Vždy člověka, jako jsem já, potěší, když si může vyzkoušet nějaký výjimečně dobrý vůz. Nyní se mi do rukou dostala vlajková loď značky Subaru, model Outback s modernizovaným 2,5 litrovým benzínovým agregátem pod kapotou. Bude Outback patřit mezi ona výjimečně dobrá auta? Pojďme to zjistit.
Když se na Subaru Outback podívám, evokuje to ve mně pocit jistoty, houževnatosti a robustnosti šmrncnutou trochou sportovních ambicí. Podpořil to i nedávný drobný facelift. Ten se dotkl především předních partií vozu, kde najdeme ostřeji řezané rysy: větší mlhovky, přepracovanou masku chladiče a přední nárazník, který je okolo mlhovek a ve spodní části vybaven oplastováním. Tyto ochranné plasty se táhnou ve spodní části celého vozu a tak dotváří offroadový, v dnešní době dosti oblíbený, vzhled. Celek nakonec podtrhují pěkná a jednoduchá 17″ kola, která vypadají na to, že byste se s nimi nemuseli bát vjet ani do nějakého drsnějšího terénu.
Uvnitř vozu jsem se cítil také sebejistě a bezpečně. Nemohly za to jen bezpečnostní prvky, ale celkový dojem z interiéru. Palubní deska byla mohutná (ale ne příliš), jednoduchá a vše bylo přesně na svém místě. Například kůží obšívaný volant se všemi potřebnými ovládacími prvky jako je tempomat, ovládání rádia a handsfree, padnul do ruky jako ulitý i díky správnému průměru či tloušťce věnce. I sedadla byla dobře vyvážená mezi tuhostí a pohodlím. V zatáčkách pak poskytovala dobrou oporu tělu. U řidičova sedadla mě potěšilo elektrické nastavování s pamětmi poloh pro více osob, a zároveň mě trochu zklamalo, že elektrické ovládání nenajdu také u spolujezdce. Musím ještě podotknout, že jsem už seděl v kožených sedačkách, v nichž se mi záda (i jiné části těla) potila mnohem méně, než v těchto od Subaru.
Když přejdu ke kapličce s přístroji, nemohu přehlédnout LCD displej, vyobrazující nejrůznější informace, mezi dokonale čitelnými optitronovými budíky, ten je nově po faceliftu konečně i v českém jazyce. V Češtině si můžete listovat i na velkém displeji v horní části středové konzole. Tento displej nahrazuje funkci multimediálního systému, navigace, rozšířeného informačního systému o voze a vyobrazuje pohled dozadu při couvání díky kameře zabudované v pátých dveřích. Trochu bych ale této obrazovce přidal na rozlišení, ne vše bylo tak ostře vykresleno, jak bych si představoval. Pod tímto displejem lze najít přehledné a naprosto intuitivní ovládání klimatizace a celého multimediálního zařízení. Přejdeme-li ze svislé polohy do vodorovné, objevíme na středové konzole volič režimů automatické převodovky, ovladače vyhřívání předních sedadel a nově umístěný spínač elektronické ruční brzdy.
Ne u všech vozů je pravidlem: velké auto = velký prostor. Typickým příkladem velkého-malého vozu je Opel Insignia, ale u Subaru Outback tomu tak je. Prostornost a s tím spojené pohodlí je jeho velkou devizou. Vpředu je místa více než dostatek, nikde mi nic nevadilo a nepřekáželo i přesto, že jsem vyššího vzrůstu. I na zadních sedadlech je místa hodně. Pohodlně a naprosto bez problémů se vzadu usadí tři dospělí lidé i na sebedelší vzdálenosti. Na dlouhých výletech je většinou zapotřebí odložit si také nějaká ta zavazadla. A přesně k tomu poslouží objemný kufr. V základním uspořádání nabídne 526 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce až 1726 litrů. To už zaručuje dostatek prostoru na cokoliv, co by se vám na cestách mohlo hodit. V zavazadelníku musím ocenit odkládací prostory na menší věci pod podlážkou a také to, že po sklopení zadních sedadel vznikne perfektně rovná ložná plocha.
Hlavní změny faceliftu však musíme hledat na podvozku a pod kapotou. Pojďme se tedy podívat na jízdní vlastnosti. Ty jsou na bezvadné úrovni. Díky tvrdším silentblokům, silnějšímu přednímu stabilizátoru a díky změnám nastavení tlumičů a pružin dosahuje Outback výtečných výsledků jak na silnici, tak i v lehčím terénu. Přestože Outback svojí světlou výškou 200 mm připomíná spíše terénní vůz, v zatáčkách ani ve vyšších rychlostech se nijak zvlášť nenaklání a díky pohonu všech kol Symmetrical AWD si můžete být jistí, že vás tohle auto nikdy nenechá ve štychu.
Další – a skoro bych si troufl říci hlavní – novinkou faceliftu je inovovaný benzínový motor. Má čtyři válce a objem 2,5 litru. Když se bavíme o Subaru, uspořádání válců je, jak jinak, protiběžné. Tento typ motoru je výhodnější v tom, že má nižší těžiště, mnohem méně vibrací a celkově kultivovanější chod. Výkon motoru činí 127 kW/173 koní a točivý moment dosahuje hodnoty 235 Nm. To vůbec nejsou špatné hodnoty, ale nemůžu se zbavit dojmu, že k auto vážícímu přes 1 600 kg se spíše hodí naftový boxer z nabídky Subaru, který má o více než 100 Nm více – a to i navzdory tomu, že jsem spíše benzínového vyznání.
V případě volby převodovky nám Subaru značně ulehčilo výběr. K testované motorizaci 2,5 I DOHC se dodává pouze a jen automatická bezestupňová převodovka Lineatronic. Vzhledem k tomu, že tato převodovka je jedna z mála automatických, která se mi opravdu líbila a nijak mne nezklamala, je pevné spojení automatu s tímto motorem více než dobrým tahem. Převodovka nijak zbytečně nezasahuje do manuálního řazení a plně automatická funkce řadí (resp. nastavuje řetěz) inteligentně.
Kombinovaná spotřeba se dá udržet na více než rozumné úrovni, jezdil jsem za něco málo přes osm litrů. Toho se dalo dosáhnout nejenom díky skvělému zpřevodování, kvůli kterému motor na dálnici ve 130 km/h točil hluboko pod 3000 ot/min (což připomíná spíše naftový motor), ale také kvůli chytrému chování převodovky a v neposlední řadě motoru, který ze sebe vydává to nejlepší spíše v nižších až středních otáčkách. Pokud ho budete točit přes 3 500 otáček za minutu, už toho moc nepředvede, spíše jenom vyšší spotřebu.
Subaru Outback je k mání již od 879 000 Kč. Testované auto bylo v maximální možné výbavě Executive a jeho cena je 1 019 000 Kč. Možná vám to přijde jako dost peněz, ale na kolik si ceníte bezpečí, spolehlivost a jistotu na silnici a opravdu bohatou výbavu? Tvrdíte, že tyto hodnoty jsou nevyčíslitelné? Právě naopak Subaru vám formou Outbacka právě tyto hodnoty vyčíslilo.
[nggallery id=2451]
-TJ-