Test SEAT Ateca 1.0 TSI 85 kW

Autor: Pavel Srp - 20. 7. 2017


První SUV značky SEAT má mezi zákazníky velký úspěch a dealeři je nestíhají dodávat. Ateca tedy je, zdá se, trefou do černého. Rozhodli jsme se zjistit, jestli to platí i pro verzi se základní motorizací. Otestovali jsme SEAT Ateca 1.0 TSI.

Základem pro model SEAT Ateca se stala modulární podvozková platforma koncernu Volkswagen s označením MQB. Auto stojí prakticky na stejných základech jako model Leon. Souvisí s tím nejen použitá technika, ale vlastně také vnitřní prostor. O tom jsme si toho řekli mnoho už v předchozích testech verzí: 1.4 TSI 110 kW ACT 4Drive, 2.0 TDI 140 kW 4Drive (DSG) a 2.0 TDI 110 kW 4Drive. Tentokrát se zaměříme hlavně na základní motor.

Litrový tříválec má docela slušné vychování

Pod kapotou bílého SUV vrní litrový tříválec TSI s výkonem 85 kW a točivým momentem 200 Nm, který se pojí výhradně s pohonem přední nápravy. Tyto hodnoty na první pohled vůbec nevypadají špatně a to ani v případě, že prozradíme údaj o hmotnosti auta, která činí 1280 kg.

S motorem 1.0 TSI 85 kW již zkušenosti máme, poměrně nedávno jsme ho zkoušeli i pod kapotou Škody Octavia, i proto jsme byli zvědaví na to, jak se osvědčí v Atece, která je přeci jen větší i těžší. Už první start prozradil, že odhlučnění motoru má Octavia o něco lepší, ale vibrace se do kabiny nijak nepřenášejí ani v Atece.

Motor je na rozjezd hrubější, je třeba přidat více plynu a teprve pak pouštět spojku, při jízdě jde ale už hladce. Jeho zvuk je slyšet, ale je tlumený, takže nijak neobtěžuje. Díky vyšší hmotnosti i výšce Atecy je i pocitově znát, že není tak pružný jako v Octavii, což potvrzují také technické údaje (0-100 km/h: 11 sekund), ale na pohodové ježdění zcela postačuje. Po dálnici se může Ateca s motorem 1.0 TSI pohybovat dlouhodobě i nad povoleným českým dálničním limitem aniž by se nějak trápila, ale předjíždění na okresních silnicích je třeba trochu plánovat. Ve vyšších mimoměstských rychlostech už tolik dynamiky nemá. Dynamika samozřejmě dále klesá s další hmotností, kterou auto musí převážet.

Ale nebude mít tak malý motor v takovém autě jakým je SEAT Ateca velký apetit? Přeci jen jde o malý přeplňovaný motor… Vlastně nebude, pokud s ním budete jezdit rozumně. Spotřeba paliva se při běžném, svižnějším stylu jízdy dá udržet kolem 7 litrů na 100 ujetých kilometrů. Auto bylo po celou dobu testu spíše nezatížené s jedním nebo dvěma (z hlediska rozměrů i hmotnosti) průměrnými lidmi na palubě.

Výbava: Některé prvky do 1.0 TSI nepořídíte.

SEAT Ateca s motorem 1.0 TSI tvoří základ nabídky, vyplývá z toho fakt, že nemůžete příliš zatrhávat v ceníku příplatkové výbavy. Některé prvky pro ni totiž nejsou vůbec dostupné. Nabízí se také jen pro dvě nejnižší výbavy Reference a Style, ve výbavách Xcellence a FR jsou v nabídce pouze motory od 110 kW (jedinou výjimkou je motor 1.6 TDI 85 kW pro Xcellence).

Pořídit si nemůžete například adaptivní podvozek DCC, který nelze pro výbavu Reference a modely s pohonem předních kol, a nebo funkci SEAT Drive Profile, která mění jízdní profily. Ta je sice standardně pro všechny modely s pohonem všech kol (nabízí jízdní režim off-road), ale pro 1.0 TSI vůbec objednat nelze. Do vozu s touto motorizací si ale nepořídíte ani vyhřívané čelní sklo.

Jízda: Jde to zlehka

Díky lehkému motoru na přídi potěší obratnost auta. Na otočení volantem reaguje bez jakéhokoliv prodlení, a příď ihned mění směr. Ačkoliv stavba karoserie je vyšší (na výšku měří Ateca 1615 mm), v zatáčkách se příliš nenaklání. Základní litrový motor nelze vybavit adaptivními tlumiči, vlastně to nevadí, protože podvozek se i tak podařilo naladit velmi dobře.

A nebude chybět ani nastavování jízdních režimů, protože na nějaké sportování tohle auto z pohledu dynamiky motoru stejně není a komfort dodají 16″ disky s větším profilovým číslem pneumatik (testované auto mělo 17″ disky).

Závěr

Je tedy základní motor 1.0 TSI do takového auta vhodný? Je to vlastně velmi jednoduchá otázka, na kterou je ale o něco složitější odpověď. Hned zprvu je potřeba se ujistit, zda budete s autem jezdit sami nebo s celou rodinou, případně s nějakým nákladem. Také je potřeba si uvědomit, jaký jste řidič. Pokud budete vozit v autě často náklad, pak se poohlédněte alespoň po 1.4 TSI. Stejně tak pokud často předjíždíte a jízda na okreskách v závěsu jiných, pomaleji jedoucích aut vám nesedí, vezměte silnější motor. Naopak pokud budete jezdit málo naložení a jezdíte klidně, motor 1.0 TSI si bez obav pořiďte.

Základní cena startuje na akčních 481 900 Kč ve výbavě Reference, lépe vybavený Style, který přidává některé komfortní prvky výbavy, stojí minimálně akčních 533 900 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Jízdní vlastnosti,Motor nemá výkonovou rezervu
Spotřeba paliva při běžné jízdě,Spotřeba paliva při zátěži
Prostorný interiér,Dodací lhůty
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ateca
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní při 5000 – 5500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.0 s
Maximální rychlost:,183 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2
Emise CO2:,119 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 363 mm
Šířka:,1 841 mm
Výška:,1 615 mm
Rozvor:,2 638 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 280 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru