Test Honda Jazz 1,3 i-VTEC

Autor: Pavel Srp - 8. 3. 2016


Honda na podzim představila dvě novinky, modely HR-V a Jazz. Prvního jmenovaného jsme už v testu měli, nyní je čas podívat se na toho druhého. Do redakce se Honda Jazz dostala v nápadném žlutém provedení.

V případě Jazzu máte poměrně jednoduché rozhodování. Výrobce vám moc prostoru na vymýšlení nedá. V ceníku je k dispozici pouze jediná motorizace, trojice prakticky pevně daných výbav (příplatky jsou jen za pár věcí) a dvojice převodovek. V ceníku se rozhodně neztratíte.

test-honda-jazz-13-i-vtec-p1

Jazz je svým způsobem auto „vlastní kategorie“. Stojí totiž na pomezí mezi klasickými malými hatchbacky a malými MPV. Zařadit ho plnohodnotně nemůžeme ani do jedné třídy. To je ale z hlediska vnitřního prostoru jedině dobře. Ačkoliv se Jazz nezdá být nijak velký zvenku, uvnitř nabídne překvapivě hodně místa. Nechybí ani praktická zadní sedadla „Magic Seats“ umožňující převážet vysoké předměty, které by se do auta (a už vůbec ne do kufru) nevešly. Interiér nabízí vcelku pohodlný a prostorný posez pro čtveřici pasažérů. A to nejen vpředu, ale i vzadu. Dostatek místa je tu pro pasažéry s výškou 180 cm nad hlavou, ale i pro nohy. Slušný objem má také zavazadelník, v základním uspořádání je to 354 litrů, sklopením sedadel do roviny se dá zvětšit až na 884 litrů (respektive 1 314 litrů pokud ho využijete až po střechu).

Nový Jazz dostal (stejně jako HR-V) nový multimediální systém pracující se systémem Android. V testované verzi bez navigace fungoval dobře a poměrně rychle, avšak verze s navigací netrpí stálostí a spolehlivostí. O tom jsme se přesvědčili již mnohokrát. Displej je jinak povedený, grafika je moderní, rozlišení dobré a na dotyk reaguje vcelku slušně. Nelíbí se mi ale ovládání hlasitosti rádia dotykem na levé straně displeje. Chybí mi klasická tlačítka. Naopak topení se ovládá velkými otočnými ovladači, na jejichž otočení je potřeba vynaložit poměrně velkou sílu. Jejich grafika nicméně vypadá jako nějaká samolepka z benzínky, škoda. Nepříjemné také občas je, že se palubní deska nepříjemně odráží do čelního skla (viz poslední foto v galerii).

test-honda-jazz-13-i-vtec-p2

V nabídce je jediná motorizace. Tou je atmosférický řadový čtyřválec s objemem 1,3 litru a s variabilním časováním ventilů. Motor nabízí výkon 75 kW/102 koní a točivý moment 123 Nm. To není příliš mnoho, ale Jazz váží jen necelých 1,2 tuny. Motor je navíc velmi točivý, žhavý po otáčkách. V nízkých otáčkách je ale lenivý, což se dá vysvětlit jednoduše tím, že maximum točivého momentu je dostupné až v 5 000 ot./min a maximum výkonu leží dokonce ještě o 1 000 otáček výše. Výrobce slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy.

Motor je neskutečně kultivovaný. Často jsem si na semaforech připadal, že zaúřadoval systém Start/Stop a motor deaktivoval, ale nebylo tomu tak. Motor byl stále nastartovaný. Auto nijak nevibrovalo, motor nebyl slyšet, o jeho běhu jsem se tak dozvěděl pouze z ručičky otáčkoměru. Perfektní odhlučnění. Podobné tichý umí být motor i při klidné jízdě, kdy je sice slyšet, ale zpovzdálí. Výrazněji se ozývá pouze když po něm chcete svižnou jízdu a točíte ho. Při dálničních 130 km/h točí motor cca 3600 ot./min, v tu chvíli je vcelku hlučný a do táhlejších kopců bude navíc potřeba občas podřadit.

Jazz ale umí být i s tímto motorem svižný, musíte si to však zasloužit. Je potřeba motor točit, často řadit, držet ho v optimálních (tedy poměrně vysokých) otáčkách. Pro běžnou defenzivní jízdu podle pravidel silničního provozu je nicméně možné řadit šestku (ano, Jazz má šestistupňovou převodovku, navíc se skvělou hlavicí i kulisou!) klidně už kolem 50 km/h. Při takové jízdě spotřeba spadne i pod pětilitrovou hranici, při svižnější jízdě se pohybuje do šesti litrů, a aby se vyšplhala nad 7 l/100 km, to už musíte opravdu pospíchat.

test-honda-jazz-13-i-vtec-p3

Tohle auto rozhodně nejezdí špatně, je však vhodné spíše pro klidnější řidiče, kteří nikam nespěchají. Motor je v klidném tempu tichý, úsporný a nesmírně kultivovaný. Jenže podvozek je tvrdší a auto na nerovnosti sem tam odskočí. Vzhledem k nepříliš ambiciózní dynamice bych si nastavení tlumičů a pružin dokázal představit o něco komfortnější. O to srdnatěji se s Jazzem ale můžete vydat na své oblíbené okresky, protože podvozek a brzdy jsou „bezpečně před motorem“.

Honda Jazz není úplně nejlevnější, základní cena startuje na 359 900 Kč, za automat se připlácí 35 tisíc Kč. Ospravedlní to ale nejen vnitřním prostorem, ale také výbavou. Už od nejnižší výbavy totiž nabízí Systém pro aktivní brzdení ve městě do 30 km/h (City Break Active System), automatické stěrače s dešťovým senzorem, bluetooth, manuální klimatizaci, tempomat a elektricky ovládaná okna. Od druhého stupně výbavy přidává bezpečnostní paket ADAS, jenž obsahuje mnoho asistentů, mezi nimiž nechybí systém varování před čelní srážkou, rozpoznávání dopravních značek či hlídání jízdních pruhů.

Chcete-li prostorné malé auto s promyšleným interiérem, s úsporným, leč nepříliš živým atmosférickým motorem a neokoukaným designem, pak byste Jazz měli zařadit do svého výběru. Dostanete bytelnou ověřenou japonskou techniku a vcelku bohatou výbavu. Otázkou ale je, kolik lidí si v dnešní „SUVéčkové“ době pořídí „malé MPV“

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Jazz
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 318 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,75 kW/102 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,123 Nm při 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.2 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 4.3 / 5.0
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,3 995 mm
Šířka:,1 694 mm
Výška:,1 525 mm
Rozvor:,2 530 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 066 – 1 113 kg
Objem zavazadlového prostoru:,354 / 1 314 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru