Test Mazda3 sedan 2,0 SKYACTIV-G

Autor: Pavel Srp - 17. 6. 2014


Nové Mazdy jsou velmi povedené, potvrdilo to zejména svezení v Mazdě6 a bylo jedno, jestli šlo o naftový automat v kombíku nebo benzínový manuál v sedanu. S oběma auta byla za volantem zábava. Bude taková i nová, už třetí generace menší „trojky“?

test-mazda3-20-skyactiv-g-sedan-p1

Už když jsme krásný hnědý sedan vyzvedávali, těšili jsme se na nadcházející týden. Do auta si nedočkavě sedáme hned po vyřízení nezbytných dokumentů. Interiér působí útulným dojmem a seřízení sedačky i volantu (tak, aby se řidiči sedělo pohodlně a přesto s pocitem, že auto může skvěle ovládat) je otázkou mžiku. Je pravda, že jsme sice chvíli bojovali s ovládáním hlasitosti rádia, ale po čase jsme malý čudlík našli. Není totiž tradičně na středovém panelu u rádia, tady je na tunelu za řadící pákou. Maličko smutní jsme ale z displeje multimediálního systému. Ten je totiž – podobně jako u některých Mercedesů – na vrchu palubní desky, a prostě z ní trčí. Nejde sundat, nejde zasunout, nejde sklopit. Alespoň, že je na něj skvěle vidět.

Zajímavá je naopak kaplička budíků, které vévodí uprostřed velký rychloměr. Po jeho stranách jsou další dva malé displeje. Oba jsou digitální a zobrazují ujeté kilometry a otáčky motoru (levý) a stav paliva s údaji palubního počítače (pravý). I když digitální displeje pro podobné věci v autech nemám rád, dívat se na digitální otáčkoměr je minimálně zajímavé.

Místa je v interiéru dostatek. Na zadních sedadlech by ho sice pro hlavy cestujících mohlo být ještě o fous více, ale pro nohy je místa přehršel. Průměrně vzrostlí členové posádky se na všech místech v autě usadí zcela bez problémů. Slušný objem 419 litrů nabízí i pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor.

test-mazda3-20-skyactiv-g-sedan-p2

Ale dost řečí, pojďme se svézt. Pod kapotou máme benzínový motor s technologií SKYACTIV-G. Ta se představila už v modelu CX-5. V Japonsku se totiž rozhodli, že nepůjdou s dobou a do svých aut nedají malé turbomotory. A jak řekli, tak udělali. Při vývoji nových agregátů se inženýři zaměřili zejména na lehkou konstrukci, zvýšení účinnosti a snížení ztrát. Výsledkem je tak nezvykle vysoký kompresní poměr 14:1, ale zároveň nízká spotřeba paliva – a to nejen „na papíře“. Díky tomu je nejmenší benzínový motor v nabídce čtyřválec o objemu 1,5 litru. My tam mámě větší dvoulitr.

Testovaný sedan měl pod kapotou slabší ze dvou nabízených dvoulitrových motorů (88 kW a 121 kW jen pro hatchback). Výkon 88 kW/120 koní a na atmosféru poměrně vysoký točivý moment dokáží auto rozpohybovat z klidu na 100 km/ za 8,8 sekundy a po dálnici můžete uhánět až 198 km/h.

Mazda3 za jízdy působí lehkým dojmem a je až zábavně ovladatelná. Díky atmosférickému plnění nezabírá tak ochotně v nízkých otáčkách jako konkurenční auta s přeplňovanými motory, musí se vytočit. Pokud jste zvyklí na „zatáh vocpoda“, který poskytují zejména malé turbomotory koncernu Volkswagen, u Mazdy neuspějete. V druhé polovině otáčkoměru jde ale o dravce toužícího po otáčkách a ochota zrychlovat nepřestává až do omezovače. Navíc reaguje na sešlápnutí plynového pedálu bez výraznější prodlevy. Pokud motor budete točit a budete správně řadit, bude působit dokonce silnějším dojmem než jaký ve skutečnosti je.

test-mazda3-20-skyactiv-g-sedan-p3

Podvozek je povedenou kombinací pohodlí a sportovnosti. Dokážete si s ním užít na okreskách, ale v pohodě zvládne také jízdu po kočičích hlavách, v testované výbavě i díky 16″ kolům s poměrně vysokou pneumatikou. Mazda působí jistě, stabilně a v zatáčkách neutrálně. Když má zatočit, zatočí. Když má brzdit, brzdí. Dojem ze sportovní jízdy nakonec dotváří i dobře naladěný posilovač řízení.

I když budete s autem jezdit svižně, nesežere vás za živa. Spotřeba paliva je – podle Mazdy – pouhých 5,1 l/100 km. My jsme jezdili svižně s jen o cca 1,5 litru větší spotřebou paliva. Když jsme jeli klidněji, nebyl problém dostat se pod šest. Velký podíl na tom má hmotnost jen 1,2 tuny, takže motor nepracuje s takovou masou. Díky nové konstrukci, již zmíněné lehčí stavbě karoserie a použití vysokopevnostní ocele je sice karoserie o 8 % lehčí, ale zároveň o 30 % tužší než v předchozí generaci.

Čekali jsme, že se nám Mazda3 bude líbit. A líbila. Jde o designově povedené auto, které osloví nejen ty, kteří se za volantem chtějí bavit, ale osloví také řidiče kliďasy. Mazda se s posledními generacemi modelů rozhodla jít proti proudu, což se jí podařilo. Navíc za auta nechce majlant, a tak si můžete trojku pořídit za podobné peníze jako Golfa. Navíc si za stejnou cenu můžete vybrat z karoserie hatchback nebo sedan. A to už stojí za zamyšlení, co myslíte? ;)

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,3
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,88 kW/120 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,210 Nm v 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.8 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.3 / 5.1
Délka:,4 585 mm
Šířka:,1 795 mm
Výška:,1 450 mm
Rozvor:,2 700 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 205 kg
Objem zavazadlového prostoru:,419 / ? litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru