V červnu uvedl Volkswagen na český trh model Golf Sportsvan, který v nabídce nahrazuje model Golf Plus. Na to, jak se nástupce povedl, se podíváme v tomto redakčním testu.
Novinka přichází se jménem Sportsvan. Nový název na mne působí trochu rozpačitým dojmem – jakoby němečtí inženýři tak dlouho hledali, až stejně nenašli a zvolili nejmenší zlo. Název se trochu obtížně vyslovuje, nejednou se mi při dotazu kolemjdoucích „Co je to za auto?“ A mé odpovědi: „Golf Sportsvan,“ stalo, že následovala další otázka: „Jak že se to jmenuje?“
Vnější vzhled vozu je velmi povedený a jde se současným designovým trendem Volkswagenu. Karoserie má ostře řezané tvary. I přes celkovou velikost působí auto vyváženým dojmem. Již od prosklení předních světel se táhne ostrá hrana až k zadním světlům, která vysoké boky auta opticky zmenšuje. Přední maska kombinuje prvky Golfu sedmé generace a Passatu. Maska chladiče s tradičním logem uprostřed je zvýrazněna vodorovnými chromovými linkami, z nichž ta spodní plynule přechází do hlavních světlometů. Testovaný vůz je vybaven příplatkovými natáčecími bixenony s LED denním svícením ve tvaru písmene U okolo čoček a přisvětlováním do zatáček. Řešení je to velmi efektní a dodává výrazu vozu na dravosti.
Při pohledu na bok auta zaujme rozvor kol 2685 mm, který je největší z rodiny Golfů a dokonce o pár milimetrů překonává většího Tourana. Díky vyšší stavbě karoserie je boční prosklení příjemně velké a slibuje dobrý výhled z vozu. Za povšimnutí stojí zpětná zrcátka, která se přestěhovala na dveře, těsně pod spodní linku prosklení.
Na zádi se nic zvláštního neodehrává, zadní světlomety mají známou grafiku s písmeny L a jsou doplněny odrazkami v nárazníku. Jeden zajímavý detail najdeme na rozhraní zadního sloupku karoserie a prosklení pátých dveří, kde jsou umístěny černě lakované difuzory. Ten, kdo jezdí s autem do myčky, z nich asi radost mít nebude, protože vytvářejí těžce přístupné kouty, se kterými jsem měl problém i při ručním mytí.
Po prvním usednutí do auta zaujme Golf Sportsvan velkým vnitřním prostorem. Nejen, že se svými 195 cm výšky nemám problém „sednout si za sebe“, ale dokonce mám před koleny přes 10 cm volného prostoru. Úžasné! Pozici za volantem nacházím snadno, můžeme vyrazit na cestu.
Testovaný vůz má pod kapotou slabší benzínovou 1.4 TSI o výkonu 92kW. Pro sportovněji založené řidiče je k dispozici ještě s vyšším výkonem 110 kW. Naopak pro šetřílky a důchodce jsou připravené dvě varianty motoru 1.2 TSI s 66 kW nebo 81 kW, pro milovníky spálené nafty pak 1.6 TDI a 2.0 TDI s 81 kW, resp. 110 kW.
Vraťme se ale k testovanému motoru. Ten byl doplněn o sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Dodává autu slušnou dynamiku a troufám si říci, že bude ideální volbou pro většinu řidičů. Velmi příjemně mne překvapila tichost tohoto motoru jak na okresce, tak na dálnici. Ve spojení s velmi rychle a hladce řadící převodovkou tak nehrozí, že budete budit spící ratolesti, nedej bože tchyni na zadních sedadlech, jak se na správný rodinný kočár sluší a patří. Zároveň je motor velmi úsporný, jízda po okresce si vyžádá jen okolo pěti litrů na 100 km, dálnice pak 7,0 – 7,5 l/100 km.
Interiér je kvalitně zpracovaný, působí vzdušným dojmem a nabízí výborný výhled všemi směry. Ergonomie je příkladná, jak je u koncernu Volkswagen zvykem. Bohužel, u testovaného vozu se na nerovnostech ozývalo vrzání krytu úložného prostoru před řadicí pákou. Předpokládám ale, že to bude pouze kusová záležitost novinářského vozu. Standardní přístrojový štít doplňuje poměrně široká středová konzole, která je mírně natočena k řidiči. V její vrchní části je umístěn displej a ovládání multimediálního systému s bluetooth připojením, který může být za příplatek doplněn o parkpilot, couvací kameru nebo navigaci. Ve spodní části najdeme ovládání automatické dvouzónové klimatizace. Zde bych měl malou výtku k ukazatelům teploty, čísla jsou velmi malá a chvíli mi trvalo, než jsem si na ně zvykl.
Rozměrná přední sedadla poskytují slušný komfort a nebolí z nich záda ani po delší cestě. Sedí se v nich o chlup výše než je obvyklé, řidič má tak dobrý přehled o dění okolo vozu. Velmi dobře se nastupuje a vystupuje, což bude vyhovovat starším řidičům. Jen bych ocenil výraznější boční vedení. Za příplatek lze sedačky potáhnout koženým čalouněním, případně zvolit sedadla ergoActive s masážní funkcí.
Mezi předními sedadly je široký středový tunel s držákem na nápoje, který lze zakrýt praktickou roletkou. Loketní opěrka je nastavitelná, ale její umístění není ideální. V základní poloze je poměrně nízko a nepomůže ani posunout sedačku do nejnižší polohy. Pokud opěrku zvedneme výše, tlačí její přední část do lokte. Dá se na to zvyknout, ale ideální to není. Na konci středového tunelu jsou výdechy ventilace pro cestující vzadu, ani oni nebudou trpět nedostatkem čerstvého vzduchu.
Množství a velikost odkládacích prostorů v interiéru je velmi silnou stránkou Sportsvanu. Ve dveřích najdeme prostorné kapsy, ty přední pojmou 1,5 litrovou láhev, cestující vzadu se musí spokojit s litrovou. Schránka před spolujezdcem je osvětlená a chlazená. Další odkládací prostory najdeme vlevo pod volantem, na vrchu palubní desky, pod loketní opěrkou a pod sedadly ve výsuvných schránkách. Prostorů pro uložení různých zbytečností je tedy dost. Na stropě u osvětlení je výborně dostupná schránka na brýle a není problém i za jízdy brýle bezpečně vyjmout a nasadit si je.
Velká zbraň proti konkurenci se nachází vzadu – posuvná zadní lavice až o 18 centimetrů. V zadní poloze nabízí doslova královský prostor pro cestující vzadu a velmi pohodlně může v autě cestovat až pět lidí. Zadní sedadla mají dobře přístupné úchyty Isofix, montáž dětských sedaček by měla být bezproblémová. Naopak pokud potřebujeme odvézt velký nákup, lze zadní lavici posunout zcela vpřed a zvětšit zavazadlový prostor ze standardních 500 litrů až na 590 litrů. Můžeme také jednoduše sklopit zadní sedačky a vznikne téměř rovná plocha pro převoz předmětů dlouhých až 1,8 metru. Komu to bude málo a bude potřebovat převézt třeba žebřík na chatu, může sklopit sedadlo spolujezdce a převeze až 2,4 metru dlouhý předmět. Podlaha zavazadlového prostoru má dvojité dno, které lze dle potřeby nastavit pohodlně jednou rukou do dvou výškových úrovní nebo zcela vyjmout. Páté dveře se otevírají vysoko a ani s mými téměř dvěma metry nehrozí, že bych si vyrobil další boule na hlavě.
Volkswagen Sportsvan se opravdu povedl a je více než důstojným nástupcem Golfu Plus. Zvenčí působí kompaktním a vyváženým dojmem, zároveň ale poskytuje nadprůměrný vnitřní prostor pro cestující a zavazadla. Nabídka motorů i převodovek je dostatečná a každý si vybere kombinaci, která mu vyhoví. Testovaná 1.4 TSI je velmi tichá s dostatečnou dynamikou a každá jízda je potěšením. Na tomto autě se chyby hledají velmi těžko a rodinám ho lze jen doporučit. Já sám jsem se s ním po týdnu testování loučil velmi nerad.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf Sportsvan
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,92 kW/125 koní v 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm v 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,dvouspojková sedmistupňová (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.7 / 5.4
Délka:,4 434 mm
Šířka:,1 807 mm
Výška:,1 578 mm
Rozvor:,2 685 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 383 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1 520 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]
Martin Jaroš