Test Volkswagen Golf Sportsvan 2,0 TDI

Autor: Jan Karlík - 15. 9. 2014


V redakčním testu jste se již mohli seznámit s Volkswagenem Golf Sportsvan s benzínovým motorem 1.4 TSI, kterému sekundoval dvouspojkový automat DSG. Nyní do redakční garáže zavítal Golf Sportsvan  se vznětovou jednotkou 2.0 TDI a manuální šestistupňovou převodovkou. Co můžete od této konfigurace čekat?

DSC_3998

Golf Plus je na našich silnicích poměrně běžnou variantou Golfu, hatchbacku nižší střední třídy. Volkswagen tak přidal k běžnému hatchbacku a kombi ještě karoserii, která je svou stavbou nejblíž ke třídě MPV. Byť podle počtu těchto Plusů, které potkáte na našich cestách, šlo o poměrně dobře prodávanou verzi, marketingové oddělení mělo potřebu název změnit, a tak si nově zvykejme na název Sportsvan. No, budu upřímný, přídomek Plus daleko lépe vystihoval změny, které MPV z wolfsburgské stáje oproti běžnému Golfu získalo. Pojďme se ale podívat na to, jak nový Golf Sportsvan v provedení Highline jezdí.

Vznětový motor 2.0 TDI nabídne 110kW/150 koní v rozmezí 3 500 – 4 000 otáček a 340 Nm točivého momentu v rozsahu 1 750 – 3 000 otáček/min. Typická dieselová charakteristika se díky vydařenému odhlučnění stává nepříjemností, která je patrná takřka jen zvenčí. Motor má po zahřátí příjemný chod a vibrace spolu s hlukem se do interiéru přenáší v míře velice malé. 340 Nm kroutícího momentu je k dispozici od 1750 otáček a jak je již zvykem, pod touto hodnotou je poměrně mrtvo a vy musíte počítat s určitou turbodírou. Nicméně podobný nedostatek výkonu jsem očekával při procházce do vyšších otáček mnohem dříve než tomu ve skutečnosti bylo. 4000 otáček/min. není pro tento agregát žádný problém a dokonce i cesta k nim má příjemný akustický chod.

Manuální převodovka má šest rychlostních stupňů, které mezi sebou mají tak akorát dlouhé a přesné dráhy. Jedinou výtkou tak bude její ekonomické zpřevodování. Po velice krátké jedničce jsou ostatní rychlostní stupně strašně dlouhé a v reálném provozu je pohyb po městě otázkou pouze těch prvních tří. Čtyřka je opravdu jen na kontinuálních průjezd obcí a to ještě v lehce vyšší rychlosti. Nemůžu se zbavit dojmu, že by tomuto motoru více slušel již zmiňovaný automat DSG.

Nicméně motor jako takový zaslouží pochvalu za kultivovaný chod a s hmotností 1474 kg dělá z Golfu Sportsvan poměrně svižnou záležitost. Dlouhodobá spotřeba se po tisíci ujetých kilometrů ustálila na hodnotě 6,5 l/100km. Skoro rovným dílem se o tuto porci kilometrů postarala dálnice, pohyb ve městě i okresky.

DSC_3966

I na poli jízdního projevu drží Sportsvan můj údiv na vysoké hodnotě. Z vnějšku patrný vyšší ponton karoserie spolu s nízkoprofilovými pneumatikami (225/40 R18) nevěstil dopředu nic dobrého. 18“ lité disky jsou sice krásné, ale obával jsem nervózního a odskakujícího podvozku. Už po prvních kilometrech v městském provozu (kde bude Sportsvan asi většinu času trávit a podstatnou část trávil i v průběhu tohoto testu) se podvozek ukazuje jako příjemně tuhý a  opravdu bytelný. Samozřejmě díky profilu pneumatik se nejedná o pohodlný kočár a při nákupu bych vám doporučil disky o palec menší, ale celkově jsem si spíše užíval pevný a sebejistý postoj vozu než tvrdé nepohodlné svezení. O kvalitách podvozku a dobrém pocitu z jízdy svědčí i fakt, že se do redakčního testu zatoulal i výlet na oblíbené okresky v Orlických horách, kde vůz odváděl výbornou práci a dá se říct, že i bavil! To jsem od nafouknutého Golfu opravdu nečekal.

