Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič automobilu však má alespoň šanci střetu zabránit. Pokud však chodec zvolí takové neoprávněné jednání z neznalosti dopravních předpisů v případě blížící se tramvaje, následky bývají tragické. Nebezpečí nehod zvyšuje i používaní mobilních telefonů.

Statistika Drážní inspekce, věnující se takovým nehodám chodců přitom mluví jasnými čísly. Za loňský rok došlo na území ČR ke 113 mimořádným událostem, kdy se chodec dostal do střetu s tramvají. V šesti případech se jednalo o nehody s úmrtím chodce a polovina těchto případů se odehrála na území hlavního města Prahy. Rozhodně nezanedbatelným číslem je také 103 zraněných účastníků u těchto dopravních nehod.

Přečtěte si také:  Předjíždění a objíždění tramvají: jak je to správně?

Za prvních pět měsíců roku 2020 je situace mírně optimističtější. Při 31 mimořádných událostech byl stejný počet lidí zraněn, avšak střety chodců s tramvají neměly na svědomí žádnou oběť na lidském životě. Přesto zůstává toto téma více než aktuální.

Mezi nejčastější příčiny těchto nehod patří nedání přednosti chodce před přijíždějící tramvají, a to právě v prostoru označeného přechodu. „Více než dvacet tun jedoucí váhy nezastavíte na místě, i kdybyste chtěli sebevíc. A volant, který byste mohli v poslední chvíli strhnout, nemáte. Proto mají tramvaje před chodci přednost i na přechodech. Bohužel mnozí z nás na to zapomínají,“ připomíná základní pravidlo Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

Řidič v autě nad tramvají nikdy nevyhraje. Přesto to někteří občas zkusí

Velmi nebezpečné chování chodců je časté rovněž na zastávkách. „V Praze, kde dochází k naprosté většině střetů tramvaje s chodcem, se jich loni polovina odehrála na přechodech či v zastávce,“ potvrzuje MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Přecházení těsně před tramvají způsobuje, že se chodci dostávají z pohledu řidiče tramvaje do tzv. mrtvého úhlu. Stejně nebezpečné je přecházení v prostoru kolejiště těsně za tramvají, kdy hrozí střet z protijedoucí strany. Je až neuvěřitelné, že v evidenci jsou i případy pohybu riskujícího chodce přímo mezi vozy soupravy.

Další příčinou těchto dopravních nehod s vysokým procentem zastoupení je roztržitost chodců vlivem používání jejich mobilních telefonů. Hlasitá hudba ve sluchátkách znemožňuje chodci reakci na případné varovné zvukové signály přijíždějící tramvaje. Stejně tak psaní textových zpráv způsobuje celkovou nepozornost a dává bohužel prostor pro střet s tramvají, jejíž celková hmotnost neumožňuje řidiči adekvátně rychlé zastavení vozové soupravy. Stejný problém nastává i při nesprávném odhadnutí rychlosti přijíždějící tramvaje.

Přečtěte si také:  Na silnicích Evropské unie loni zemřelo 22 800 osob, dalších 120 000 utrpělo těžká zranění s doživotními následky

S podobnou situací se však potýkají také ostatní státy EU. Podle britského průzkumu 72 procent řidičů uvádí, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se aktuálně věnoval mobilnímu telefonu. Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi svůj zrak doslova přilepený na displej svého mobilního telefonu. Dle francouzských odborníků stojí za velkou částí nehod chodců právě telefon a nejvíce se to týká mladých ve věku 15-25 let.

Situaci je proto nutné řešit především prevencí, popř. finančními postihy neukázněných chodců. Pokuty však chybujícím lidem jejich životy už nikdy nevrátí.