Volkswagen Touran je v Německu nejúspěšnějším kompaktním MPV. Všestranně variabilním partnerem pro život na cestách, který boduje maximálním využitím obestavěného prostoru a důsledně promyšlenými detaily. Volkswagen nyní představuje zcela nově koncipovanou generaci všestranného modelu, jehož se v Evropě, Asii a Africe dosud prodalo cca 1,9 milionu vozů. Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen představenstva značky Volkswagen, zodpovědný za vývoj, k tomu říká: „Nový Touran je prvním všestranně variabilním MPV, vyvinutým na základě modulární platformy MQB koncernu Volkswagen. Z toho plynou četné konstrukční a koncepční přednosti. Například mnohem působivější proporce exteriéru s nápadně dlouhým rozvorem, velmi krátkými převisy karoserie a příkladně dobrým využitím obestavěného prostoru.“ Volkswagen zároveň snížil hmotnost nového Touranu, stejně jako u ostatních modelů postavených na platformě MQB. Dr. Neußer říká: „A to navzdory prodloužení vnější délky o 130 mm a zvýšené úrovni bezpečnosti a komfortu. V porovnání s předchůdcem byla hmotnost snížena až o 62 kg.“ Pokroku v oblasti snižování hmotnosti bylo dosaženo díky inovativní lehké konstrukci pohonného ústrojí a karoserie.
Nižší hmotnost znamená nižší spotřebu paliva. Stejně pozitivní přínosy má i dobrá aerodynamika. Dr. Neußer k tomu uvádí: „Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx jsme snížili na 0,296, což je na rodinné MPV neobvykle dobrá hodnota.“ Kromě toho se Touran 2015 řadí mezi nejekologičtější a nejdynamičtější MPV na trhu díky novým, resp. zdokonaleným a ve všech případech výkonnějším motorům přeplňovaným turbodmychadlem. Tři zážehové jednotky (81 kW/110 koní, 110 kW/150 koní, 132 kW/180 koní) a tři turbodiesely (81 kW/110 koní, 110 kW/150 koní, 140 kW/190 koní) jsou až o 19 procent úspornější. Nejúspornější vznětový model – Touran 1.6 TDI s výkonem 110 koní a sedmistupňovou převodovkou DSG – spotřebuje pouze 4,1 l/100 km. „To, že se sedmimístné MPV, jako je nový Touran 1.6 TDI s výkonem 110 koní, může nazývat čtyřlitrovým vozem, můžeme považovat za milník v oblasti ekologie,“ říká Dr. Heinz-Jakob Neußer. Nejhospodárnější verzí se zážehovým motorem na benzin je Touran 1.4 TSI o výkonu 150 koní s průměrnou spotřebou paliva 5,4 l/100 km – i v tomto případě v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dodávanou na přání. Všechny verze jsou sériově vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie.
Volkswagen nově navrhl také design, a to až do nejmenšího detailu. Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu říká: „Nový, nepřehlédnutelný a precizní design Touranu navazuje na minimalistické pojetí předchůdce. Tento koncept designu jsme dále rozvinuli, z části zcela přepracovali, a přesto zachovali – podobně jako u Multivanu – kontinuitu tohoto modelu. Nový Touran je originál, který svými dlouhými bočními prosklenými plochami a precizními liniemi nepřehlédnutelně získal na lehkosti a sportovnosti.“
Touran vypadá mimořádně sportovně zejména s novými pakety R-Line. Na první pohled zaujmou mimo jiné specifické nárazníky R-Line, v interiéru pak utváří dynamickou atmosféru například speciální látka na sedadlech.
Interiér s novými sklopnými sedadly. Designéři zcela nově navrhli také velmi kvalitní interiér. Díky nově vyvinutým sklopným sedadlům byla i v případě vnitřní výbavy snížena hmotnost. Výrazně lehčí jsou mimo jiné sedadla ve druhé řadě, která po sklopení vytvoří zcela rovnou ložnou plochu. Touran přitom nabízí na minimální ploše maximální prostor. Dokonce i při plném obsazení pětimístného interiéru lze do tohoto MPV umístit 1040 litrů zavazadel při využití celé výšky interiéru až po strop. Prázdninové cestování v pěti se tak obejde bez jakýchkoli problémů a omezení.
Touran s pohonem předních kol patří mezi nejbezpečnější MPV na světě. Toho bylo dosaženo použitím vysokopevnostních druhů oceli ve skeletu karoserie s optimalizovanou pasivní bezpečností (statická tuhost skeletu karoserie je o cca 25 procent vyšší), až devíti airbagy, velmi neutrální charakteristikou podvozku s nezávisle zavěšenými koly a v této třídě příkladně širokou nabídkou nových asistenčních systémů. Dr. Heinz-Jakob Neußer prozrazuje: „Inovační síla těchto systémů přesahuje hranice segmentů a obohacuje třídu kompaktních MPV o dosud nevídanou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.“ Mezi nové asistenční systémy, nabízené pro Touran, patří multikolizní brzda, adaptivní tempomat ACC a Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, dále asistent pro jízdu v dopravní koloně, preventivní systém ochrany cestujících, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený Trailer Assist pro manévrování s přívěsem. Další inovativní systémy zdokonalují komfort. Novinkou pro Touran jsou například funkce elektrického otvírání a zavírání zadního výklopného víka a automatického otvírání zadního výklopného víka Easy Open (aktivuje se pohybem nohy), volič jízdních režimů a výkonné světlomety LED.
Na přání dodávané světlomety LED nahradí v novém Touranu xenonové systémy. V nabídce jsou hned dvě varianty. V základní verzi vytváří technika LED světlo pro tlumená a dálková světla, přičemž tyto světlomety mohou být rozšířeny o asistenta dálkových světel Light Assist. Vrcholná verze světlometů LED disponuje kromě toho adaptivním natáčením světelného kuželu do zatáček, světlomety LED pro denní svícení a (na přání) dynamickým asistentem dálkových světel Dynamic Light Assist.
Volkswagen kompletně přepracoval informační a zábavní systémy. Součástí druhé generace modulárních informačních a zábavních systémů MIB je celkem pět rádií a rádií s navigačním systémem. K jejich výbavě patří ve všech případech dotykový displej (úhlopříčka 5,0 až 8,0 palce). Nabídku tvoří 5“ systémy „Composition Touch“ a „Composition Colour“, 6,5“ systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ (včetně navigační funkce) a rádio s navigačním systémem „Discover Pro“ s 8,0“ displejem. Pro všechny systémy je k dispozici digitální rádio DAB+. Tři vrcholné přístroje lze navíc objednat ve spojení se zvukovou aparaturou „Dynaudio“. Volkswagen bude pro tuto trojici nabízet jako novinku rovněž systém „App Connect“ včetně „CarPlay“ (Apple) a „Android Auto“ (Google).
Nový Touran bude od svého uvedení na trh k dispozici poprvé se systémem „MirrorLink™“. Nejrůznější aplikace Volkswagen mohou být prostřednictvím systému „MirrorLink™“ zobrazovány na displeji informačního a zábavního systému. Systém „MirrorLink™“ byl vyvinut průmyslovým konsorciem výrobců automobilů a chytrých telefonů (z této skupiny např. Samsung, HTC, Sony a LG). „MirrorLink™“ je k dispozici pro Polo, Golf, Golf Sportsvan a Passat. Kromě toho – a to je novinka – rozšíří Volkswagen spektrum platforem chytrých telefonů na palubě Touranu ihned od uvedení na trh také o systémy „CarPlay“ a „Android Auto“, které podobně jako „MirrorLink™“ slouží k zobrazování a ovládání aplikací na dotykovém displeji informačního a zábavního systému. Volkswagen sdružuje systémy „CarPlay“, „Android Auto“ a „MirrorLink™“ do systému „App Connect“. Nový Touran tak nabízí nejvyšší míru konektivity.
Se systémem „MirrorLink™“ je možné zobrazovat a ovládat obsahy a funkce z chytrého telefonu (Android) prostřednictvím dotykového displeje informačního a zábavního systému. A to intuitivně. Stačí propojit chytrý telefon s vozem a následně používat aplikaci prostřednictvím displeje informačního a zábavního systému. „MirrorLink™“ používá průmyslový standard CCC (Car Connectivity Consortium), v němž jsou aplikace chytrého telefonu věrně zobrazovány na dotykovém displeji vozu a jejich ovládání je propojeno s informačním a zábavním systémem. Nabídka pro „MirrorLink™“ bude v budoucnosti rozšiřována o další aplikace Volkswagen a programy kooperačních partnerů.
Díky systému Apple „CarPlay“ mohou všichni majitelé přístrojů iPhone 5, 5C, 5S, 6 a 6 Plus používat četné aplikace svého chytrého telefonu prostřednictvím informačního a zábavního systému nového Touranu. I v tomto případě jsou programy chytrého telefonu věrně zobrazovány na displeji vozu. „CarPlay“ nahraje do informačního a zábavního systému aplikace iPhonu „Telefon“, „Zprávy“, „Mapy“ a „Hudba“ prostřednictvím rozhraní USB. Aplikace jsou v Touranu ovládány buď prostřednictvím dotykového displeje, nebo hlasového ovládání pomocí „Siri“ (Apple).
Systém „Android Auto“ byl vyvinut společností Google pro chytré telefony s operačním systémem Android. Stejně jako u systémů „MirrorLink™“ a „CarPlay“ jsou vybrané aplikace telefonu zobrazovány na dotykovém displeji informačního a zábavního systému. Jako rozhraní slouží vstup USB. Mezi početné aplikace, které lze propojit s vozem prostřednictvím systému „Android Auto“, patří mimo jiné „Google Maps“, „Google Play Music“, „WhatsApp“ a „Spotify“. Mnoho aplikací spadajících pod systém „Android Auto“ lze kromě dotykového displeje ovládat také hlasovým ovládáním „Google Voice“ (hlasové ovládání je aktivováno na multifunkčním volantu).
Nejen asistenční, informační a zábavní systémy dokládají, jak mimořádně důsledně byl promyšlen tento vůz. Jsou to například i odkládací prostory, jichž může být v interiéru až 47. Mezi ně patří mimo jiné vyjímatelná velká přihrádka v rozměrné schránce pod středovou loketní opěrkou vpředu. Nebo osvětlení zavazadlového prostoru, které lze snadno vyjmout a používat jako přenosnou svítilnu. Důsledně koncipována byla také klimatizace. Novinkou je na přání dodávaná třízónová automatická klimatizace Pure Air Climatronic s novou technologií filtrace vzduchu. Senzor kvality vzduchu s aktivním biogenním filtrem udržuje kvalitu vzduchu na konstantně vysoké úrovni a zabraňuje vnikání škodlivin do interiéru. A to včetně spor hub a alergenů. Je to dosud nenabízená, jedinečná technologie.
Nový Touran bude uveden na první evropské trhy v září. Zároveň se bude strmě zvyšovat nabíhající výroba ve Wolfsburgu, aby mohli první zákazníci dostat nový model Touran před koncem roku 2015 i na všech ostatních trzích. Cílem je zvýšit tržní podíl v mezinárodním měřítku na úroveň Německa, kde je kompaktní MPV značky Volkswagen jedničkou ve své třídě od debutu první generace.