S Opelem Astra poslední, tedy jedenácté generace jsme se setkali již v mnoha podobách. Pro srovnání nám však chyběla oblíbená vznětová verze. Do našeho testu se dostala nejsilnější jednotka z naftového pole, motor o objemu 1,6 litru a výkonu rovných 100 kW. Udrží si Astra také v této kombinaci pozitivní dojem, který v nás doposud zanechala?
Opel začal s poslední generací oblíbeného hatchbacku pořádně od podlahy. Vývoj nové Astry byl od začátku mířen celkem jasně. Je potřeba dorovnat konkurenci z hlediska technologií a zapracovat na hmotnosti vozu. Ne, že by snad se starou Astrou bylo něco v nepořádku, ale není tajemstvím, že se ve svém portfoliu Opel potýkal s nadváhou. Ta byla kolikrát omlouvána faktem, že se jedná o poctivou konstrukci, nicméně Opel trochu zaspal dobu co se týče použitých materiálů. Podařilo se a nová Astra je tak v podobných specifikacích a motorizacích cca o 100 až 200 kg lehčí, než její předchůdce. Gramy se šetřily opravdu všude a pozornost byla věnována i těm nejmenším detailům. Část mise je tedy splněna a co je velmi důležité, jako řidič to poznáte.
Redukce váhy však nezanechala vrásky ani na bezpečnosti. I podle nové metodiky Euro NCAP Astra získala plných 5 hvězd. Pro Opel je to klíčový model také z hlediska prodejů. V segmentu C se jen v Evropě se minulý rok prodalo zhruba 2,3 milionů aut této kategorie. A v silné konkurenci v podobě Volkswagenu Golf, případně SEATu Leon, Fordu Focus nebo Hyundaie i30 a KIA Cee’d je potřeba se pořádně otáčet, abyste si z tohoto gigantického koláče ukousli uspokojivý kousek. A už teď můžu prozradit, že Opel na to má velmi dobře našlápnuto.
První kilometry za volantem jsou velmi příjemným překvapením. Automobil působí velice solidním a hlavně lehkonohým dojmem. Ani o motoru, ani o hmotnosti tohoto konkrétního vozu jsem si dopředu záměrně nezjišťoval bližší informace. Z jízdy mám pocit, že Astra se musí pohybovat lehce nad jednou tunou hmotnosti. Měním itinerář své tradiční cesty z Prahy, která začíná nájezdem na dálnici a vybírám si známé a utažené okresky. Byť to bude znamenat příjezd minimálně o hodinu později, než jsem nahlásil své drahé polovičce, stojí to za to. Až tak dobře nová Astra za volantem působí. Volant nabídne poměrně dobrou odezvu a řízení se naštěstí vyhnulo nějakému přehnaně účinnému posilovači. Astra poslouchá na silnici opravdu výtečně a přestože podmínky nejsou ideální (teplota kolem nuly a lehký déšť), na koncepci s hnanou přední nápravou nabízí opravdu slušný grip. Naftový motor, hatchback nižší střední třídy bez jakýchkoliv sportovních ambicí a stejně umí hezky vtáhnout do děje.
Za překvapivou zábavu za volantem může z velké části právě podvozek. Testovaná Astra jezdila na poměrně velkých 17” kolech s profilem 45 a celkové nastavení se dá označit za tužší. Ale pro mě, jako pro člověka, který je příznivcem spíše tvrdšího nastavení tlumení, je tohle naprostá paráda. Na to, že se jedná o standardní podvozek využívající ocelové pružiny a běžné tlumiče, se inženýrům podařilo zvolit perfektní kompromis (adaptivní podvozek má přijít později). Přes nástrahy města v podobě hlubokých kanálů, kostek a kolejí se Astra přenese sice s lehkým hozením posádky, nicméně do interiéru se nepřenášejí žádné rázy a jakýkoliv pohyb karoserie v důsledku špatného povrchu působí jaksi vzdáleně a moc se vás netýká. Nejlepší je ale Astra ve chvíli, kdy se dostanete z města a trochu přitlačíte na plynový pedál. Při vyšších rychlostech polyká výmoly cest téměř s chutí a co je důležité, z jízdy máte vážně solidní pocit. I při razantnějším a neomaleném chování se vám Astra odvděčí jistým postojem a i díky redukci hmotnosti reaguje na pokyny volantem opravdu hbitě. Na holičkách vás při takové jízdě nenechají ani brzdy. Jejich pedál má poněkud zvláštní chod, nicméně účinek byl i po sérii razantnějších brzdění v pořádku. Je potřeba si pouze zvyknout.
Malou vráskou na takto zajímavém celku může být převodovka, která by mohla nabídnout o něco přesnější a kratší dráhy. To je však jediná výtka. Má příjemně poskládané stupně, nejsou přehnaně dlouhé. S naftovým agregátem si jinak rozumí dobře, a při dálniční rychlosti motor točí 2 400 ot./min. Velkou parádou, kterou Opel nabízí poprvé v Astře, jsou nové LED Matrix světlomety. Jedná se o full LED řešení a za 35 000 Kč dostanete v této třídě asi nejlepší provedení. Od parkovacích světlometů přes blinkry až po dálková světla jsou v hlavní a jediné roli právě LEDky. Světelný kužel je rovnoměrný, bez nějakých optických kazů nebo tmavých míst. Zdaleka nejlepší je ale režim auto, který v podstatě vyřeší vše za vás. Umí zhasínat jednotlivé diodové segmenty a na okolní provoz reaguje bez chybičky. Za týdenní používání jsem se nesetkal se situací, že by někoho nadměrně oslňovaly. Dokonce i vozy ve vašem pruhu detekuje velmi brzo a světelný tok přizpůsobí, to u konkurence není úplně běžné.
Zklamání nepřichází ani v interiéru. Veškeré obavy, které mohly vyvstat při slibované redukci hmotnosti, jsou pryč jakmile se usadíte. V našem případě se jednalo o nejvyšší výbavu Innovation, v rámci které najdete téměř všechno. Je zde dvouzónová klimatizace, 17” litá kola, bezklíčkové odemykání, ambientní osvětlení, přednárazový systém, čtení dopravních značek a další… Z příplatkové výbavy pak zmiňované LED Matrix světlomety, které můžete ideálně zakoupit v sadě „Inovace”. Ta vás vyjde na 40 000 Kč a dostanete také palubní systém a navigaci Navi 900 IntelliLink. Dále pak zmíním ergonomicky tvarované sedačky AGR za 15 000 Kč a nebo dalších 45 000 Kč znamená příplatek za odvětrávání předních sedadel a elektrické nastavení sedadla řidiče. Kožená sedadla, která pro řidiče nabízejí také masážní funkci a opravdu širokou možnost nastavení, zaslouží pochvalu. Je trochu škoda, že podobnou škálu nastavení a funkcí nenabízí také sedadlo spolujezdce.
Astra v nás zanechala pozitivní dojem také díky rozložení a množství ovládacích prvků. Z mého pohledu našel Opel naprosto ideální kombinaci ovládání pomocí tlačítek a dotykového displeje. Ano, zrovna ten Opel, který byl u starších modelů kritizován za nesmyslnou změť čudlíků. V případě nového infotainmentu máte totiž možnost téměř vše ovládat dotykově, ale pokud vám to není po chuti, velkou většinu vyřešíte také pomocí tradičních tlačítek. A to je například u takové banality, jakou je zesilování hudby, neskutečně důležité. Pochválit musím také rychlost celého systému a odezvu na dotek. Z hlediska konektivity je také vše v pořádku, bezproblémové je spojení přes Bluetooth a nebo v případě zařízení od Apple také pomocí funkce CarPlay. V zimních měsících oceníte i možnost vyhřívaného volantu, kterému však kvůli zmrzlé kůži chvíli trvá než začne topit. Zvláštní je přihrádka na středovém panelu, pod klimatizací. Jedná se o štěrbinu, která má v horizontální poloze podržet váš telefon. Praktičtější by možná byla plnohodnotná schránka. Už jen z toho důvodu, že takový 4,7” iPhone 6 se tam vejde tak akorát. Pokud máte větší telefon, máte smůlu.
Astra je do konkurenčního boje vybavena opravdu dobře. Zaváhání může přijít na zadních sedadlech. Za sebe se bez problémů usadím, nicméně místa před koleny je poskrovnu. Delší cestu ve třech pasažérech bych také nedoporučoval. Mezigeneračně však Astra prodělala velké zlepšení a oproti generaci J je nárůst prostoru znát. Objem zavazadlového zůstal nezměněný a nabízí 370 litrů, po sklopení sedadel je k dispozici 1 210 litrů.
Pokud budete chtít vznětový agregát máte k dispozici jeden objem. Naftové motory o objemu 1,6 litru se však nabízejí ve třech provedeních. Základní má 95 koní (70 kW), silnější verzí nabídne 110 koní (81 kW) a vrchol představuje výkon 136 koní (100 kW). Nejsilnější verzi doprovází 320 Nm točivého momentu. Vznětový agregát propůjčuje 1 285 kg těžkému vozu solidní dynamiku, byť papírové hodnoty neslibují žádné terno, reálný pocit za volantem není vůbec špatný. Hlavní devízou však nejsou výkony, ale spotřeba tohoto motoru. Po týdenním ježdění se spotřeba ustálila těsně pod šesti litry, na hranici 5,9 l/100 km. V tomto průměru jsou však veškeré dynamické testy, pohyb po městě, zkrátka vše. Při dálničním tempu bude palubní počítač ukazovat hodnotu 5,2 litrů a pokud se budeme mimo města a dálnice snažit, uvidíte hodnoty začínající čtyřkou. Čtyřválec má tak asi jedinou pihu na kráse a tou je odhlučnění. Přestože Opel tomuto odvětví věnoval také pořádnou porci vývoje, při vyšších rychlostech by to mohlo být lepší. Do cca 100 km/h je všechno v nejlepším pořádku, od této hodnoty začíná být hlučnější. Agregát má také hlučnější studené starty, což je věc, která se musí tolerovat, nicméně i po zahřátí motoru je pod zátěží jeho projev poměrně hrubý.
Poslední generace modelu Astra je vážně příjemným překvapením a Opelu se podařilo nejen splnit většinu věcí, které slíbil, ale postavit opravdu konkurenceschopný vůz, který dokáže nabídnout něco navíc. V nabitém segmentu C má tak velkou šanci na úspěch. V této kombinaci je úsporný, má příjemný vzhled a povedený interiér, a dokáže také potěšit řidiče. Nejvyšší výbava Innovation s tímto motorem začíná na hodnotě 509 900 Kč, s příplatky se cena přehoupne přes 600 tisíc Kč. Nejlevnější diesel (70 kW) v nabídce dostanete za 414 900 Kč, což je řádově o 90 tisíc Kč méně, než v případě Golfu. Pokud uvažujete nad vozem tohoto segmentu, zahoďte předsudky a zažité koleje a novou Astru určitě vyzkoušejte.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Astra
Motor:,1.6 CDTI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,100 kW/136 koní při 3 500 – 4 0000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 2 000 – 2 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.6 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.4 / 3.4 / 3.6
Emise CO2:,124 g/km
Objem nádrže:,48 litrů
Délka:,4 370 mm
Šířka:,1 809 mm
Výška:,1 485 mm
Rozvor:,2 662 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 285 kg
Objem zavazadlového prostoru:,370 / 1 210 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]