačníku, spouštěče motoru a olejového čerpadla) lehká automatická převodovka nepoužívá běžnou synchronizaci jak ji známe, ale vícelamelové spojky. Ty umožňují řadit mnohem rychleji.

A jak tohle auto zní? Naprosto božsky, což si můžete poslechnout v přiloženém videu. Auto uslyšíte nejen na volnoběh, ale i při jízdě, ačkoliv jen klidné. I tak je to na poslech vážně parádní soundtrack.