Test Citroën C4 Cactus 1,6 e-HDi („AT“)

Autor: Pavel Srp - 7. 12. 2014


Na Citroënu C4 Cactus jsme si ověřili, že marketing opravdu funguje. Citroën to zvládl tak dobře, že kdykoliv někde projíždíte nebo zaparkujete, způsobíte rozruch. Nejednou se mi stalo, že když jsem k autu přicházel, někdo u něj stál a okukoval ho. Když jsme se pak dali do řeči, začal se ptát, jestli to má tu lavici místo předních sedaček, jak fungují ony Airbumps a jaké vlastně celkově to auto je… No, tak se na to pojďme na následujících řádcích podívat.

test-citroen-c4-cactus-16-eHDi-AT-p1

Odvaha návrhářů automobilky je úctyhodná, udělat tak výrazné auto, je dnes nevídané, a proto zvedám palec nahoru. Začalo to modely DS (v mnoha zemích je to samostatná značka), pokračovalo to MPV C4 Picasso a zatím to vyvrcholilo právě modelem C4 Cactus, který určité prvky C4 Picasso z přední části do jisté míry přebírá. Denní LED svícení striktně oddělené od potkávacích světel pod nimi, ale blinkry v tomto případě nejsou ve světlech pro denní svícení, avšak jsou v potkávacích světlometech. Předek je doplněn velkým logem automobilky a dvěma malými Airbumps kolem světel. Zajímavostí je také to, že ostřikovače čelního skla jsou schovány přímo v liště stěračů.

Ještě o poznání zajímavější je bok Cactusu. Tomu opět vévodí ochranné prvky Airbump. Abyste věděli, o co jde, pak vězte, že je to kombinace stylového a funkčního prvku, jenž má za úkol ochránit vůz při drobných nehodách, zabránit zásekům od dveří vozů parkujících vedle či odření vozu od nákupních vozíků a podobně. Je to vlastně měkký a odolný termoplastický polyuretan, který vydrží opravdu hodně. Pokud by se přesto poškodil, dá se jednoduše vyměnit. Z boku vyniknou také plastové nástavce blatníků či originálně tvarovaná litá kola.

No, a neméně zajímavá je i zadní část. Celou její šíří opět prochází jeden velký plastový Airbump, do něhož jsou šikovně zakomponována zadní světla, znak i samotné označení modelu vozu.

test-citroen-c4-cactus-16-eHDi-AT-p2

Za designem exteriéru samozřejmě nezaostává ani interiér. Místo klasických plastových madel k zavírání dveři jsou zde stylová kožená držadla, přední sedadla jsou v případě spojení motoru s robotickou převodovkou spojená (ačkoliv nejde o tu „pravou retro lavici“) a palubní deska je tvarovaná nepravidelně. Před řidičem najdeme kromě volantu jednoduchý displej zobrazující jen ty nejnutnější údaje jakými jsou rychlost, stav palivové nádrže, zařazenou rychlost či nastavení tempomatu (otáčkoměr byste hledali marně). Další informace jsou zobrazeny na středovém dotykovém displeji na vrchu palubní desky – navigace, palubní počítač, rádio a vlastně vše ostatní včetně klimatizace, protože i zde se téměř vše ovládá dotykem. Tlačítka si nechala automobilka jen na ty podle ní nejdůležitější funkce: hlasitost rádia, ofuk předního a vyhřívání zadního skla, ovládání centrálního zamykání, vypínání stabilizace, automatický parkovací asistent a výstražné blinkry. Pod tlačítky jsou nesymetricky a ke spolujezdci natočené ofuky klimatizace a topení a pod nimi ovladač (tlačítka) robotické manuální převodovky (D – dopředu, N – neutrál a R – zpátečka). Velkým nedostatkem je absence ofuku předního okna u spolujezdce, díky čemuž se stává, že se pravé přední okno často zamlží a není jak ho odmlžit. A ještě jeden poznatek, i když jde o stylové auto, ve spolujezdcově stínítku chybí make-up zrcátko, má ho jen řidič. Důvod je ale jednoduchý. Je jím umístění odkládací schránky na vrchu palubní desky a díky tomu bylo nutné přesunout airbag nad rám čelního skla.

Přední sedadla jsou hodně rozměrná, jsou to spíš taková gaučová křesla, přesto v zatáčkách podržet dokáží. Mezi nimi je výplň, která má navodit atmosféru lavice, sedět se na ní ale nedá, a tak budete spíše využívat rozměrnou loketní opěrku. Místa vzadu je tak akorát, pro cestující nad 180 cm už ale posez nebude tak příjemný, protože se mohou dotýkat hlavou střechy, pro kolena je však místa dostatek.

test-citroen-c4-cactus-16-eHDi-AT-p3

Řidičův posez je vlastně takový neřidičský. Do sedadla člověk zapadne a volant lze seřídit pouze výškově. Od toho se odvíjí také samotná jízda. Nastavení podvozku je hodně měkké, auto je velmi pohodlné a dokáže zamaskovat většinu kanálů, děr i dalších nerovností. V zatáčkách se ale díky tomu poměrně hodně naklání, i když zvolenou stopu se snaží držet. Sportovní jízdě nefandí ani převodovka, která při velkém záběru a následném přeřazení s celým autem nepříjemně cukne. Pokud je potřeba znenadání zrychlit, trvá převodovce vymyšlení rychlosti a pak i samotné přeřazení několik DLOUHÝCH sekund…

Motor má (papírově) poměrně skromný výkon 68 kW/92 koní, což ale ve srovnání s hmotností pod 1,2 tuny v praxi není zase tak špatné. Zátah má poměrně slušný, pokud si pohlídáte řazení (na volantu jsou dokonce prťavá plastová pádýlka), dá se s ním vcelku bezpečně předjet. Dokonce i dálniční limit se dá s autem dodržet v pohodě i s nákladem.

Citroën C4 Cactus sice vychází z Citroënu C4, ale je o cca 200 kg lehčí. Je to i díky nestahovatelným zadním oknům (oproti DS 4 se dají alespoň vyklopit), nedělené zadní lavici, ale i samotné konstrukci. Díky tomu se snížily nejen emise CO2, ale i spotřeba paliva. V technických údajích se dočtete o kombinované spotřebě v hodnotě 3,9 l/100 km, jezdit do pěti není vůbec žádný problém!Citroën C4 Cactus je ale spíše autem pro extrovertního uživatele než pro řidiče. S tímhle autem si budete užívat pozornosti kamkoliv pojedete a kdekoliv zastavíte. Máte-li ale rádi řízení, v prvé řadě v ceníku nezaškrtávejte robotizovaný manuál a možná se poohlédněte třeba po té již jednou zmiňované DS 4. Extravagance má sice o poznání méně, stylu má i tak stále na rozdávání. A co cena? Základ je za 329 900 Kč. Co vy na to?

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Citroën
Typ:,C4 Cactus
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 560 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,68 kW/92 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,230 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.4 s
Maximální rychlost:,182 km/h
Převodovka:,šestistupňová „pilotovaná“ (robotická)
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.9 / 3.5 / 3.6
Délka:,4 157 mm
Šířka:,1 729 mm
Výška:,1 480 mm
Rozvor:,2 595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 175 kg
Objem zavazadlového prostoru:,348 / 1 170 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru