1 / 5 – test-toyota-yaris-15-vvt-ie

Toyota Yaris prošla faceliftem a přišla s novým čtyřválcem. 1,5litrový atmosferický agregát jde proti proudu downsizingu. Tuto verzi jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Modernizace je výrazná

V tomto případě jde již o druhý facelift Yarisu, ale inženýři si tentokrát dali opravdu záležet. Změnilo se toho mnoho, značka mluví o tom, že jiných je více než 900 dílů a modernizace vyšla na 90 milionů eur. Pokud se podíváme na verzi před faceliftem a po něm, asi by se tomu věřit dalo…

Přední část se až tolik nezměnila, jde spíše o retuše. Přední světlomety jsou nové, přibližují se větším modelům Toyota a pro denní svícení používají optická vlákna ve tvaru šipky – Toyota to nazývá „větveným rámováním“. Lehce pozměněn byl i přední nárazník, který přidává i drobné chromové ozdoby kolem mlhových světlometů.

 

 1 / 5 – test-toyota-yaris-15-vvt-ie

To zadní část doznala změn mnohem razantnějších. Tím, co jistě zaujme jako první, jsou nové světlomety. Kompaktní lampy před modernizací vystřídala světla o poznání rozměrnější, která zasahují až do dveří zavazadelníku. Změnil se i nárazník a víko kufru, kterými jako prochází jako prolis půlkruh.

I profil naznačí novinky v podobě ochranných lišt ve spodní části dveří nebo nové designy litých kol. A konečně do ceníku přibyly také dvě nové barvy (modrá Nebula a červená Tokyo), aktuálně je jich tedy v nabídce 10.

…v interiéru

Modernizace v interiéru pouze ladila, nejsou tu výrazně proměny. Najít tu lze nové barvy, nové vzory čalounění a opravdu jen decentně pozměněný design přístrojové desky. Už od střední výbavy je v základu multifunkční displej s uhlopříčkou 4,2 palce. Kromě toho jsou nové výdechy klimatizace pocházející z většího Aurisu a jinak tvarovaná je zadní lavice. Japonci ale nevyřešili nešikovné umístění tlačítek vyhřívání předních sedadel, která se nacházejí pod (!) řadící pákou, viz fotogalerie.

 1 / 5 – test-toyota-yaris-15-vvt-ie

Na předních sedadlech se sedí poměrně vysoko, volant se nedá přitáhnout k tělu tolik, jak bych chtěl a nebo spíše pro svoji ideální řidičskou pozici potřeboval. Místa je tu ale pro průměrně vzrostlého cestujícího dostatek. Překvapí také prostor na zadních sedadlech, ačkoliv na žádné dlouhé cestování to není. Z pohledu řidiče bych ocenil komfortní „trojblik“ při změně pruhů, který Yaris nenabídl, ale také osvětlené ovladače na volantu. Za světla tam jsou a ve tmě najednou „ne“…

Do kufru je dobrý přístup třetími, respektive pátými dveřmi. Jeho objem je v 5D provedení 286 litrů, což je v rámci segmentu malých aut docela slušná hodnota, ale například Škoda Fabia nabídne 330 litrů. Opěradla zadních sedadel se dají sklopit, stejně jako u většiny podobných aut však vznikne v kufru poměrně výrazný schod.

Pohonné ústrojí a jízda

V nabídce se před modernizací nacházel atmosférický čtyřválec s objemem 1,33 litru, který v rámci faceliftu uvolnil místo novému motoru. Toyota se opět rozhodla jít cestou atmosférického plnění a zvýšila objem na 1,5 litru. Značka tak jde proti proudu dnes běžného downsizingu, ale není jediná, objemy zvětšují také jiní výrobci… Hybridní verze, ale také malý litrový tříválec v nabídce zůstávají.

 1 / 5 – test-toyota-yaris-15-vvt-ie

Nový motor, ač nepřeplňovaný, splňuje již nyní budoucí emisní normy EURO 6c. Motor se může pochlubit výkonem 82 kW/111 koní při 6000 ot./min a maximálním točivým momentem 136 Nm při 4400 ot/min.

Pokud jste zvyklí na dnešní malé turbomotory, které mají točivý moment v mnohem nižších otáčkách, bude se vám možná zdát, že je Yaris pomalý. On se vám ale odmění ochotnější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Zatímco u většiny malých turbomotorů šlápnete na plyn a pak musíte chvíli počkat na nějakou reakci, tady se to neděje. Stačí pak Yaris s motorem 1.5 VVT-iE vytočit do vyšších otáček a rázem se odmění příjemnou dynamikou. Ztrácí ale v mimoměstských rychlostech, kde už se mu příliš akcelerovat nechce. I tak je ale oproti původnímu 1,33litrovému motoru pružné zrychlení i sprint z 0 na 100 km/h přibližně o sekundu lepší.

Auto je naladěno spíše do komfortu, v zatáčkách se karoserie poměrně značně nakloní. Podvozek je však nastaven tak, že drží zvolenou jízdní stopu i ve vyšších rychlostech. Převodovka je šestistupňová s poměrně dlouhou řadící pákou, ale řazení je příjemné a přesné.

 1 / 5 – test-toyota-yaris-15-vvt-ie

Celkově se nicméně Toyotě Yaris v testované motorizaci bude líbit spíše klidná jízda. Motor ani zbytek auta není pro závodníky. V pohodovém jízdním režimu se dokáže odměnit příznivou spotřebou paliva, jezdit reálně mezi 5 a 6 l/100 kilometrů není vůbec problém. A to ani ve městě.

Závěr a cena

Ač má již současná generace Toyoty Yaris už svá léta, stále jde o nejprodávanější model značky v Evropě, vždyť se podílí na celé čtvrtině kontinentálních prodejů. Jde o jednoduché a bezproblémově fungující auto, což je přesně ten typ auta, které někteří zákazníci vyhledávají. Nepotřebují a nebo dokonce nechtějí malé turbomotory, neocení obrovské multimediální displeje a nebo desítky asistentů, chtějí naopak svoje auto řídit tak, jako tomu bylo v letech minulých. A (nejen) pro ty je Toyota rozhodně dobrou volbou.

A co prozradí pohled do ceníku? Yaris se nabízí ve třídveřovém nebo pětidveřovém provedení, příplatek za další pár dveří je přitom solidních 9 tisíc Kč. Nejnižší cena v ceníku je 277 900 Kč za verzi 1,0 VVT‑i s třemi dveřmi, za testovaný motor je třeba připlatit 20 tisíc Kč, na hybrid si musíte připravit 110 tisíc Kč a nabízí se výhradně v pětidveřovém provedení. Na stránkách importéra lze nalézt také akční ceník na exkluzivní limitovanou edici SELECTION GOLD, která potěší speciálním designem i výbavou, zaplatíte za ni minimálně 365 900 Kč. A to dostanete verzi s testovaným pohonným ústrojím.

+
Klidný‚ tichý a velmi úsporný motor Dynamika za očekáváním
Jistý podvozek Design po modernizaci
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Yaris 1.5 VVT-iE
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 496 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 88 kW/111 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment: 136 Nm v 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s
Maximální rychlost: 175 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3 / 4.2 / 5.0
Emise CO2: 112 g/km
Objem palivové nádrže: 42 litrů
Délka: 3 945 mm
Šířka: 1 695 mm
Výška: 1 510 mm
Rozvor: 2 510 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 100 kg
Objem zavazadlového prostoru: 286 / 1180 litrů
Ceník: ke stažení zde