Když jsem přebíral klíče od Infiniti FX30d, byl jsem plný očekávání, jaké to auto bude a co mě za jeho volantem čeká. I když je to SUV, jeho tvary karoserie jsou tvarům jeho konkurentů na míle vzdáleny. Svalnatá dlouhá příď, přecházející v kabinu a končící svažující se zádí. Při pohledu zepředu (nebo zezadu) je navíc Infiniti FX extrémně široké, což jsem si jen o pár minut později potvrdil při jízdě.

Označení FX30d nám prozrazuje, že pod kapotou bije naftový šestiválcový třílitr přeplňovaný turbodmychadlem. Původně jde o motor, který se dával do Renaultu Laguna. Pro Infiniti ale trochu posíli. Výsledkem je 175 kW/238 koní při 3 750 ot/min a ohromných 550 Nm točivého momentu při 1 750 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tenhle mastodont (hmotnost přes dvě tuny) za 8,3 sekundy a maximální rychlost je 212 km/h. V praxi se motor projevil velmi příjemným zvukem (zejména v nízkých a středních otáčkách) a skoro až brutálním zátahem točivého momentu. Škoda, že když potom slovo převzal výkon, už se toho o moc víc nedělo. Při jízdě je tedy úplně zbytečné motor vytáčet a spíše jsem si užíval zátahu kolem dvou až tří tisíc otáček doplněný o krásný hluboký zvuk z ohromných koncovek výfuku.

 

S tímhle jízdním režimem si bude rozumnět i automatická sedmistupňová převodovka. Její pojetí jízdy je spíše klidnější. Trochu mě trápilo, že občas nechávala motor pracovat ve vyšších otáčkách a ani po manuálním nakopnutí pádlem k zařazení nižší rychlosti, mě nevyslyšela. Minimum, kde byla ochotná pracovat, se nacházelo kolem 1 400 ot/min. Převody ale měnila hladce hladce a téměř neznatelně.

Protože jde o opravdového obra, byli jsme napnutí, za kolik budeme jezdit a o kolik litrů se budeme lišit od výrobcem udávaných hodnot – 11,2 (město) / 7,8 (mimo město) / 9,0 (kombinovaný provoz) litrů na 100 km. Na konci testu svítila na palubním počítači číslovka 10,4. To vůbec není špatná hodnota! A musím říct, že jsme s autem rozhodně nejezdili jako klouboučkáři… 🙂

Tohle SUV se totiž na silnici chová hodně dobře a spoustu konkurentů hravě strčí do kapsy, hlavně v přímce, v zatáčce je hodně znát vysoká hmotnost a vyšší těžiště. Na základních dvacítkách nabídne slušný komfort, i když nalazení podvozku je spíše tvrdší. Obrovské široké a vysoké pneumatiky spoustu nerovností a děr odfiltrují samy o sobě.

Protože jde o stylovku, designu je podřízeno hodně. Od tvaru karoserie, přes rozměry, až po vnitřní prostor. Pro ramena je místa dostatek, ale pro kolena ho kvůli širokému středovému tunelu příliš nezbývá. Ani s místem na hlavu to není úplně ideální, za to ale může střešní okno, díky němuž je strop o několik centimetrů snížen. Na druhou stranu je nutné říci, že zvenku Inifiniti FX působí ještě menším dojmem než ve skutečnosti je. Ani objem zavazadlového prostoru neoslní. Pro zavazadla máte ve standartním uspořádání 410 litrů a se sklopenými opěradly sedadel (jdou sklopit i páčkou z kufru) vzroste na 1 305 litrů. Kdejaký hatchback nižší střední třídy má kufr o poznání větší, ale ten styl…

Pokud pominu hodně vysoký posez, pak si za volantem budete připadat jako v závoďáku. Malý volant, výhled přes trojici svalnatých prolisů na kapotě (střed kapoty a blatníky) a rozměrná pádla manuálního řazení (nepohybují se současně s volantem). Tohle v žádném jiném SUV nezažijete. Díky vysoké a dlouhé přídi je těžké odhadnout, kde končí. Naštěstí má Infiniti parkovací senzory vpředu i vzadu.

Stejně jako u menšího EX nebo u manažerského M, mužete i tady čekat mnoho moderních asistenčních systémů. Tím nejdůležitějším asi bude Lane Departure Prevention. Jak už název napovídá, jde o systém, který má řidiči pomoci v případech, kdy nechtěně (bez blinkru) opustí svůj jízdní pruh. Pracuje ve dvou režimech. Tím prvním je pouhé zvukové upozornění, jež se ozve při opouštění pruhu, a tím druhým je přibrzdění jednotlivých kol tak, aby se auto buď uplně vrátilo do svého pruhu, nebo aby se alespoň srovnalo a jelo rovně.

Připlatit si můžete také za inteligentní adaptivní tempomat ICC. Jeho projev je ale hodně nevychovaný. A to je škoda. Radar schovaný v nárazníku o autě před sebou ví celkem brzy (ukáže ikonku auta na displeji), přesto ho nastavenou rychlostí dojede a pak šlápne na brzdy, neubere plyn aby dojel pomaleji. Za autem se potom drží s neustálým přidáváním a ubíráním, takže si připadáte skoro jako v autoškole. Tohle je jediná velká piha na jinak sexy obličejí Infiniti FX. Jenže viděno z druhé strany – v ČR se adaptivní tempomat stejně moc používat nedá. Na dálnici si od aut před sebou, i na nejbližší nastavený rozestup, drží standardní dvě sekundy. Řidičům v pravém pruhu to napovídá, že do téhle mezery se můžou bez problémů zařadit a předjíždět.

Co říci na závěr? Infiniti FX je spíše stylové než praktické. Jeho design osloví širokou škálu lidí a v davu ho nikdo nepřehlédne. Pokud tedy chcete zapadnout do šedi všedního dne, poohlédněte se po jiném autě. Konkurence nabídne šedých myšek nespočet. Za cenu bezmála 1,8 milionu (v případě testovaného auta) Inifniti FX rozhodně stojí! Pokud už si pro model FX půjdete, popřemýšlejte o tom, jestli by přeci jen ten pětilitrový osmiválec (287 kW/390 koní), který z 0 na 100 km/h zrychlí jen za 5,8 sekundy, nebyl lepší volba… 😉 Rozhodně bude stylovější!

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.