Automobilka Renault je obecně průkopníkem nových „automobilových  tříd“. V polovině osmdesátých let (1984) se svým modelem Espace založila dnes velice oblíbené vozy MPV. O 12 let pozdějí s modelem Mégane Scénic rozšířila kategorii MPV o menší modely. To opět vyvolalo mnoho reakcí a ostatní automobilky podobná auta do svých modelových řad postupně také zařazovaly.

Aktuální model, který jsme nyní testovali, je již třetí generací. Na trh se dostal v roce 2009 ve dvou verzích – krátké a dlouhé s označením Grand. Pro letošní modelový rok auto prošlo malým faceliftem, který zahrnuje nové exteriérové (např. LED denní svícení, nová maska, design kol, apod.) i interiérové úpravy.

 

Už při prvním pohledu na auto je jasné, že Renault Scénic bude ideální pro rodinu. Nabídne vyšší posez, tedy potenciálně větší pocit bezpečí, rozumné rozměry (i v „krátké“ verzi) či trojici samostatných zadních sedadel. Zapomenout nesmíme ani na všudypřítomné schránky nebo kapsičky po celém autě nejen na dětské hračky. 🙂

Protože je auto vyšší, přijemně se do něj nastupuje. Při nastupování do auta nezapadnete až k zemi jako v obyčejném „osobáku“, ale sedáte si do výšky, takže je auto vhodné i pro babičky a dědečky nebo pro osoby, které už s vystupováním z nízkého auta mají problém.

Řidiče, ale i celou posádku, bude rozmazlovat mnoho komfortních prvků, jakými jsou například bezklíčkový vstup a startování, automatická parkovací brzda (která se po každém vypnutí motoru sama aktivuje a při rozjezdu opět deaktivuje), automatická dvouzónová klimatizace, automatické denní svícení nebo navigační systém TOM TOM (není dotyková, ovládá se ovladači na středové konzole). Chválím také umístění „budíků“. Ty najdeme na středu a na vrcholu palubní desky a jsou digitální. Není potřeba při pohledu na rychlost obracet zrak dolů jako v případě „běžných“ budíků. Rychlost je navíc zobrazena opravdu velkými bílými písmeny na černém podkladu. Barevné podsvícení otáčkoměru a displeje palubního počítače si můžete podle nálady měnit. V nabídce jsou červená, modrá, světle modrá a žlutá barva.

Ještě chvíli v interiéru zůstaneme. Všechna sedadla nabízí dostatek prostoru a jsou příjemně tvrdá. Zadní tři samostatná sedadla se dají posouvat dopředu a dozadu nebo se dá prostřední z nich použít jako stolek (to kdyby nestačily výklopné stolky z opěradel předních sedadel). Šikovné jsou také výsuvné roletky na oknech zadních dveří, které cestujícím pomohou zachytit sluneční paprsky. S těmi je to o poznání problematičtější na předních sedadlech. Díky vysokému přednímu oknu a úzkým clonítkům prosvítí paprsky bez problémů střední částí kolem zpětného zrcátka a nedá se jim nijak ubránit. Trochu netradiční je také zapínání tempomatu na středovém tunelu vedle řadící páky, naštěstí samotné nastavování už je potom na volantu, tlačítka však nejsou podsvětlena, takže možná budete ve tmě marně hledat to, které zrovna „potřebujete“.

Jako velké mínus hodnotím nastavení světelného čidla, které automaticky přepíná mezi denním LED svícením a „normálními světly“. Zdálo se mi, že bylo nastaveno až moc do tmy a při zjišťování, kdy se rozsvítí, jsem se při večerních cestách městem musel hodně přemlouvat, abych světla nerozsvítil raději sám. Stále jsem marně čekal na automatické rozsvícení.

Ale dost už popisu, je čas na jízdu! Scénic nabídne opravdu komfortně naladěný podvozek, který se přes nerovnosti nebo příčné prahy přenáší s lehkostí, kterou doprovází vždy jen malé zhoupnutí. Pohodlí je však vykoupeno téměř nulovou zábavností na klikatých okreskách. Auto se hodně naklání a boční vedení sedadel vás v ideální pozici také neudrží. Ovšem potřebuje partnerka nebo manželka při převozu dětí do školy nebo školky „lítat jako blázen“ po improvizované rychlostní zkoušce?

Pod kapotou jsme měli naftový motor 1,5 dCi o výkonu 81 kW/110 koní s točivým momentem 240 Nm. Papírově zvládne sprint z klidu na „stovku“ za 12,3 sekundy, maximální rychlost 180 km/h a spotřebuje při tom prý 4,9 litru na 100 kilometrů. Spotřeba je hodně optimistická. My jsme se na ni opravdu nedostali. Reálná je kombinovaná spotřeba kolem šesti litrů.

Po týdenní zkušenosti si myslím, že jde o pohodlné a praktické rodinné auto, kterým bez problémů odvezete děti do školy, manžela na ryby nebo manželku na cvičení. Navíc vám, jak je u Renaultu zvykem, jeho pořizovací cena nezruinuje rodinný rozpočet. Renault Scénic začíná na 349 tisících Kč (Grand Scénic + 15 tisíc Kč) v základní výbavě Expression, která nabídne už tak vše potřebné (klimatizace, centrál na DO, nezbytné aktivní a pasivní bezpečnostní prvky, apod.).

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.