I když se to na první pohled nemusí zdát, Volkswagen Scirocco je na trhu už šest let. Jenže není tak okoukané, a tak Volkswagen s faceliftem příliš nespěchal. Scirocco se ho dočkalo teprve nedávno a my jsme se mu podívali na zoubek v týdenním testu. A vybrali jsme si rovnou to nej z nabídky – ostré Scirocco R.
Facelift je na první pohled decentní, změny jsou spíše kosmetické. Sportovně střižená placatá karoserie si své zajímavé tvary ponechala. Změněná je maska chladiče i nárazníky, ale zejména oboje světla – jak přední, tak i ta zadní – která dostala novou grafiku, ta zadní jsou větší a dostala LEDky.
V interiéru se prakticky nic neměnilo. Nová je snad jen přídavná kaplička přístrojů (po vzoru Volkswagenu Beetle Turbo) zobrazující ve středu na vrchu palubní desky plnící tlak turbodmychadla, teplotu oleje a stopky. Je to odkaz na první generaci modelu. Zůstalo skvělé intuitivní rozmístění ovladačů i způsob ovládání. Díky tomu si každý, kdo někdy seděl v jakémkoliv Volkswagenu, bude připadat „jako doma“. Díky tvarům karoserie ale není v interiéru příliš místa, což pocitově umocňují ještě nízká zadní okna a černé čalounění (včetně stropnice).
O co v tomhle autě ale jde především, to je jízda. Dalo by se zjednodušeně říci, že pokud budete využívat všech 280 koní (o 15 koní více než před faceliftem) pod kapotou, tak Scirocco jezdí rychle, hlučně, tvrdě a neúsporně. Ale ZÁBAVNĚ! Je až neskutečné, jaký dokáže mít koncernový benzínový dvoulitr zvuk. Pokud se nám líbil ten u Golfu GTI Performance, pak to bylo nic proti tomu, co z velkých koncovek výfuku dokáže vyloudit Scirocco R. V interiéru to není tolik slyšet (škoda…), ale zvenku „šíro“ fakt burácí. Při startu studeného auta v podzemní garáži to vypadalo podobně jako u před několika měsíci testovaného vyladěného Subaru WRX STI, a to tak, že autu parkujícímu vedle se obvykle spustil alarm. Poslouchat eRko při jízdě z venku je prostě super!
Ačkoliv řidič si ten zvuk tolik neužije – ne, že by to bylo v interiéru špatné, ale zvuk je falešný… Řidič to ale přežije, protože svou pravou nohou ovládá přeplňovaný benzínový dvoulitr pod kapotou, jehož výkon je 206 kW/280 koní a točivý moment 350 Nm. Motor sice nemá výraznou výkonnovou špičku, ale táhne prakticky pořád. Už od otáček lehce nad volnoběhem o jeho potenciálu víte, ale naplno se projeví až nad dvěma tisíci ot./min a pak táhne prakticky až do omezovače. Scirocco R je opravdu střela. Stovku dokáže pokořit za méně než šest sekund a maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h.
I do zatáček se tahle placka vrhá „po hlavě“. Scirocco R bohužel nemá „samosvorný diferenciál“, který má třeba Leon Cupra nebo Volkswagen Golf GTI Performance, má jen vylepšený systém XDS. A na přenosu síly na silnici to je znát. I tak ale na okreskách můžete ze zatáčky vyjíždět rychleji než byste čekali. Scirocco R navíc díky svému opravdu nízkému těžišti a širokým pneumatikám drží stopu tak srdnatě, že to až překvapí…
No, a pak jsou tady brzdy… Velké kotouče svírají velké černé třmeny s působivými logy „R“. Jejich účinek je velmi dobrý, nástup přesvědčivý a výkon dostatečný. S klikatými okreskami si poradí dobře, aniž by jejich účinek výrazněji klesal.
Šíro R má sice adaptivní podvozek, ale rozhodně se přes nerovnosti ladně nepřenáší. Díky velkým kolům, nízkým pneumatikám a primárnímu sportovnímu zaměření je podvozek vždycky tvrdý – na sport hodně, na komfortní režim méně – neznamená to ale, že by byl uskákaný. Nerovnosti dokáže kopírovat, a kola tak nezůstávají ve vzduchu déle než by bylo potřeba.
Jenže pořád je to Volkswagen, který je zvyklý svoje auta často vypiplat k dokonalosti, jenže to je občas ve finále vlastně taková sterilnost. Ačkoliv může být Scirocco R až nesmyslně rychlé, adrenalin vám do krve sice vyplaví, ale ze všech otvorů těla stříkat nebude. Zábavné je, to každopádně, ale není tak surové jako například Peugeot RCZ R. O to jednodušeji se s ním ale dá jezdit pořád, každý den do práce i z práce, ale také o víkendu na oblíbené okresky nebo dny otevřených dveří na okruzích.
Volkswagen Scirocco R je hodně dobré auto. Není to sice opravdové sportovní náčiní, nicméně umí být opravdu hóóóóódně rychlé. Je ale škoda, že Volkswagen mu nedal do vínku samosvor (ačkoliv je to vlastně jen něco na způsob haldexu), protože je vidět, že ačkoliv to není klasická mechanická špéra, v praxi funguje. Vyladěné XDS sice také není špatné, ale 280 koní už prostě tak jistě nezvládne. A co vás čeká u prodejce? Když se pro eRko rozhodnete, musíte počítat s částkou minimálně 830 tisíc Kč (za DSG se připlácí 40 tisíc), ale cena testovaného auta se vyšplhala dokonce nad milion..
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Scirocco R
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,206 kW/280 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 2 500 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.1 / 6.2 / 8.0
Délka:,4 248 mm
Šířka:,1 820 mm
Výška:,1 398 mm
Rozvor:,2 578 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 426 kg
Objem zavazadlového prostoru:,312 / 1 006 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]