Od 1. listopadu 2014 musí být každý osobní automobil prodávaný na území Evropské unie vybaven systémem pro sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Díky novým předpisům EU řidiči získají všeobecný přístup k pneumatikám typu run-flat, které lze používat výhradně ve vozidlech s TPMS.
Vlastnosti pneumatik run-flat
Díky pneumatikám run-flat se již řidiči nemusí obávat poškození pneumatiky a nezbytné výměny kola či dokonce ztráty kontroly nad vozidlem. Pneumatika run-flat se svým vzhledem vůbec neliší od běžné pneumatiky. Rozdíl spočívá ve vnitřní konstrukci – po ztrátě tlaku je hmotnost vozidla nesena zesílenými bočnicemi a vyztuženou oblastí patky. Pneumatika se díky tomu deformuje jen minimálně a řidič nepociťuje změny při řízení vozidla. I proto je nutný systém sledování tlaku v pneumatikách, neboť řidič, který jede na pneumatikách run-flat, poškození pneumatiky prakticky nezpozoruje. Je třeba mít na paměti, že s poškozenou pneumatikou není možné překonávat velké vzdálenosti a rychlost jízdy by neměla být příliš vysoká. Technologie Bridgestone Run Flat (RFT) umožňuje bezpečnou jízdu s poškozenou pneumatikou do vzdálenosti až 80 km a rychlostí až 80 km/h. V současné době je technologie run-flat dostupná v širokém sortimentu letních a zimních pneumatik Bridgestone a Firestone.
Druh pneumatik je základem
Pro bezpečnost silničního provozu je velmi důležitý správný druh používaných pneumatik. Výrobci automobilů stále častěji spojují systém TPMS s pneumatikami run-flat. Pneumatiky vybavené touto technologií mají vysokou odolnost a zaručují mnohem vyšší bezpečnost při jízdě.
První generace pneumatik run-flat byla vyvinuta inženýry Bridgestone koncem 80. let se záměrem dodávat je jako výbavu vozidel pro hendikepované osoby. Prvním sériovým vozidlem s pneumatikami run-flat bylo Porsche 959 z roku 1987. V současné době je na trhu k dispozici již třetí generace pneumatik RFT, která se vyznačuje vyšším jízdním komfortem, nižší hmotností a menším valivým odporem.
Systémy měření TPMS
V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol. Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice. Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce.
Vliv na životní prostředí
Jízda na podhuštěných pneumatikách vede k nadměrné spotřebě paliva a předčasnému opotřebení pneumatik. Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot a 4,8 milionu tun dodatečných emisí CO2. S pneumatikami run-flat není nutné vozit s sebou náhradní kolo, které beztak v 90 % případů nenalezne za celou životnost vozidla uplatnění.