Honda už také přešla na přeplňované motory. A to nejen u nejvýkonnějšího provedení Type-R, který ho dostal už v minulé generaci, ale i pro běžné modely, které ho dostaly s novou, už desátou generací.
To, jak jezdí větší přeplňované 1,5litrové čtyřválce, už jsme si vyzkoušeli dvakrát – jednou s bezestupňovou převodovkou, podruhé s manuální převodovkou. Tentokrát jsme se ale posadili do nového litrového tříválce s manuální převodovkou v pětidveřové verzi.
Motor: Stačí tři válce?
Tříválcové litrové motory lze najít u více značek, do aut je dává například koncern Volkswagen. U Hondy je to ale naprostá novinka. Základní motorizace v nabídce označená jako 1.0 VTEC Turbo poskytuje výkon 95 kW/129 koní a točivý moment 200 Nm. Zajímavé je, že s převodovkou CVT je točivý moment snížen na 180 Nm a jeho vrchol přichází v nižších otáčkách. Hodnoty jsou to poměrně zajímavé, zejména při srovnání s podobnými auty se „stejnými“ motory. Jako příklad můžeme použít třeba 1.0 TSI ve Škodě Octavia, jenž nabízí 85 kW/115 koní a točivý moment 200 Nm, případně 1.0 EcoBoost ve Fordu Focus, jehož parametry jsou ve výkonnější verzi 92 kW/125 koní a 170 Nm.
Že má motor jen tři válce prozradí hned po startu, ovšem nijak dramaticky. Existují ale auta, která tříválcové pohonné ústrojí umí skrýt lépe. I tak je ale odhlučnění na velmi dobré úrovni a přesto, že typický tříválcový zvuk uslyšíte, nebude vás obtěžovat. A to ani, pokud pojedete svižně. Zajímavé bylo, že pokud byla při jízdě zapnutá klimatizace, motor čas od času „cuknul“.
Reakce motoru jsou v nízkých otáčkách na sešlápnutí plynového pedálu vlažnější, ale po překonání dvoutisícové hranice je zátah tříválce docela slušný, jeho projev je blízký atmosférickým jednotkám, takže se vzrůstajícími otáčkami zátah graduje. Škoda, že omezovač je tu docela brzy, zasáhne už před šesti tisíci otáček.
Řazení šestistupňové manuální převodovky potěší. Páka je krátká, umístěná vysoko na středovém panelu a její chod je poměrně příjemně mechanický. Při řazení lichých stupňů mi ale přišlo, že přístrojová deska je příliš blízko a nejednou jsem se jí dotkl a omylem si spustil vyhřívání sedaček.
Jak jezdí?
Velká výhoda malých motorů je jejich hmotnost, která vlastně nezatěžuje přední nápravu. Také Civic díky tomu zatáčí s fantastickou ochotou. Sebemenší otočení volantem doprovází adekvátní reakce přední nápravy, přitom si ale nepřipadáte jako u poblázněného psa, který se honí za klobásou. Přišlo mi však, že posilovač řízení má až moc velký účinek a naopak příliš málo zprostředkovává to, co se s předními koly děje.
Skvěle je naladěný podvozek, v testovaném autě navíc adaptivní nabízející dva režimy: klasický a sportovní. Zadní náprava v desáté generaci dostala opět víceprvkové zavěšení, což se projevilo zejména na klidu zadní nápravy, která má tak prakticky za každých okolností obě kola na zemi a umožňuje i díky tomu rychlé projíždění utáhlých vracáků, ale i táhlých dlouhých zatáček.
Překvapilo mě naladění ABS a aktivace výstražných blikačů při „krizovém brzdění“, protože Civic je – ano, i s litrovým turbomotorem – na okreskách zábavné auto a snadno se vám stane, že budete na plyn tlačit hodně. Pak přijedete před zatáčku, šlápnete na brzdu, ale nijak výrazně. Jiná auta by si z toho nic nedělala, ale Civic to vyhodnotí jako krizi a aktivuje výstražné blikače. Podle mého brzy. Hondě Civic 1.0 VTEC Turbo prostě sluší klidnější tempo, jakkoliv s ním svižněji jezdit lze, protože podvozek i jeho agilita jsou bezpečně „před motorem“.
A co spotřeba? V prospektech automobilky se dozvídáme hodnoty 6.1 l/100 km ve městě, 4.1 l/100 km mimo město a 4.8 l/100 km v kombinovaném provozu. No, po pravdě jsme se k takovým hodnotám ani nepřiblížili a nejčastěji jsme se pohybovali kolem 8litrové hranice, tu půl litru pod ní, tu zase půl litru nad ní.
Závěr: Kolik stojí?
Pokud budete chtít Hondu Civic jako zábavné a svižné auto, pak popřemýšlejte o větším a výkonnějším motoru 1,5 VTEC Turbo. Litrový tříválec se hodí spíše na klidnější jízdu, přesto pomalý rozhodně není. Prostě a jednoduše rychlost základnímu motoru úplně nesluší.
Honda nastavila pro Civic poměrně sebevědomou politiku. Základní cena je stanovena na 469 tisíc Kč. Mohlo by se to zdát jako příliš vysoká částka, ale než tak usoudíte, podívejte se do ceníku a prozkoumejte sériovou výbavu, ona je totiž poměrně bohatá. To tuhle cenu dokáže alespoň trochu ospravedlnit…
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Neopakovatelný design a styl,Některé jiné tříválce jsou kultivovanější
Skvělé nastavený podvozek,Vyšší spotřeba paliva
Bohatá výbava,Vyšší cena
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic 1.0 VTEC Turbo
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,988 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,95 kW/129 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.4 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 4.1 / 4.8
Emise CO2:,110 g/km
Objem nádrže:,46 litrů
Délka:,4 518 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 428 mm
Rozvor:,2 697 mm
Pohotovostní hmotnost:,1225 kg
Objem zavazadlového prostoru:,420 – 492 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]