Honda CR-V dostala po vzoru Civicu nový malý naftový motor 1,6 i-DTEC s pohonem výhradně přední nápravy. Jak to s tak velkým autem dohromady funguje? Nestane se z velmi příjemně jezdícího SUV nepříjemný lenoch a žrout? Podle zkušeností z menšího a lehčího Civicu by se už na první pohled mohlo zdát, že nikoliv, ale prověřili jsme si to raději v klasickém týdenním redakčním testu!
Nový motor 1,6 i-DTEC byl podle automobilky navržen přímo pro evropský trh. Motor je tvořen hliníkovou hlavou válců a hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Jedná se o nejlehčí dieselový motor v dané třídě, který váží o 47 kg méně než 2,2litrový motor i-DTEC značky Honda. Celkově auto ušetřilo i díky pohonu jedné nápravy lehce přes 100 kg.
Motor nabízí výkon 88 kW/120 koní a točivý moment 300 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. Při hmotnosti Hondy CR-V cca 1,6 tuny je zrychlení z 0 na 100 km/h vcelku slušných 11,2 sekundy a maximální rychlost se zastaví na hodnotě 182 km/h. V praxi se tato pohonná jednotka skoro až radostně vytáčí a v zátahu nepolevuje v celém spektru otáček. CR-V je do cca 100 km/h velmi pružná, že motor nepřekypuje výkonem je znát až v dálničním tempu.
Netuším, jak se to Hondě povedlo, ale i když je CR-V poměrně velké a těžké auto, spotřeba paliva se při svižnější jízdě dá v kombinovaném režimu jízdy udržet bez problémů do šesti litrů. Hodnoty udávané výrobcem (4,8 ve městě, 4,3 mimo město a 4,5 kombinovaná) jsme sice nedosáhli, ale i tak si myslím, že jde o perfektní výsledek.
A věřte tomu, že svižná jízda není pro CR-V neslušným slovem. I když jde o SUV, díky tvrdšímu, ale perfektně naladěnému podvozku, se dají zatáčky projíždět v rychlostech, které jsou typické spíše pro hatchbacky. Podvozek dokáže s jistotou filtrovat veškeré nerovnosti a auto se v zatáčkách zbytečně nenaklání. U tohoto provedení vám, narozdíl od čtyřkolky, asi ani nebude vadit nižší světlá výška jen 165 mm nebo relativně dlouhé převisy karoserie, což je už i pro některé polní cesty hraniční.
V Hondě CR-V je posez vyšší, ale pocitově do sedačky zapadnete a cítíte se spíše jako v hatchbacku. V tu chvíli přijde vhod tvrdší podvozek i řazení manuální šestistupňové převodovky umístěné na vyvýšeném místě středového tunelu. Od volantu k řadící páce je jen kousek. Rychlosti na svá místa navíc zapadají naprosto hladce.
Posádka nebude mít problémy se do auta vejít. Na všech místech je dostatek prostoru. Na zadní sedadla je přístup perfektní i díky dveřím, které se dají otevřít skoro do pravého úhlu. Stejně tak s místem pro zavazadla nebude mít ani větší rodina problém. Základních 589 litrů se dá jednoduchým sklopením zadních sedadel (stačí zatáhnout za páčku a sklopí se) zvětšit až na 1 669 litrů.
A jaké je tedy rozřešení otázky z úvodu? Uškodil malý naftový motor Hondě CR-V nebo ne? Troufnu si říct, že nikoliv. Právě naopak. Tedy samozřejmě v případě, že nutně nepotřebujete pohon všech kol. S novým motorem má prostorná a praktická Honda CR-V nízkou spotřebu, ale není za každou cenu nutně brzdou provozu. S cenami startujícími v základní výbavě Comfort – která má vše, co je k běžnému životu na palubě potřeba – na 619 900 Kč jde o opravdu dobrou volbu nového rodinného auta!
-PS-