Honda CR-V se už na českém trhu za těch dva a půl roku, co se tu prodává, poměrně zabydlela. Na silnicích jí vídáme poměrně často. A není divu, z předchozích testů jsme zjistili, že jde o povedené auto. Jaká ale bude ta nejdražší varianta z ceníku? Pro zatím poslední svezení jsme si totiž vybrali naftovou čtyřkolku 2,2 i-DTEC ve výbavě Executive s automatickou převodovkou. A jaká je to kombinace? Stojí za to, abyste za ní dali téměř milion Kč?
Honda CR-V nás v redakci navštěvuje poměrně často, a tak to tentokrát vezmeme poměrně zrychla. Auto zvenku vypadá nenápadně, nevyčnívá z davu. Jeho tvary jsou jednoduché, čisté. V případě testovaného kousku to ale trochu rozbíjí speciální paket Black Edition za příplatek 25 000 Kč. Ten mění masku chladiče, z níž vypadnou vodorovné chromové pásy a nahradí je pouze černá mřížka se znakem, jiné jsou přední a zadní kryty nárazníků, na páté dveře přibyl nový střešní spoiler a bok zdrsnily nášlapy. Z černého CR-V se tak stalo veskrze mafinánské auto…
Interiér zůstává beze změn. Stále nabízí jednoduchý přístrojový štít s podivně, ale přehledně tvarovanými budíky, i zbytkem palubní desky. Vše je však v dosahu řidiče. Posez je na SUV poměrně nízký, spíše si budete připadat jako ve zvýšeném Civicu. A podobná je i hodnota světlé výška, která je pouhých 165 mm. Díky tomu se s CR-V dobře jezdí na silnici, ale do terénu se nehodí. Díky tvrdšímu (pocitově více než u posledně testované benzínové verze) podvozku příjemně drží stopu a příliš se nenaklání, přitom dokáže šikovně žehlit nerovnosti.
V interiéru je dostatek místa na všech sedadlech. Slušný objem nabízí i zavazadelník. Ten má ve standartním uspořádání 589 litrů. Stačí ale v zavazadlovém prostoru zatáhnout za příslušnou páčku a rozehraje se poutavé představení se zadními sedadly. Nejdříve se sklopí opěrka hlavy, pak se začne pokládat opěradlo a při tom se současně odklopí sedák. Prostor pro zavazadla pak vzroste na 1 669 litrů.
Při vůbec prvním seznámení se čtvrtou generací Hondy CR-V jsme před dvěma lety jezdili se stejným motorem jako teď s pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Manuál jsme ale tentokrát vyměnili za klasický automat s hydrodynamickým měničem a pouze pěti rychlostmi. Jen pěti? Ano, ale facelift, který se představí už za pár týdnů v Ženevě, přinese novou automatickou převodovku s 9 stupni (a spoustu dalších změn, o kterých si ještě něco povíme o pár odstavců níže).
A je to znát. Dynamika 110 kW/150 koní (točivý moment 350 Nm) silného motoru není buh ví jaká, zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za necelých 11 sekund a maximální rychlost je 190 km/h. Maximálku má sice manuál stejnou, ale zrychlení má o více než sekundu rychlejší. Automat řadí hladce, i když rozvážně, a celkový projev auta vás k rychlé jízdě nutit nebude. Převody jsou dlouhé a občas mi přišlo, že převodovka držela (i při lehkém sešlápnutí plynu) motor ve vyšších otáčkách než bych čekal a nechtěla přeřadit. Ještě, že má motor kultivovaný zvuk i chod.
Rozladěn jsem však byl ze spotřeby paliva. Ačkoliv jsem nejezdil rychle a motor nevytáčel, v městském provozu (a to zrovna nebyl nijak hustý) spotřeba naftového čtyřválce atakovala desetilitrové hodnoty. Mimo město (okresky a dálnice) jsem se dokázal dostat k 9 l/100 km, ale za takové hodnoty můžete jezdit i s benzínovým dvoulitrem ve čtyřkolce a ušetříte na pořizovací ceně i na servisu… Za podobné (i menší) hodnoty ale jezdí i naftové šestiválce v mnohem větších a těžších autech!
A jak je to s tím faceliftem? Honda si dala záležet, a tak by se facelift dal (po vzoru například Volkswagenu) s klidem označit za novou generaci. Pozměněn bude nejen design, přední i zadní nárazníky dostanou jiné tvary, pozměněná budou také přední světla a mlhovky, ale zejména technika. Testovaný motor 2,2 i-DTEC nahradí nový revoluční dvěma nestejně velkými turby přeplňovaný 1,6 i-DTEC o výkonu 118 kW/160 koní s točivým momentem 350 Nm. Papíry slibují spotřebu pouhých 4,9 l/100 km… Velkou změnou bude již zmíněná nová devítistupňová převodovka. Ta bude však k dispozici pouze pro naftové motorizace a spojena bude výhradně s pohonem všech kol. Rozchod kol se na obou nápravách zvětšil o 15 mm.
Změny se dotknou i interiéru, kde se objeví nový multimediální systém s velkým displejem, který zobrazí audio, couvací kameru i navigaci a podobně, nebude tedy nutné mít další displej jako nyní. Honda slibuje také vylepšený adaptivní tempomat i-ACC, jenž bude sledovat nejen prostor před autem, ale i jeho okolí. Myslím, že se máme nač těšit, ale ani s aktuální verzí chybu neuděláte. Jen si možná pořiďte benzín nebo slabší 1,6 i-DTEC…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,CR-V
Motor:,čtyřválec
Objem válců:,2 199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,350 Nm ve 2 000 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.6 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.2 / 6.0 / 6.8
Délka:,4 570 mm
Šířka:,1 820 mm
Výška:,1 685 mm
Rozvor:,2 630 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 707 kg
Objem zavazadlového prostoru:,589 / 1 669 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]