Volkswagen Golf už jsme v testu měli několikrát, nejdřív základní přeplňovanou jednadvojku, pak naftovou čtyřkolku a teď benzínovou přeplňovanou čtrnáctistovku s vypínáním nepotřebných válců ACT (příplatek 26 tisíc Kč). A hned na začátek se přiznám, že to byla zatím ta nejlepší verze, ještě jsme ale neměli GTI….
Volkswagen navrhuje auta tak, aby svým designem příliš neprovokovala a ztratila se v šedi. Výjimkou není ani Golf, který s přibývajími generacemi spíše zraje než aby prožíval designové revoluce. Máte šestou generaci, chcete nové auto, ale sousedi jsou závistiví? Klidně si tu sedmou generaci pořiďte, zachovejte barvu a nejspíš nikdo nic nepozná… Nový Golf má ostřejší rysy, přibylo mu pár hranek a zlomů, základní tvar se ale neměnil. Proč měnit něco, co funguje?
Testovaný Volkswagen Golf 1,4 TSI BMT ACT, jak zní celé jeho jméno, má pod kapotou čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, jehož výkon je 103 kW/140 koní a točivý moment 250 Nm. Je to (nepočítáme-li GTI) v tuto chvíli nejsilnější benzínová motorizace, kterou si můžete pořídit. S tímto motorem dokáže auto vystřelit z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a zastaví se na maximální rychlosti 212 km/h. Jízdní dynamika v praxi je zcela dostatečná a nemusíte se bát předjíždět.
Motor byl v našem případě doplněn o systém vypínání válců ACT (Active cylinder management), který je schopen deaktivovat (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) díky speciálnímu systému vaček druhý a třetí válec v případě, že není potřeba tolik výkonu. Odpojení válců proběhne tak, že to zaregistrujete jen pokud se na to opravdu soustředíte. Při odpojení nebo následném zapojení auto jen minimálně cukne a na displeji se ukáže nápis „2-válcový režim“. Velkým plusem je i to, že odpojování válců funguje i v dálničních rychlostech. Podle technických údajů prý ACT ušetří až půl litru paliva na 100 km.
S Golfem jsme za ten testovací týden ujeli cca 2 700 kilometrů z caa 70% zahrnující dálnice, zbytek okresky a okrajově město. Na palubním počítačí při vracení auta svítila cifra značící spotřebu paliva 6,1 litrů na 100 kilometrů! Dálniční tempo se přitom pohybovalo kolem 140 km/h. Ve městě se pak spotřeba šplhala k 8,0 litrům na 100 km. Hodnoty spotřeby sice Volkswagen udává o poznání nižší (5,8 l/100 km ve městě, 4,2 l/100km mimo město a 4,7 l/100km v kombinovaném režimu), i tak ale jde o hodně příznivé hodnoty, které jsem u přeplňovaného benzínu nečekal.
A tím pádem vyvstává otázka: na co tedy potřebujete naftu? Slabší 1,6 TDI o výkonu 77 kW/105 koní se stejným točivým momentem je sice o necelých 20 tisíc Kč levnější a papírová spotřeba se liší o cca 2 litry v jeho prospěch, ale je o dvě sekundy pomalejší (10,7 sekundy) ve zrychlení z 0 na 100 km/h a má o 20 km/h nižší (192 km/h) rychlost. Silnější 2,0 TDI má sice výkon i točivý moment vyšší (110 kW/150 koní a 320 Nm), ale ve zrychlení z 0 na 100 km/h je pomalejší o 0,2 sekundy (8,6), jen maximální rychlost má vyšší o 4 km/h (216). Při pořízení vás ale vyjde o 36 tisíc dráž a vyšší bude i povinné ručení nebo servisní náklady. Za jak dloho rozdílných 0,8 litru (ve prospěch 2,0 TDI) na 100 km ve spotřebě paliva projedete?
Nevýhodou je pro Volkswagen Golf 1,4 TSI BMT ACT fakt, že se nabízí výhradně v nejvyšší výbavě Highline a základní cena je 500 900 Kč. Naftové motorizace si můžete pořídit i k druhé (tedy o dvě nižší) výbavě Comfortline.
[nggallery id=2475]