V nižší střední třídě se to hatchbacky jen hemží. Koupit můžete nejen klasické pětidveřové, ale poslední dobou se roztrhl pytel i s nepraktičtějšími třídveřovými. Vybrat si můžete například SEAT Leon SC, Opel Astra, Renault Mégane, ale třeba i korejskou Kii pro_cee’d nebo Hyundai i30 3D. A právě poslední jmenované auto, které se začalo prodávat teprve v lednu letošního roku, prošlo naším redakčním testem.
Do testu dorazila ta nejlepší verze, kterou si můžete objednat. Šlo o vyšší výbavu Trikolor s paketem Premium a s naftovým motorem 1,6 CRDi o výkonu 94 kW/128 koní a s točivým momentem 260 Nm.
Už jen při pohledu na auto bylo nutné uznat, že se designérům podařilo navrhnout povedené auto. Ačkoliv kudrlinky a všemožné záhyby se nemusí líbit každému, nám se líbí. U testovaného exempláře bylo vše navíc podpořeno módním hnědým lakem karoserie v kombinaci se světle hnědým čalouněním interiéru. Hyundai i30 3D ale není pětidveřová i30 bez jednoho páru dveří, je to zcela nový model.
I když jde pouze o detaily, které na první pohled nejspíš ani nepoznáte (kromě sportovněji tvarovaného bočního profilu), je změn dost. Jiný je přední nárazník s LED denním svícením v rovném proužku vedle mlhovek, ale jiná je také maska chladiče, respektive její mřížka. Z bočního pohledu vynikne výrazněji klesající střecha a naopak stoupající linie bočních oken. Ani na zádi nezůstal kámen na kameni. Nový je zadní nárazník či světla zářící diodami a používající světlovodivé pásky. Speciálně ve tmě vypadají hodně dobře! I když auto vypadá sportovněji než pětidveřové provedení, vnější rozměry jsou stejné. Oproti pětidveřovému provedení ušetříte ale jen pár tisíc Kč.
Protože jde o třídveřové auto, které odveze pět cestujících, určitě vás zajímá, jak se na zadní sedadla nastupuje. Díky rozměrným dveřím to není zase takový problém, ale jen v případě, že je kolem auta hodně místa. Dveře jsou totiž opravdu dlouhé, takže je potřeba je dost otevřít, což může být v garážích nákupních center nebo na parkovištích docela problém. Po odklopení opěradla a jeho následném sklopení zpět vás (nemile) překvapí, že se sedadlo nevrátí na své původní místo. Tedy ono by se vrátilo, ale museli byste nejdříve přejet se sedákem na původní místo a až pak narovnat opěradlo. Trochu nepraktické… Radost by vám naopak mohl udělat podavač bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Naftový motor pod kapotou nabízí docela slušnou dynamiku, i když 128 koní a 260 Nm bychom mu mnohdy nehádali. Nemá problém fungovat v nízkých otáčkách, ale ochotně se nechá vytočit i do těch vyšších. Díky dlouhým rychlostním stupňům (při 130 km/h točí na šestku cca 2 600 otáček) si dokáže udržet i hodně nízkou spotřebu paliva. V technických údajích se dočtete o hodnotách 4,9 litru na 100 ujetých kilometrů ve městě, 3,7 l/100 km mimo město a 4,1 l/100 km v kombinovaném režimu. Takových hodnot jsme samozřejmě nedosáhli, ale i 5,5 litru (při nijak úsporné jízdě) považujeme za hodně dobrý výkon. Přitom auto s tímto motorem a s přesnou manuální šestistupňovou převodovkou dokáže z 0 na stovku zrychlit za 10,9 sekundy a uhánět maximální rychlostí atakující 200 km/h (konkrétně 197).
Hyundai i30 je i ve třídveřovém provedení povedeným autem, které i některé zaběhlé evropské soupeře bez problémů překonává. Na jiné sice stále ztrácí, ale jejich náskok úspěšně dotahuje. Uvidíme, kam to tahle korejská automobilka dotáhne za pár let, protože už teď z ní má (nejen) škodovka v některých kategoriích a segmentech docela těžkou hlavu…
Pořizovací cena se aktuálně pohybuje od 279 900 Kč za základní výbavu se čtyřválcovou čtrnáctistovkou nebo 309 990 Kč za vyšší Trikolor se vším důležitým je rukavice hozená hodně daleko… Co na to Golf?
[nggallery id=2317]
-PS-