Škoda Superb je na našich silnicích starou dobrou známou. Nová, třetí generace už na první pohled vypadá o pořádný kus lépe, než její předchůdce. Nad úspěchem tohoto vozu snad nemůžeme ani polemizovat, už teď je o něj obrovský zájem a na svůj vysněný Superb si počkáte. Jenže není tenhle fenomén způsoben jen nějakým patriotismem a setrvačností? Přesně na tuhle otázku jsme hledali odpověď v redakčním testu kombíku se zážehovou jednotkou 1.8 TSI, manuální převodovkou a nejvyšší výbavou Laurin & Klement.
Oblíbenost Superbu, ať už jako fleetového vozu nebo auta do rodiny, má určitě svůj pragmatický podtext, nicméně i tak se nemůžu vyhnout pocitu, že správci vozových parků tuhle možnost volí tak nějak automaticky. Tato varianta by se jim určitě nelíbila, pod kapotou je totiž zážehová jednotka o objemu 1,8 litru přeplňovaná turbodmychadlem a s přímým vstřikem paliva. O to víc by se ale mohla líbit nám. Agregát nabídne maximální výkon 180 koní (132 kW) při 4 000 ot./min a maximální točivý moment 320 Nm v rozmezí 1 450 – 3 900 otáček (v případě příplatkové sedmistupňové automatické převodovky DSG je tato hodnota omezena jen na 250 Nm). Superb Combi váží poměrně sympatických 1 485 kg a i díky tomu se dostane z klidu na rychlost 100 km/h za 8,1 sekundy. Byť se tak Superb řadí do lepšího průměru, sportování rozhodně nebude to, co byste po něm chtěli. Manuální převodovka jde zlehka, má jasně vymezené dráhy, jenom by mohly být o něco kratší. Motor má velice příjemný chod, poměrně ochotně jde do otáček, je však výborně odhlučněný a celkové naladění vozu na vás nenápadně šeptá slovíčko komfort.
To je to oč tu běží. Byť nový Superb zvládne sérii zatáček poměrně s přehledem (jenom pneumatiky Pirelli P7 to vzdávají poměrně brzy), Škodovka z vás bude vychovávat spíše klidného řidiče. Zvláště pokud v seznamu příplatkové výbavy zvolíte adaptivní odpružení DCC. Všechna vozidla s tímto odpružením mají o 10 mm sníženou světlou výšku v porovnání se standardním podvozkem, navíc je podélné rameno zadní čtyřprvkové nápravy uloženo v pryžo-kapalinovém silentbloku. To vše kvůli lepšímu komfortu pro posádku. Změnu jízdních režimů provádíte pomocí tlačítka systému Driving Mode Select, který nabízí režimy Eco, Comfort, Normal Sport a uživatelsky nastavitelný režim Individual. U některých vozů máme pocit, že přítomnost podobných systémů na palubě je pouze proto, že si to doba žádá, ale Superb k nim rozhodně nepatří. Změna módu je výrazná a někdy dokonce až moc.
Mluvím tu o režimu Comfort. Jedno stlačení tlačítka totiž přemění Superb na něco, co vám připomíná zaoceánský parník, který se jemně pohupuje na vlnách. Ve městě na kostkách, tramvajových pásech a nebo na nejhorších úsecích našich dálnic, k nezaplacení. Nicméně při cestě na okresní silnici, kde navíc jedete větší cestovní rychlostí doporučuji tento režim přepnout. Série nerovností totiž může mít za následek pohupující se hlavy spolucestujících na zadních sedadlech ještě zhruba deset sekund po nerovnosti. Zkrátka na některých površích může být Superb až moc houpavý. Režim Sport pak nabídne poměrně dobrou odezvu od podvozku, auto citelně ztuhne, o něco se zlepší i odezva od volantu, ale nějakou přehnanou komunikaci v tomto směru nečekejte. Přestože sám sebe řadím spíše mezi zastánce tužších podvozků a nastavení, v novém Superbu jsem si užíval právě režim Comfort. Za svým jménem si stojí a je až neskutečné, co dokáže vykouzlit na 18“ kolech. Superb je tedy jízdně překvapivě povedeným vozem, jedinou pihou tak může být problém s přenosem výkonu na silnici v případech nedokonalého povrchu. Zejména při rozjezdech mají přední kola občas problém.
Druhým kamenem úrazu pro správce firemní flotily může být výbava Laurin & Klement. A stejně jako v případě zážehové jednotky, nám to bude dělat spíše radost. Pokud jsem interiéru Superbu na prvních fotografiích vyčítal přílišnou podobnost s menší Octavií, částečně musím svoje tvrzení vzít zpět. Ano, vypadá trochu jako širší a prostornější Octavia, kde někdo nožem udělal z kulatých křivek hrany, ale zvláště v béžovo-černé kombinaci působí hodnotně. Tvrdé nebo jinak neodpovídající plasty je problém v interiéru najít. Sedačky jsou pohodlné a s elektrickým ovládáním mají opravdu široké možnosti nastavení. Navíc díky perforování jsou jak vyhřívané, tak odvětrávané. Ve výbavě Laurin & Klement můžete najít jen to nejlepší, samozřejmě tu je již několikrát vychvalovaný Infotainment Columbus s 8″ displejem a navigací. Narozdíl od testované Octavie nabízí Superb také TV tuner a rozšířenou možnost připojení smartphonů. V případě iPhonu jsme vyzkoušeli funkci CarPlay, která funguje na výbornou a výrazně zjednodušuje ovládání telefonu v autě.
Nový Superb Combi je vybaven řadou bezpečnostních asistentů, ať už to je systém pro udržování vozu v jízdním pruhu, hlídání mrtvého úhlu, asistent dálkových světlometů, rozpoznání únavy, adaptivní tempomat a nebo systém automatického parkování a vyparkování. Je toho opravdu mnoho a v rámci testovacího týdne a 1 200 ujetých kilometrů jsme nenarazili na jakékoliv zaváhání. Systémy jsou nastaveny poměrně citlivě a plní svou funkci, takže opravdu pomáhají a neotravují řidičovi život, jak to občas bohužel bývá. Novinkou pro Superb je také elektrické vyhřívání čelního skla. Ne až tak funkce, jako způsob jakým je vyrobena. Pravděpodobně znáte drobnou drátěnou síť, kterou někteří kritizují za zhoršující výhled, především v nočních hodinách při protijedoucích světlech. Zde je to řešeno folií, která je ve skle (z toho důvodu také různé odstíny čelního skla na fotografiích).
Superb Combi je již od minulé generace vychvalovaný do nebes za svůj prostorný interiér. Řidič a spolujezdec opravdu jen těžko hledají prostor pro kritiku, místa je ve všech směrech nadbytek. Zadní řada sedadel pak v podélném směru nabízí tolik místa, že pokud si sednu „za sebe“, pohodlně si na zadních sedadlech dám nohu přes nohu. Ve směru příčném je cítit zlepšení oproti předchozímu modelu, téměř jedinou překážkou tak může být ne úplně pohodlné prostřední sedadlo. Za řadou zadních sedadel se nachází obrovský zavazadlový prostor o objemu 619 litrů (v případě verze s lepící sadou dokonce 660 litrů), pokud sklopíte zadní sedadla (což lze jednoduše z kufru), dostanete 1 950 litrů. V přítomnosti mezipodlahy, bude tento prostor bez schodu. V zavazadlovém prostoru dál najdete několik chytrých řešení v podobě háčků na tašky, zábran se suchým zipem, díky kterým nebude váš nákup či krabice na stěhování létat po celé kufru a nebo osvětlení prostoru, ze kterého se po vyloupnutí z plastu stane šikovná LED svítilna. Manipulace s roletkou je snadná, nicméně v případě verze bez mezipodlahy ji není kde uložit. Při otevírání kufru, které je řešeno pomocí elektromotorků si navíc můžete v menu palubního počítače nastavit, jestli a jak moc se má zasunout.
Vzhledem k položené otázce na začátku testu se sluší pomalu přejít k odpovědi. K novému Superbu Combi jsem se snažil přistupovat maximálně objektivně, možná až trochu kriticky. I přesto ale musím uznat, že třetí generace oblíbeného vozu je bez debat povedeným vozem a pokud jste v pozici, že vás firma jedním takovým obdaruje, máte důvod k radosti. A nebo jako stěhovák pro vás a vaše ratolesti. Ke spokojenosti mi u této verze ještě scházel automat (byť se připravíte o 70 Nm kroutícího momentu), ale nemohu se vyvarovat pocitu, že by mu ideově seděl o něco lépe.
Motor 1.8 TSI nabídne poměrně slušný zátah a i nějakou rezervu na předjíždění, nicméně pokud budete jezdit klidně a rozvážně dokáže také šetřit vaši peněženku. Testovací trasa při dodržování rychlostních limitů znamenala spotřebu na hodnotě 7 l/100km, ve městě pak budete jezdit o litr až dva více. Dálniční přesun pak znamená zhruba osmilitrovou spotřebu. Pokud váš roční nájezd není výrazně vysoký, určitě si jednaosmičku vyzkoušejte.
Nejlevnější cenovku s motorem 1.8 TSI najdete u výbavy Ambition, a to 741 900 Kč. Testovaná výbava Laurin & Klement začíná na hodnotě 866 900 Kč a námi testovaná verze se kvůli příplatkům dostala na cenu 1 007 500 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb Combi
Motor:,1.8 TSI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 798 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,132 kW/180 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1 450 – 3 900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.1 s
Maximální rychlost:,232 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.5 / 5.0 / 5.9
Emise CO2:,132 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 856 mm
Šířka:,1 864 mm
Výška:,1 468 mm
Rozvor:,2 841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 485 kg
Objem zavazadlového prostoru:,660 / 1 950 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]