Pořídit si závodní vůz může být jednodušší, než si myslíte. Oddělení ŠKODA MOTORSPORT nabízí zákaznický program, díky němuž si může závodní vůz Škoda Fabia R5 zakoupit prakticky jakýkoliv závodní tým.
Závodní vůz Škoda Fabia R5 zaznamenává na závodních tratích jeden úspěch za druhým. Piloti továrních vozů vévodí tabulkám jezdců a neztrácejí se ani piloti vozů jezdících v soukromých závodních stájích. Oddělení Škoda Motorsport totiž závodní vůz nabízí na prodej také v zákaznickém programu.
Zákaznický program Škoda Motorsport byl zahájen koncem dubna loňského, první vůz tehdy putoval k Raimundu Baumschlagerovi, dvanáctinásobnému mistrovi Rakouska v rally. Šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek k tomu říká: „Zákaznický program je pro značku ŠKODA mnohem více než pouhý obchodní model. Celý tým s nasazením a nadšením pracuje na každém ze soutěžních speciálů. Nehraje přitom roli, zda se jedná o vůz tovární nebo auto pro zákazníka. Toto nadšení a vysokou technickou způsobilost značky umějí naši zákazníci z celého světa ocenit.“
Škoda Fabia R5 má přeplňovaný motor a pohon všech kol
V zákaznickém programu je možné si pořídit prakticky totožný vůz, se kterým vyhrávají rychlostní zkoušky piloti továrního týmu Jan Kopecký, Esapekka Lappi a Pontus Tidemand. Jde o špičkový kus techniky s turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva. To je oproti původnímu soutěžnímu vozu Fabia S2000, který nová Fabia R5 nahrazuje, a který používal atmosférický dvoulitrový agregát, velká změna.
Karoserie závodního vozu ŠKODA FABIA R5 doznala oproti sériovému modelu výrazné změny, musela být důkladně upravena pro zástavbu pohonu všech kol. Tím, co jistě zaujme na první pohled, jsou rozšířené blatníky. Automobil na délku měří 3 994 milimetrů, na šířku 1 820 milimetrů a vysoký je podle použitých pneumatik a tlumičů s pružinami. Zavěšení kol tvoří vzpěry McPherson vpředu i vzadu a o zastavení vozu se starají brzdy Brembo s kotouči o průměru 355 mm, které se používají na asfalt, nebo 300 mm s použitím na šotolinu. Dle pravidel Světové automobilové federace (FIA) váží závodní vůz minimálně 1 230 kg.
Udávaný výkon motoru je 205 kW/279 koní a točivý moment 420 Nm, v obou případech hodnoty vrcholí v 4 750 ot./min. Samozřejmostí je sekvenční pětistupňová převodovka, pohon všech kol a nezbytná bezpečnostní a závodní výbava. Nechybí ani speciální palivová nádrž o 82,5litrovém objemu. Vypočítaná spotřeba paliva je 0,6 l na 1 ujetý kilometr.
Jak závodní vůz objednat?
A jak celý proces objednávky vozu funguje? Závodní automobil si může objednat prakticky kdokoliv. Stačí kontaktovat zákaznické oddělení ŠKODA MOTORSPORT, které se zájemcem probere základní fakta, například zda bude auto využíváno spíš pro závody na šotolině nebo naopak na asfaltu, zda mu stačí základní verze nebo si ji bude chtít vylepšit, sepíše s ním specifikační protokol, jenž bude přílohou samotné smlouvy, a po uhrazení zálohy zadá auto do výroby. Pár dnů nebo týdnů před dodáním vozu bude zákazník vyzván k doplacení částky.
Základní soutěžní verze nového vozu ŠKODA Fabia R5 stojí v souladu s předpisy Světové automobilové federace (FIA) 180 000 eur, v přepočtu přibližně 4,9 milionu Kč. Za tuto částku dostane zákazník vůz, který je tzv. „ready to race“. To znamená, že splňuje veškerá kritéria předepsaná světovou automobilovou federací a může se s ním postavit na start závodu. Přesto je možné automobil výrazněji vylepšit. Objednat lze například lehčí sedačky, odvětrávání v bočních oknech či pomocí střešní klapky, lze vyměnit vnější zpětná zrcátka za lehčí a aerodynamičtější (v základní verzi jsou sériová) anebo přidat na ochraně samotného vozu (například lepší ochranou podvozku) a podobně. K dispozici je kompletní detailní ceník.
Koupí vozu však nezískají zákazníci pouze samotný vůz, ale dostanou k němu také technickou podporu týmu Škoda Motorsport. Vůz se totiž neustále vyvíjí a vylepšuje. Každá ze značek jezdících ve vrcholných soutěžích pod hlavičkou FIA má k dispozici několik „žolíků“. Ty se používají pro výraznější úpravy oproti specifikaci, v níž byl původně závodní vůz schválen. Nejnovější úpravou, na níž byl žolík využit teprve 1.července, je nový softwaru řízení motoru. Není to jediná výraznější změna motoru za dosavadní život závodního speciálu, před nedávnem dostal agregát také dvojité axiální ložisko. Vylepšují se ale i maličkosti jako jsou jiné šrouby do kol a podobně. O veškerých úpravách jsou závodní týmy, které koupily vozy před takovými úpravami, informovány. Ty menší si mohou na svém autě provést sami, ty výraznější, které vyžadovaly žolíka a schválení od FIA, jim však samozřejmě mohou být za poplatek na jejich vozech instalovány také.
Škoda Fabia R5 jezdí po celém světě
Projekt zákaznického programu Škoda Motorsport je velmi úspěšný, jen za rok 2015 bylo dodáno 35 vozů a aktuálně celkové dodávky překonávají 70 vozů. Vozidla putují do celého světa, nejvýznamnějšími zákazníky jsou evropské závodní týmy, ale i týmy v Číně, Austrálii nebo Jižní Americe (častým cílem dodávek je třeba Paraguay).