Nastavení posilovače řízení je příjemně tuhé a díky proměnné účinnosti nijak neobtěžuje ani při manévrování v nižších rychlostech ve městě. Naopak zde poslouchá i na pokyny malíčku, když se rozjedete, řízení příjemně ztuhne. To dnes umí většina aut, nicméně zde je vše nastaveno tak precizně, že vám to přijde naprosto intuitivní a ani by vás nenapadlo nad tím uvažovat. Další příjemnou vlastností řízení je takřka nulový mrtvý bod ve středové poloze. Auto mění směr na sebemenší povel ruky. Příjemný multifunkční tříramenný volant by tak mohl nabídnout už jen o něco více zpětně vazby, nezapomínejme ale, že sedíme ve vozu kategorii MPV.

Interiér vozu ctí černou barvu na všech frontách. Kvalitní měkčené materiály na palubní desce tak doplňuje dekor v provedení Piano black. Jeho plocha je poměrně velká a v některých případech může docházet k zrcadlení předmětů z interiéru a vnějšího prostředí, výběr jiných materiálů je však poměrně pestrý. Uprostřed trůní dokonalý palubní systém Discover Pro, jedná se o VW verzi infotainmentu známého třeba i z Octavie pod označením Columbus. Sklidil pochvalu již mnohokrát a ještě tomu tak několikrát bude. K bohaté výbavě se přidává ještě například systém hlídání jízdy v pruzích, který spolu s adaptivním tempomatem dělá z nového Sportsvanu takřka dokonalého společníka na dálnici. Další výhodou této verze může být pro některé i vyšší posez, který byl díky sedadlům v kombinaci látka/alcantara kvalitním i na delší cesty. Z auta je výborný výhled, ke kterému pomáhá přídavné prosklení v místě, kde by normálně bylo uchyceno zrcátko (zde je umístěno na dveřích) a takřka kolmé zadní okno. A kdyby vám i to bylo málo, Volkswagen nabízí příplatkovou couvací kameru, která je šikovně schována v logu spolu s otevíráním kufru.

Prostor na zadních sedadlech je opravdu vynikající, zejména a podélném směru. Však rozvor náprav Golfu Sportsvan (2 685mm) je větší, než u stávající generace Touranu (o 7mm). Zadní lavice je navíc posuvná (můžete tak dle nákladu upravovat velikost zavazadlového prostoru) a jako bonus také polohovatelná. Což spolu s příplatkovou prosklenou střechou dělá prostor pro cestující na zadních sedadlech opravdu zajímavým.

DSC_3881

Interiér vozu již tradičně zaslouží pochvalu za použité materiály a jejich dílenské zpracování, Golf ve verzi Sportsvan získává další hvězdičku za množství a objem schránek v interiéru, do kterých je možno ukrýt od papírů, přes vestu až 1,5l lahve s pitím. Jedinou výtku posílám směrem ke schránce před spolujezdcem, do té se kvůli CD/DVD (ale také 2x SD a SIM) mechanice palubního systému nevejdou pomalu ani desky s návodem a servisní knížkou vozu.

Design karoserie označím bez větších prodlev za povedený. Oproti předchůdci v podobě Golfu Plus je to velký skok dopředu. Nebudu přehánět, když napíšu, že jsou úhly, ze kterých světlomety a přední maska připomínají sportovní Scirocco. Barva zlatá Pyramid spolu s 18“ palcovými dvoubarevnými disky, lištami kolem oken a střešních nosičů v eloxovaném hliníku poměrně dobře maskují vyšší stavbu karoserie a jediným slabším místem v mých očích zůstává zadní partie, kde bych si vzhledem k vyšší zadní části dokázal představit mohutnější světlomety.

Volkswagen Golf Sportsvan byl pro mě velice milým překvapením. Po týdenním ježdění jsem v něm objevil rodinně zaměřené auto, které vás však bude bavit řídit a překvapí vás kvalitním podvozkem a skvělým řízením. Rozhodně lze doporučit jeho zařazení do výběru rodinného vozu, v mnohým ohledech předčí zmiňovaný Touran, který však nabídne zase větší zavazadlový prostor. U VW je určitě z čeho vybírat a nový Sportsvan ten výběr ještě ztíží, máme tu čest s opravdu povedeným autem.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf Sportsvan
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,110 kW/150 koní v 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,340 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,212 km/h
Převodovka:,manuální 6 stupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1 / 4.0 / 4.4
Délka:,4 434 mm
Šířka:,1 807 mm
Výška:,1 578 mm
Rozvor:,2 685 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 474 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1 520 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru