Test MINI Countryman SD ALL4 (AT)

Autor: Jan Karlík - 21. 12. 2014


MINI Countryman spolu se svým kupé-bratrem, modelem Paceman, prošel letos faceliftem. Ten byl vesměs decentního charakteru (nová přední maska, světla, LED mlhovky). Nám se pod ruku dostala verze Cooper SD s dvoulitrovým vznětovým motorem o výkonu 143 koní, pohonem všech kol ALL4 a automatickou převodovkou.

MINI Countryman je největším modelem nejmenší automobilky. Zejména výška pontonu karoserie vás při osobním setkání překvapí asi nejvíce. Automobil působí velice masivně a zepředu připomíná naštvaného psa s krátkým čumákem. Byť tento vůz zapadá do původního MINI plánu asi nejméně, svou příslušnost k této rodině rozhodně nezapře a vzhledem k menšímu výskytu na našich silnicích se stává středem pozornosti takřka všude. Kult MINI si s sebou nese všude kam přijede, kombinace černých lesklých prvků a zelené metalízy Jungle Green nevypadá vůbec špatně a tím, že se jedná o verzi SD, slibuje přední a zadní nárazník minimálně supersportovní zážitky. Realita je bohužel jiná, ale o tom později.

Interiér je však pro tuto britsko-německou automobilku naprosto typický a kdo zná MINI, už po otevření dveří se mu roztáhne široký úsměv na tváři. Ta druhá skupinka bude možná tak trochu zmatená. Tady je všechno nějak jinak. Nemyslím teď ani až tak kruhový ukazatel rychlosti, který stejně nebudete moc využívat díky přítomnosti malého displeje přímo v otáčkoměru, ale spíše o celkovém rozložení prvků v interiéru. A o tom pocitu.

MINI Countryman SD test 065

V modelu Countryman sedíte poměrně vysoko, přitom si připadáte dost stísněně a vzhledem k atypicky tvarovanému a poměrně svisle uloženému čelnímu sklu máte pocit jak v tanku. Sedadla jsou příjemná, ani po delší cestě vám nebudou vadit, nicméně nějakou výraznější oporu, především v oblasti ramen, u nich nehledejte.

Volant má příjemný průměr a dobře se drží. Na jeho levé straně ovládáte hudbu a telekomunikace, pravá strana patří tempomatu. Ovládání všech prvků ve voze je zkrátka něco úplně jiného, dalo by se snad říct, že i neergonomického, ale zvyknete si na to a každé zapnutí režimu Sport nebo změna barvy osvětlení interiéru vás bude díky přepínačům ze stíhačky bavit. Když už jsme u osvětlení, MINI Countryman nabídne širokou škálu barev a intenzity osvětlení interiéru díky LEDkám schovaným všude možně po interiéru. Poměrně dost zábavy přináší také palubní systém, jehož displej je umístěn ve středu interiéru, v obřím rychloměru. Grafika je povedená, tu správnou přidanou hodnotu však přináší až váš mobilní telefon s aplikací MINI Connected. Ta je propojena s palubním systémem a vy jste pak z domu schopní se podívat na stav vozidla, palivové nádrže a mnoho dalšího. Countryman s vámi hraju buď hru na úspornost a nebo vás boduje za to, jak dobře vyberete zatáčku, jakou máte akceleraci… Zkrátka hravé MINI. Na maličký ovladač, který je takovou miniaturou ovládacího prvku iDrive od BMW si zvyknete poměrně rychle, jediná překážka tak může pro někoho být absence českého jazyka.

Po chvíli užaslého pokukování po interiéru váš pohled nutně musí padnout na volič převodovky, v tomto případě automatické. Na něm není nic až tak zvláštního, nicméně v našem případě bohužel patřil k automatické šestistupňové převodovce Steptronic. Je to trochu škoda, protože všechny MINI, se kterými jsem dosud jezdil, mě vždycky dostaly svým mechanicky příjemným řazením manuální skříně (alespoň, že jsme si ho užili nedávno u MINI Cooperu S). Ne, že by byl tento automat vysloveně špatný, ale ten pocit z manuální převodovky zde prostě výrazně chyběl. Posledním hřebíčkem do rakve mu tak byl osmistupňový automat ZF v nedávno testovaném BMW X1. Škoda, že facelift do velkých MINI nepřinesl také tuto převodovku.

MINI Countryman SD test 066

Po prvních pár metrech je také naprosto jasné, že písmeno D v názvu není omylem. Countryman se bratrskému srovnání s X1 zkrátka nevyhne, zde byl totiž ten samý motor (18d) daleko lépe odhlučněn. Navíc je mi osobně záhadou, proč BMW verzi SD neosadilo výkonnějším agregátem. Mají totiž z čeho vybírat a když vezmete v potaz, že v podobně velké a těžké X1 se jedná o druhý nejslabší agregát, je to trochu škoda. V této kombinaci je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 9,4s.

Kombinovaná spotřeba se po týdenním testu ustálila na hodnotě 7,4 l/100 km. Drobné nedostatky jste však ochotní okamžitě hodit za hlavu na kvalitní (ale musí být opravdu kvalitní) okresce. Podvozek Countrymana je příjemně tuhý a po stlačení režimu Sport má motor perfektní odezvu. Pravděpodobně si budete muset pořídit permanentku do posilovny, abyste v tomto režimu mohli ovládat volant, ale MINI se do zatáček vysloveně těší. Perfektně drží stopu a díky pohonu všech kol ALL4 je opravdu dlouho neutrální. Do městského režimu se podvozek může zdát dost tvrdý, ale na otevřené cestě funguje opravdu výborně.

MINI Countryman je hodně specifická možnost volby v segmentu malých SUV. Je to sice trochu klišé, ale u tohoto vozu dokonale platí rozdělení klientely na dva tábory. Někteří ho budou milovat, ať to stojí co chce (v našem případě se katalogová cena pohybovala kolem 1 milionu Kč) a všechny malé chyby mu odpustí. Ti další budou ohrnovat nos nad tvrdším podvozkem a designovým zpracováním některých věcí, a přesně pro ty je tu avizované BMW X1. Nejde tedy o žádný sourozenecký souboj, ale spíše o přátelské doplnění. Pravděpodobně bychom se snažili před druhou polovičkou uhájit benzínové řešení Cooper S, které by z našeho pohledu Countrymanu slušelo více…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,MINI
Typ:,Cooper SD Countryman
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,ALL4 (4×4)
Výkon:,105 kW/143 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,197 km/h
Převodovka:,automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4 / 5.0 / 5.9
Délka:,4 109 mm
Šířka:,1 789 mm
Výška:,1 561 mm
Rozvor:,2 595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 425 kg
Objem zavazadlového prostoru:,350 litrů
Cena testovaného vozu:,1 005 000 Kč
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru